Sztereó MagazinYamaha YSP-5600 és NS-SW300 Subwoofer teszt

Sztereó Magazin | 2016. December 03., Szombat 05:00

Mit csinál az igényes mozirajongó, aki nem vesz ugyan klasszikus többcsatornás hangrendszert a filmek hangjához, de Atmos atmoszférát akar? A Yamaha YSP 5600-al egyszerűen maga köré vetíti a mozi hangját.

 

A vetítő hangprojektor


Az elnevezés érdekesnek tűnhet de igaz, ez a Yamaha tényleg "vetíti" a hangot és „csak” becsapja a fület, mert a sorba helyezett hangszórókkal mégis 3 dimenziós hangot produkál. Az YSP-5600 mértét tekintve nagy. Egyrészt azért, mert ez a hasáb meglehetősen összetett belsővel rendelkezik, hiszen a virtuális mozihangnak nagyon is reálisnak kell tűnnie ahhoz, hogy elismerést váltson ki. Ehhez a gyártónak megvan a saját elképzelése, amit már nem egyszer sikeresen alkalmazott. Másrészt nagyon sok hangszórót, meghatározott helyen és pozícióban elrendezve kicsi, illetve nagyobb méretben kellett beépíteni ahhoz, hogy megfelelően és irányítottan sugározzák a hangot, hogy élvezhessük a visszavert hanghullámok tulajdonságait. Tehát ezért a kialakításért sem szabad összekeverni a hangprojektort a manapság olyannyira népszerű soundbar rendszerekkel. A kettő nagyon hasonlít egymásra külsőleg, de komoly eltérések vannak köztük hangtechnikailag. Jelenleg a Yamaha az egyetlen nagy gyártó, amely ilyen hangsugárzót gyárt.

yamaha-ysp-5600sw+ NSSW 300 SUB.jpg

Külső


Az YSP 5600 nagy és szokatlan terjedelmes méretű. Körülbelül 12 kg súlyú, több mint egy méter hosszú és a magassága sem elhanyagolható, ezért nem elég az a hely, amit általában a TV-k előtti kis magasság biztosít, mert 212 mm magassága kitakarja a képet. Érdekes, hogy noha térsugárzó, ennek ellenére minden hangszórója az előlapon kapott helyet, amit sűrű szita takar. A külső részen található hangszórók felfelé terelt hangot sugároznak. Beljebb egy pár nagyméretű közép-mély található és középen vannak a center sugárzók, mégpedig tekintélyes számban, és az OSD kijelző is a burkolat alá került. A hozzá ajánlott NS-SW300 subbasszus ugyancsak jókora darab, amihez van még egy Bluetooth összekötő egység is.

 


Telepítés, kábelezés


A hangprojektorok óriási előnye, hogy pótolnak számos olyan helyigényes dologot, mint a front- és a szatellit sugárzók, a center, valamint a rengeteg kábel. A dobozból a hangprojektoron kívül számos tartozék kerül elő, amik a biztos rögzítést segítik, az összekötő kábeleket, majd a beállító mikrofont és végül egy Bluetooth adaptert találunk. Elhelyezés szempontjából a legjobban a falra szerelve tudja betölteni a szerepét.

A hátoldal közepén alakították ki a csatlakozók helyét, aminek egy része oldalirányba néz, középen belül egy mélyedésben találjuk a HDMI portokat, a csatlakozók másik része pedig közvetlenül szemben van. Az optikai és egyéb kábelek használatával az a gond, hogy a hátlapra merőlegesen kell valamennyit elhelyezni, és a számukra kialakított üreg nem elég mély, tehát oda kell figyelni, hogy a kábelvégek nehogy megtörjenek. A hálózati kábel elhelyezése viszont jól megoldott, a csatlakozó 90 fokos pipa alakú, így az gond nélkül belesimul a hátlapba.

