UNIVOX APX 200 Egy legenda feltámad

Sztereó Magazin | 2015. November 12., Csütörtök 10:00

A hazai high-end egyik rendívüli műszaki alkotása érkezett szerkesztőségünkbe, az UNIVOX APX 200-as 2x100W kimenő teljesítményű, elektroncsöves erősítő, amit az Audio Hungary Kft. bocsájtott rendelkezésünre.

 

A készülék konstrukciós alapjait a Budapesti Elektroakusztikai Gyár, köztudatban a korábbi BEAG által a1970-es években gyártott APX 100 mono 100W-os 100 voltos kimenetű erősítője képezte. A közel 45 éves készülékből a mai napig is nagyon sok teljesít szolgálatot a high-end rajongók körében 4-8 ohmos kimenőtrafóval átalakítva. Tehát az ősmodell is nagyon népszerű még. Ez a felismerés, és a nagy előd alkotói iránt érzett tisztelet vezette az Audio Hungary Kft 100 %-os magyar tulajdonú céget, hogy a múltra támaszkodó szaktudás alkalmazásával és a legkorszerűbb ismeretek felhasználásával, hogy megalkossák az utódot, az Univox APX 200-at, amit most bemutatunk kedves olvasóinknak.

 

Első látásra

Ismerkedjünk meg tehát az UNIVOX APX 200-as erősítővel. Már az első pillanatban is feltűnt a letisztult külső, amely jelentősen emlékeztet az ősmodell sziluettjére. Az előlapon, baloldalon találjuk a főkapcsolót.

 

KĂŠpkivĂĄgĂĄs1.JPG

 

A front középvonalába került a végcsövek anódáram kijelző műszere. A kijelző alatt található forgatógombbal választhatunk mérést a négy cső közül. A műszer megvilágításának két színe tájékoztat minket a felfűtési időszakról (piros fény) és az üzemszerű állapotról (fehér fény). Az üzemszerű állapotban olyan érzésünk támad, mintha skálaizzó világítana a régmúlt idők hangulatát idézve. A jobb oldalon találjuk a vonal szintű hangerő szabályozót, ami „mögött” professzionális ALPS gyártmányú sztereó potenciométer dolgozik. A hátlapra kerültek a minőségi hangszóró terminálok 4 és 8 ohmos kimenetekkel. A kábelek cserélgetését szabványos hálózati csatlakozó teszi lehetővé. A vonal szintű bemenetet RCA aljzat fogadja. A készülékház masszív 1,5 mm-es vaslemezből készült. A konstrukció speciális lábakkal biztosítja a stabil, rezgésmentesített kialakítást. A porfestett felület nagyon szép. A kezelőfelület alatti rozsdamentes rész is emlékeztet az ősmodellre. Szintén ilyen anyagból készült a gyártmánytábla, ami a gyári számot és a modelljelzést hordozza, mindezt a készülékház lábak felöli oldalán találjuk.

 

KĂŠpkivĂĄgĂĄs2.JPG

 

 

A felépítés

A „ gépház” fedőlapját klasszikus, kopoltyús hűtőnyílások borítják.

A fedlap leszerelése után szemünk elé tárul a készülék lelke. Csodálatosan rendezett belső tárult elénk. Mintaszerűen kialakított áramköri lapok, nekem ismét előtűnik a „BEAG-os” múlt. A konstrukció számomra lenyűgöző. Villamosmérnökként és konstruktőrként is minden elismerésem illeti az alkotókat. Érzékelhető, hogy a készítők az anyagokkal nem spóroltak, az AVX 200 –nak megadtak mindent ami jár, ami az értékelhető teljesítményhez feltétlenül szükséges. Az elő fokozatokat igényesen megtervezett nyomtatott áramköri lapokon helyezték el, a régmúltból megszokott „szegecses” mérőpontokkal. A felhasznált alkatrészeket a felsőkategóriából válogatták. A végerősítő fokozat légszerelésű. Ezt a műveletet ma is a régi BEAG-os kollegák végzik a manufktura gyártósorain, és a kézímunka, a gondos odafigyelés, és precizitás meg is látszik a végeredményen. A trafók toroid rendszerűek, saját gyártásúak és kellően túlméretezettek (600 wattosak). Az elmúlt évek fejlesztéseinek eredményeként a tervezők elérték az elméleti határt, és a nagy elődök tudását ötvözték az erősítőgyártás legkorszerűbb ismereteivel.

