Veres AttilaBaranyai Zalán: High-end-et egy életre kell választani

Veres Attila | 2013. Február 11., Hétfő 16:00

Baranyai Zalánnal, az Audio Note UK hazai, közvetlen forgalmazójával beszélgettünk. Az Analog Voice Kft. azon ritka hazai cégek közé tartozik, akiknek még van bemutatóterme, ahol az érdeklődők több rendszert is körültekintően meg tudnak hallgatni.
Baranyai Zalán: High-end-et egy életre kell választani

„...otthon természetesen egy komplett Audio Note láncot hallgatok, amelynek alapja Quest Silver monoblokk pár és az M3-as előerősítő. Vegyesen hallgatok vinylt és CD-t, de a vinyl van túlsúlyban...”

Több szempontból is szerencsés időpontválasztásnak bizonyult, hogy szombat délelőttre beszéltük meg a találkozót. Egyrészt a délelőtti órákban még nincs úgy lefáradva az ember, mint egy hosszú munkanap után este, ráadásul nyugodtabb a légkör is, ami kedvez a beszélgetésnek. Az Audio Note UK hazai forgalmazását ellátó Analog Voice Kft. azon ritka hazai forgalmazók közé tartozik, akiknek még van bemutatóterme, ahol az érdeklődők több rendszert is körültekintően meg tudnak hallgatni, bár a látványuk sem utolsó. Felszerelkezve néhány új lemezzel, zsebemben a kérdésekkel ballagtam a kihalt irodaház folyosóján, s bár jártam már itt jó néhányszor – magam is vásárlója vagyok a márkának –, most mégis volt bennem kíváncsiság, hiszen nem csupán egy meghallgatásra érkeztem, hanem a disztribúciót és az Audio Note jelenét firtató beszélgetésre felkészülve. A képviseletről és a készülékekről, annak jelenéről, a fejlesztésről és a jövőről kérdeztem Zalánt, aki maga is a cég termékein hallgat zenét.

 
- Az Audio Note világszinten felépített viszonteladó hálózattal rendelkezik. Van különbség az egyedi forgalmazás, és a közvetlen értékesítés között?


- Nem különbség van, hanem így lehet egyáltalán csinálni. Ha nem lennének értékesítők, a Note mással sem foglalkozna, csak az ügyfeleinek kiszolgálásával, nem jutna ideje fejlesztésre, tesztelésre, stb. Egy bizonyos méret fölött muszáj ezt az utat alkalmazni. De más előnye is van. A helyi értékesítők sokkal jobban ismerik a vevőiket, a helyi specialitásokat, így a cég is sokkal rugalmasabban tud az igényeikhez alkalmazkodni, nem beszélve arról, hogy mennyivel emberibb a személyes bemutató és a közös meghallgatás, mint küldeni egy e-mailt. Ha belülről nézem az Audio Note-ot, akkor leginkább egy családhoz hasonlítanám, aminek a fejlesztők és a vásárlók is tagjai. Az a tapasztalat, hogy aki egyszer megismerkedett a márkával, az általa képviselt hangzással, az el is köteleződik iránta, kvázi „családtaggá” válik és kitart mellette. A felhasználók és a fejlesztők, mint a családokban általában, türelmesek egymás iránt. Mindenki a hobbi „őrültje” egy kicsit, de van egy közös vonás mindannyiukban – ez a Zene és a high-end iránti szeretet. Ezért van az, hogy tulajdonképpen nincs szükség direkt marketingre, a felhasználók egymásnak adják át a tapasztalatokat. Az Audio Note mélyen hisz a termékeiben, erről a bemutatók alkalmával mindenki a saját szemével győződhet meg. Ebből következően az Audio Note-ot nem lehet, és nem is szabad a hagyományos módon értékesíteni. High-end eszközt, rendszert egy életre kell és érdemes választani. A vevők itt nem csak egy erősítőt vagy hangfalat vesznek, a készülékek által egy ajtó nyílik meg előttük a zene világára. Ugyanígy a támogatás sem ér véget a garancia lejártával, az is egy életre szól, mint a családokban.


- Akkor a high-end elköteleződés, vagy hobbi?


- Életforma és szerelem keveréke. A high-end a zene által az életünk szerves része, ami mélyen beivódik az emberbe. Ha abban a szerencsében van részünk, hogy fiatalként ismerkedünk meg vele, egy életre megfertőzhet, és rengeteg zenei élményt fog nyújtani. Nagy volt az örömöm, amikor a négy éves fiam a Kaláka lemezét LP-n hozta oda hozzám, hogy tegyem fel, mert az jobban szól, mind a CD. Aki egyszer belekóstol, annak nincs menekvés ebből a sajátos szemléletből és életformából.

 

Baranyai_Zalan_3_600.JPG


- Közvetlen kapcsolatban vagy Peter Qvortrup-pal, szerinted milyen irányban megy a fejlesztés?