 

Yamaha CONNECTIONS RARE.jpg

A műsorforrások bekötése tehát a legegyszerűbb HDMI kábelezéssel, amely már a 2.0 számú szabványt is támogatja. Ez alkalmas a 4K/60p képátvitelre és kompatibilis az ARC (Audio Return Channel) funkcióval is. Amennyiben ARC képes televíziónk van, ami azért manapság már nem ritka, akkor HDMI kábelek segítségével "átvezetjük" a képet és a hangot a hangprojektoron, és a televízió távvezérlőjét is használhatjuk hozzá. Minden a hangprojektor beállításával kezdődik, amiben az OSD menürendszer van a segítségünkre. A menü nagyon összefogott, átgondolt, és csak a képmegjelenítőn érhető el teljes részletességgel. Hogy a lényegre térjünk, kezdhetjük a hangbeállításokkal. A dobozban, kellékként szállítják azt a mérőmikrofont, aminek a segítségével optimalizálhatjuk a hallgatási pozícióban a hangzást. Sőt, amikor a mikrofont az előlapon lévő Jack aljzathoz csatlakoztatjuk máris láthatóvá válik az IntelliBeam-nek keresztelt hangbeállító menü. A beállító mikrofont a hallgatási pozícióba kell tennünk, mert különben nem fog jól sikerülni az automatikus hangbeállítás. A csatlakoztatott mélynyomót is megfelelő hangerő állásba kell tenni (középállásba). A beállítás körülbelül 3 percig tart. Ezt az időt érdemes csendben végigkövetni. Ha mindezzel megvagyunk, csak arra kell figyelmet fordítani, hogy utólag a menüben külön kell engedélyezni a vezetékes hangfal használatot.

 

 

Hangszabványok, szolgáltatások


A térhangzás reprodukálására hivatott hangprojektor 7.1.2 csatornás rendszer helyettesítésére hivatott, tehát lássuk a nagybetűket! A Dolby szabvány szerint: az Atmos, TrueHD, Digital Plus, Digital, Digital EX, illetve a DTS-HD Master Audio, HD High Resolution, DTS Digital Surround, DTS-ES, DTS 96/24 és LPCM. A DTS:X, nincs a gyári csomagban, de firmware frissítéssel, arra is megtanítható lesz a gyártó állítása szerint. A mozi hangformátumokon kívül, Cinema DSP Movie, Music, Entertainment, A Yamaha-val elérhető a MusicCast is, ami egy ilyen multifunkciós rendszernél természetes. Az YSP-5600 vezérlésére Android vagy iOS alkalmazással is lehetőség nyílik, és Bluetooth kapcsolatra is képes.



Yamaha NS-SW300 mélynyomó


A mély hangokhoz kell a Subwoofer! Sajnálatos módon a basszus csatornát a Yamaha YSP-5600 nem tudja önállóan hiánytalanul lesugározni. A Yamaha viszont jól kialakította a bővítési lehetőséget, így a mélynyomó csatlakoztatása vezetékes, illetve vezeték nélküli módon is lehetséges. Az NS-SW300 a maga 185 wattos erősítőjével, és nagyra méretezett teljesítményével bőven kárpótol az alapkészülék vékonyabb hangjáért. A gyártónak minden bizonnyal ez is volt a célja, mindezek ismeretében nem csoda, ha fokozott a kíváncsiságunk.

NSSW 300 image SUB FRONT.jpg

 

 

 

Yamaha SUB NSSW 300 back.jpg

 

 

Az, hogy miként fér el benne egy 30 centis hangszóró nem sikerült meglátni, az NS-SW300 előlapja ugyanis fix, nem levehető, ezért a választ a mellékelt kezelési leírásból kaptuk: ugyanis a mélysugárzó hangszórója csak 25 centis. A Yamaha NS-SW300 elsők között kapta meg a Yamaha saját: Twisted Flare Port reflexcsövet, bármit is jelentsen ez. Vezetékes kapcsolat esetén két kábellel kell megteremteni az összeköttetést, az egyik a jelkábel, míg a másik Jack csatlakozó az eszközök szinkronizálást biztosítja. Ez utóbbit bekapcsolás előtt kell csatlakoztatni, mivel csak akkor ismeri fel a rendszer a rákötött mély-ládát! Az YSP-5600 hangprojektorhoz eleve megkapjuk a Bluetooth adatpert, amivel könnyen használhatjuk az új, vagy már meglévő mélynyomónkat.