 

KĂŠpkivĂĄgĂĄs4.JPG


Külön árnyékolást alakítottak ki a trafóknak és a kiszolgáló áramköröknek. A kapcsolás orosz gyártmányú NOS csövekre épül. Az előerősítést Sovtek 12AX7 LPS dupla triódák (megfelel az európai ECC83-nak,) végzik a fokozatban. A további erősítőfokozat és fázisfordító fokozat 6H23P dupla triódákkal (azonos az európai ECC 88, amerikai 6922, illetve 6DJ8 típusokkal) valósították meg. A végerősítést 6P45C végpentódák végzik AB osztályban, a klasszikus push-pull kapcsolásban. A gondos tervezés következtében az áramkör jel-zaj viszonya teljes kivezérlésnél jobb, mint 100dB az egész hangfrekvenciás sávban. Az anódsapkás, nagyértékű végcsövek védelmében az anódfeszültség késleltetéssel kapcsolódik a végpentódákra. Gondos és szép megoldás. A készülék belső megjelenése és megoldásai a mérnökök munkáját dícséri.

 

KĂŠpkivĂĄgĂĄs3.JPG
Működés közben a melegfényű elektroncsövek.

 

A meghallgatás

 

A talán egy kicsit részletesebbre sikerült műszaki ismertetés után meghallgattuk, hogyan zenél a múltból jövő újdonság. A meghallgatásokra méltó körülmények között, az AudioCentrum audiophile stúdiójában került sor.

A tökéletes tápellátásról az Isotek Super Titán tápegysége gondoskodott. A teljes kábelezéshez a Nordost Heimdall 2 kábelkészletét használtuk (tápkábelek, USB AB kábel, interkonnektek, hangsugárzó kábelek). Forrásként AURALIC ARIES digitális futóműve szolgált hálózaton keresztül NAS-ról. A digitálisról analógra történő átalakításhoz aqua LA SCALA NOS DAC-ot használtuk. A megszólaláshoz a DYNAUDIO Confidence C2 Platinum audiophile hangdobozait kértük fel. A források, és az Univox APX 200 erősítő Atacama bambusz-polcos állványára kerültek. Ezek után már semmi nem állhatott a zene és a hallgatóság közé, kezdődhetett tehát a házi koncert.

Nagy felbontású DSD hanganyagokkal végeztük a meghallgatásokat Natív üzemmódban. Az első megszólalás egyenesen lenyűgöző volt. Pályafutásom alatt nagyon sok erősítőt teszteltem, de ezt a zenei élményt, szavakkal szinte nehéz leírni. Az erő és a színezetlen, rendkívül részletgazdag megszólalás magával ragadó volt. A hatalmas, szinte háromdimenziós tér (a precíz fázismenetnek köszönhető) megdöbbentett. Ilyet csak nagyon ritkán hall az ember. Napokon keresztül folytattuk a meghallgatásokat, szinte bejártuk a zeneirodalom mindenféle stílusát, a klasszikusoktól a népzenén át rock zenéig, miközben természetesen a Jazz nagyjairól sem feledkeztünk meg. Az orgona hangja teljesen életszerűen, valódi templomi hangulat teremtett a meghallgatásnál. A nagyzenekari megszólalás hibátlan volt. Hallhatóak voltak a teremhangok, és érzékeltük a hangszerek finom lecsengéseit. A szaxofon életszerüen szólt, a levegőhangok megdöbbentően voltak jelen. A gitár, a nagybőgő, dob, cintányér, seprű hangja új értelmezést kapott a hangzástérben. Minden jól és hibátlanul szólal meg. Ha nagyon kritikusak akarunk lenni, akkor talán itt-ott halvány keménység volt érzékelhető, de ez lehet szubjektív érzés is, ami vélhetően egy hosszabb bejáratás után megszűnik. Összefoglalva igazi, és várakozáson felüli zenei élményben volt részünk.

 

Összegzés

Minden túlzás nélkül állíthatom, hogy ilyen tökéletes, precíz alkotással az életben az ember talán csak egyszer találkozik. Nekem most sikerült ez a ritka pillanat, még akkor is ha ez elfogultságnak tűnik. De ha az eufóriáról a nosztalgia rétegeit lehámozom, akkor is, a véleményem mit sem változik. Több mint négy évtizedes pályafutásom alatt most írhattam először magyar fejlesztésű és gyártású készülékről, ami a világszínvonal csúcsán áll. A megszületett Univox APX 200 erősítő rendkívül precízen, részletezően muzsikál. Hatalmas tartalékai minden zenei stílusban helytállnak, és szinte meghökkentő a háromdimenziós térábrázolás. A mélyei bársonyosak, semmilyen lötyögés nem tapasztalható, és teljesen lineáris az átvitel. A magasai és a hangok lecsengése bámulatos. Egy kicsi nyerseség talán megfigyelhető volt (mintha egy műszer zenélne), de ne feledjük el, hogy teljesen 0 „kilométeres” példányt teszteltünk. Legalább 300 óra bejáratás után bizonyára minden kétségünk elszáll majd. Biztos vagyok abban, hogy a most bemutatott erősítőt – aminek ősbemutatója az idei Hif-Fi Show alkalmával kerül sor - legalább akkora örömmel fogadja majd a magyar és külföldi audióbarát zeneszerető, mint amilyen szűnni nem akaró, lankadatlan lelkesedéssel csodálja a mai napig népszerű ikont, az egykori BEAG alkotását, az immár 45 éves APX 100 –as erősítőt.