- A fejlesztés nem csak az Audio Note-nál, hanem úgy általában a high-end világában, állandó. Minden nap van egy új ötlet vagy felfedezés, ami néha gyorsabban, néha lassabban, de előbb-utóbb az otthonainkban is megjelenik. Ez egy állandó „játék”, emellett az egyik legizgalmasabb területe a témának. Minden találkozás Peterrel vagy a többi kollégával az Audio Note-tól, felér egy híradóval, ami arról tudósít, hogy éppen min dolgoznak. Első kézből megszerezni az információkat, mindig izgalmas, néha izgalmasabb, mint mondjuk feléleszteni egy új erősítő típust. A fejlesztés, bár nagy léptékű, de ebben a kategóriában nem mehet a minőség rovására. Az utóbbi időben ezen a téren nagyon el vagyunk kényeztetve: ISIS és Lexus kábelek, Vindicator, Empress, CDT6, M10 Signature, ONGAKU, TOMEI-kensei, JINRO-shochu, TT1, TT2 deluxe, OTO SE Signature stb. A fejlődés iránya mindenképpen pozitív, bőségesen el vagyunk látva jobbnál-jobb termékekkel.


- Sokan mondják, hogy a high-end ipar válságban van. Az amerikai sajtóban viszont azt olvasni, hogy sohasem ment ilyen jól, mint most. Szerinted mi a helyzet?


- Kétségtelen, hogy a világ sok részén válság van. De ez egy öngerjesztő folyamat is, ha mindig hangsúlyozzuk, hogy válság van, az is marad. Ésszerűbb a válsággal nem foglalkozni, előbb-utóbb úgyis elmúlik. Ahogy én látom, itthon leginkább az átlagos keresetű embereket érinti mélyen. Azt tapasztalom, hogy az olcsóbb kategória nem annyira megy, mint kellene, de a felső szegmens pótolja ezt a hiányt. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy a fogyasztói oldal rogyásig el van látva termékkel. Ma már mindenhonnan, még a csapból is zene folyik. Ha valaki komolyan gondolja, akkor csak kitartás kérdése és olyan high-end láncot vehet magának, amiről pár éve még csak nem is álmodtunk, nem hogy hallható és elérhető lett volna. Kis odafigyeléssel, érzékkel és nyitottsággal valóban komoly minőséget nyújtó rendszereket lehet építeni. Nem egy olyan esettel találkoztam, amikor valaki véletlenül jutott el hozzám, és igen rövid idő alatt irigylésre méltó láncot épített ki magának.


- Gyakran éri az a vád a márkát, hogy drága, mennyire releváns ez szerinted?


Az élet minden területének megvan a maga high-endje: óra, autó, hajó, ruha, stb. Mindennek megvannak a maga prémiumtermékei, fontosabb megérteni, hogy ez a terület csak akkor életképes, ha a fejlesztésnél, gyártásnál nem kell odafigyelni, hogy a végtermék mennyibe fog kerülni – így lehet csak igazán szép és jó dolgokat készíteni. Főként, ha a pénzünkért cserébe értéket kapunk. Az Audio Note folyamatosan törekszik arra, hogy a magasabb szinten elért eredményeket az alacsonyabb kategóriás termékeibe is megjelenítse.

 

Baranyai_Zalan_AN.JPG 

Mindenképpen fontosnak tartják, hogy felhasználói oldalt is szélesítsék, esetükben ez egyet jelent azzal a gesztussal, hogy a kisebb kategóriákban, akár a Zero szinten is, vérbeli high-end készüléket kapunk. Ettől függetlenül a Vindicatort, Lexus-t és a most teljessé váló ISIS kábeleket, vagy az AZ típusjelű hangfalakat abszolút jó vételnek tartom. A felsőbb szegmensben megtalálható készülékek ellenben olyan anyagokból és gyakran olyan egyedi technológiával készülnek, amit nem lehet „olcsósítani”. Persze, ha az ezüst annyiba kerülne, mint a réz, könnyebb helyzetben lennék, de sajnos ez ma még utópia.

 

- Mint kereskedő, van rálátásod a hazai hifi világra, hogyan látod a helyzetet? Fejlődött valamennyit az elmúlt időben?


- Először is nagyon örülök, hogy a házimozi lázból sok hifista visszatért. Egy divathullám lecsengett, sokan ráeszméltek, hogy házimozi rendszeren nem olyan zenét hallgatni, mint high-end készülékeken. Aggasztó, a minőségi hifi sajtó hiányát jelzi a fórumokon megjelenő és egyre jobban terjedő hozzá nem értés. Mindenkinek azt javaslom, hogy inkább hallgatózni járjon el a forgalmazókhoz és a ne a fórumokban leírtak alapján válasszon erősítőt, kábelt, hangfalat – ahogy a közhely is mondja: a puding próbája az evés. Fájóan kevés a koncertre járó ember, ma már csak egy szűk réteg találkozik az élő zenével, ami azért baj – a kultúra hiánya mellett –, mert szerintem valahol itt kezdődik a high-end is. A zeneszerető emberek kezdenek a leghamarabb a high-end világának ajtaján kopogtatni. Az mp3-at hallgató és azon felnövő generációt, bevallom, nem értem. Nem érzik, hogy a zenéből valami hiányzik, hogy lélektelen?