Tesztelés


A hosszú felvezetés után, amire a szolgáltatások sokasága miatt volt szükség, nézzünk filmeket és hallgassuk a hangot a Yamaha-ból. A YSP-5600 filmnézés közben igenis hozta az elvárt percepciónkat, kellemes érzést okozott, mivel kitűnően át tudta adni a mozifilmekben megszokott hangokat és térhatást. Néha rácsodálkoztunk, hogy mire képes egy-egy effektnél, ami a jó minőség legjobb ismérve számunkra. A dialógusok hangjai nagyon érthetőek, teljesen tiszták, bár néha kicsit műanyag hatást adott. A tesztelési időszakban közbeszúrt filmnézés alkalmával azonban helyre kerültek a dologok, ugyanis a moziban megszokott jellegzetes hangzást hallottuk a vászon mögötti csatornából a párbeszédek esetén.

 

Yamaha-YSP-5600 NAGYKEP.jpg

Egyébiránt a távirányítón található Target feliratú gomb, ami egy különleges hangeffektet állít elő, éppen a dialóg csatorna hangját koncentrálja. A prezentáció lényege, hogy a középső, a nem kevesebb, mint 32 darab 4 centiméteres hangszóróból eredő hangok mennyire jönnek középről, és ehhez képest, mekkora térhatáshoz jutunk a Surrond és a 3D Surrond által. A Yamaha erősítőkhöz hasonló a Cinema DSP üzemmód, amivel párhuzamot is vonhatunk a teljesítmény terén. A valóságban a teszteléskor a front csatorna jobb és bal oldala, valamint a center csatorna egyértelműen jól elkülönült, de a háttér hangoknál már nem jelentkezett az elvárt hatás ennyire nyilvánvalóan. Az is igaz, hogy mivel nem gyakoriak a konkrét hátsó vagy fölső effektek, így meglepőbbek is, mintha állandóan hallanánk azokat. Minden esetre hatalmas energiája van a cuccnak. A mozifilmekben megszokott dinamikában határozottságban nincs hiány. Frekvencia-átvitelben sem éreztünk hiányosságot, a mély-közép hangsúlyos volt és ami a legfontosabb érthető, jó tónusú, és hiteles. A mélynyomó nagyon erős, nálunk csak negyed állásban volt végig. A San Andreas film nézése közben megvolt minden: a térhatású hangok, a velőt rázó robajok és a helikopter forgószárnyának a csoppogása is. A hangminősége, és most nem a térhatásra gondolunk, hanem inkább a tonális hűségé, az átlagosnál jobb, a filmek akció jeleneteit egyértelműen nagyon jól közvetítí a berendezés.



Ajánlás


OLDALNEZET.JPGA Yamaha YSP-5600 nagyon jól sikerült hangprojektor, csak ajánlani tudjuk. Méretes felépítése, egy nagyobb szobában is kiválóan játssza a házimozi rendszer szerepét. A 25 négyzetméteres nappali betöltése semmiség a számára. És ami igazán tetszett, a hangkaraktere: nagyon hasonlít a moziban hallottakra, jellege épp olyan, mint amit a mozivászonnál megszoktunk. Kicsit nyers, de kristálytiszta a beszédhang, illeszkedik a moziról alkotott képbe. Az egyetlen, ami kevésbé tetszett: a csatlakozók nem túl szerencsés elhelyezése, de tudjuk, nincsen rózsa tövis nélkül. Az ára nem kevés, talán kicsit magasabb is, mint kéne, de aki összespórolja a rávalót, az értékes és jó hangú terméket kap.

(-lambert-)

 

 

 

 

A műszaki adatok és a tesztértékelés a következő oldalon található!

 

 

    1 / 2  Következő >   Utolsó >>

Share |
top

A hozzászóláshoz kérjük jelentkezzen be, ha még nem regisztrált a regisztráció linken megteheti!

E-mail

Jelszó

Regisztráció | Elfelejtett jelszó

bottom

Hirdetés

 

Szponzorált linkek

 

 

Jelöljön meg egy választ

 

Együttműködő partnereink

ealogo-145x50.jpg hifi_station_140x50px_logo.jpg audio_note.jpglauditeur.jpg

limar.jpg stream audio logo_150x40px.jpgACnewlogo copy.jpg

 

Impresszum
11 Betöltés: 0.124242 másodperc.