 

A szerkesztő magánjegyzete

Jóleső boldogság vett rajtam erőt, hogy Magyarországon is lehet ilyen alkotásokat megtervezni, elkészíteni és gyártani – igaz, nagyon sok energia és pénz ráfordításával, kitartással és leginkább szakmai tudással. Reményeim szerint a kedves olvasó még sokszor találkozik majd lapunk oldalain az Audio Hungary más termékével, hiszen a fejlesztés nem áll meg. Hamarosan bejelentésre kerül az APX 200 végfokozathoz tartozó előerősítő is, ami egy különleges minőségű RIAA korrektorral épül... ( - )

 

 

 

Mérések:



  

Frekvencia átvitel különböző teljesítmény szinteknél


 



Fázistolás a teljesítmény függvényében 

 

 



A teljes harmonikus torzítás a hangfrekvenciás sávban 




Vertikálisan: 2V/div; horizontálisan: 0.2 ms/div;

10:1 mérőcsúcs.




Vertikálisan: 2V/div; horizontálisan: 20 µs/div;

10:1 mérőcsúcs.

 

A mérések az Audio Hungary méréstechnikai laborjában készültek.

 

 

 

UNIVOX APX 200

Elektroncsöves végerősítő

Ár:

n.a.

Forgalmazó:

Audio Centrum

 E-MAIL:

info@audiocentrum.hu

Internet:

www.audiocentrum.hu

Garancia:

n.a.

 

Technikai jellemzők 

Teljesítmény:

2x100 Watt szinuszos

Frekvencia átvitel:

5 Hz-100 kHz

Jel/zaj arány:

>100 dB

Harmonikus torzítás:

< 1 % @ teljes kivezérlésen 20Hz-20KHz

 

 

Tesztértékelés: (max.100 adható)

 

Hangzás:

Hangzás:  95

Zenei részletek bemutatása:

95

Dinamika:

95

Végeredmény (átlag):

95

 

Gyakorlati értékelés:

Kidolgozás:  90

Kinézet:

90

Kezelhetőség:

100

Végeredmény (átlag):

93

 

Teszt összesítő:

Hangzás:

95

Gyakorlati értékelés:

93

Végeredmény (átlag):

94

Ár/érték arány: 9,4
Értékelés: kiváló/felső osztály

 

Röviden és velősen 

plus-4-16.gif  elegáns retro kinézet

plus-4-16.gif   könnyű és gyors installálás

plus-4-16.gif   nagy tudás, könnyű kezelés

minus-4-16.gif   az anódáram csak belül állítható

 

Pruzsinszky Gábor

 

 

 

Share |

Klein Rudolf2018. Július 06. @ 21:40:12

Az erősítő nagyon szépen szól elektrosztatikus hangfalakkal is. A recenzens által tapasztalt keménységet nem észleltem, igaz az első órákban nem szólt olyan jól mint 50 illetve 100 óra után.

A maga klasszisán belül, azaz class AB és push-pull, csodálatosan teljesít. Az Ayon Triton monoblokkal szemben annak pentóda módjában is sikeres, de trioda módban az osztrák class-A erősítő fent levegősebb, de lent soványabb, ami mind természetes. A magyar erősítő viszont sokkal rugalmasabb a terhelést illetően, ami sztátok esetében fontos.

Szereti a világos hangú interkonnektet - Mundorf ezüst/arany ötvözetű kábellel szólt a legszebben, rézzel visszaesett a felbontása. Ha a DAC és az előerősítő közé 24K, 99,99% arany iterkonnekt kerül, az tovább javít a helyzeten.

Az ár/teljesítmény viszony is kitűnő.

    1 / 1    

top

A hozzászóláshoz kérjük jelentkezzen be, ha még nem regisztrált a regisztráció linken megteheti!

E-mail

Jelszó

Regisztráció | Elfelejtett jelszó

bottom

Hirdetés

 

Szponzorált linkek

 

 

Jelöljön meg egy választ

 

Együttműködő partnereink

ealogo-145x50.jpg hifi_station_140x50px_logo.jpg audio_note.jpglauditeur.jpg

limar.jpg stream audio logo_150x40px.jpgACnewlogo copy.jpg

 

Impresszum
11 Betöltés: 0.155098 másodperc.