 

Baranyai_Zalan_280.jpg- Erről jut eszembe, hogy egyre többen mondják, hogy a fiatalokat nem lehet megfogni, hogy a high-end a középkorúak és az idősebbek hobbijává vált, egyetértesz ezzel?


- A fiatalok fogékonyak mindenre, csak idejük nincs, mert túl sok az elvárás feléjük. Igen hamar belekerülnek a mókuskerékbe, a megélhetésért zajló küzdelembe, és abba, amit a szüleik szántak nekik, gyakran el is nyomják őket szellemi szabadságukban. A high-end igazi nyertesei pontosan a fiatalok lennének, mert jó a hallásuk és nyitottak az újra, több zenét is hallgatnak. Jómagam is harmincas éveim közepén járok, ez nem mondható túlságosan idősnek. Az idő múlásával az emberek módosabbá válnak, többet tudnak szánni a zenereprodukáló eszközökre, komolyabb high-end láncot engedhetnek meg maguknak, talán ezért alakult ki ez a nézet.

 

- Mi az, ami hiányzik itthon? Mivel lehetne több érdeklődőt szerezni?


- Az igényes újságírás, illetve az az iránti bizalom. Szabadidő, mert nagyon sokan azért élnek, hogy dolgozzanak, és nem azért dolgoznak, hogy éljenek. A fizikai kontaktusok hiánya, a tapasztalatok közös feldolgozása. Az emberek nem érnek rá barátaikkal találkozni és péntek esténként együtt hifizni, pedig ez jó lenne. Hiányoznak a zenei klubok is. Úgy általában a zene iránti több tisztelet, ami például olyan apróságokban is látszik, mint az a visszatérő tapasztalatom, hogy a nyaralások alkalmával még a legjobb szállodákban is silány minőségű zenei eszközök állnak rendelkezésre, legtöbbször a TV-n lehet zenét hallgatni. Pedig ott lenne rá pénz bőven, és nem hinném, hogy kárt tennének benne a látogatók, ha berendeznének egy szobát zenehallgatásra.


- Milyen rendszered van otthon, és milyen zenét hallgatsz legszívesebben?


- Természetesen egy komplett Audio Note lánc, amelynek alapja Quest Silver monoblokk pár és az M3-as előerősítő, szeretem az E dobozok hangját, főleg az új hemp hangszórókkal készültekét. Vegyesen hallgatok vinylt és CD-t, de a vinyl van túlsúlyban. Nagyon szeretem a finomabb és mélyebb jazz-t, a blues-t és a klasszikus felvételeket, de a kortárs és egyéb műfajokat sem vetem meg. Ami nem fér bele nálam a zenei keretbe, az a „TUC-TUC” zene, nem bírom a monotonitást.

 

(-)

 

További információk: Analog Voice Kft 

 

 

 

Share |

ogre2013. Április 17. @ 16:30:14

Most olvastam bele ebbe az interjúba és néhány előzőbe, és ez ismét felidézett valamit, amivel évek óta bajom van a magyarországi hifi-s szóhasználatban: könyörögve kérem az összes érdekeltet, hogy csak akkor használjuk a high-end kifejezést, amikor tényleg arról van szó.
“Miért nem fogékonyak a fiatalok a high-end-re?”
“Aggódjunk-e a high-end jövőjéért?”
“A high-end egy életforma.”
A high-end
Nem a high-end-et kellene itt emlegetni, hanem az igényes zenehallgatást, a hangminőséget előtérbe helyező készülékeken. Az idegen szó, amit erre használni szoktak az az audiofil. A high-end az pusztán az audiofil világnak a legfelső, költségkorlátokat kevésbé ismerő, vékony szelete. Se nem életstílus, se nem hobbi, csak egy árkategória és a hozzá tartozó relatív kompromisszummentesség.
Az a legnagyobb baj a folyamatos high-end-ezéssel, hogy ez a legalkalmasabb arra, hogy a fiatalokat elriassza a minőségi zenehallgatástól. Mintha az elmélyült, otthoni zenehallgatás ott kezdődne. Aki azon kesereg, hogy a fiatalok nem hajlandóak az i-pod utánzatról rögtön a high-end-re átnyergelni, az nyilván nem gondolja komolyan. Az alap- és alsó-középkategóriás audiofil hifi, hosszú évek óta, messze nincs akkora súllyal képviselve a hazai sajtóban és kereskedelemben, mint, ami egészséges lenne és, ami a high-end kereskedőknek kitermelhette volna a mai és holnapi vevőkörét.
G

    1 / 1    

top

A hozzászóláshoz kérjük jelentkezzen be, ha még nem regisztrált a regisztráció linken megteheti!

E-mail

Jelszó

Regisztráció | Elfelejtett jelszó

bottom

Hirdetés

 

Szponzorált linkek

 

 

Jelöljön meg egy választ

 

Együttműködő partnereink

ealogo-145x50.jpg hifi_station_140x50px_logo.jpg audio_note.jpglauditeur.jpg

limar.jpg stream audio logo_150x40px.jpgACnewlogo copy.jpg

 

Impresszum
11 Betöltés: 0.118154 másodperc.