Mindazonáltal egy érdekes sajátosságot is felmutat, ami többé kevésbé egyedülállóvá teszi: sztereó-AV receiverként csak egyetlen pár hangsugárzót hajt meg. Zseniális vagy egyszerűen nevetséges? Nos, ennek azért tesztünkben utánajárunk.
Bevezető
Akik csupán egy hangfalpáron keresztül élvezik a nappaliban a zenét és filmeket, valószínűleg többen vannak, mint gondolnánk. Ennélfogva teljesen logikus, hogy egy gyártó azon fáradozik, hogy olyan eszközt tervezzen, ami kompromisszumok nélkül beleillik a „sztereó hangfalak, erősítő, tévé és kész” felállásba. Az Arcam ezt most megvalósította, és az SR250 esetében, amivel egy olyan erősítőt prezentál, ami azokat a zene- és filmkedvelőket szólítja meg, akik a klasszikus sztereó berendezésekre építenek. A dolog érdekessége, hogy az Arcam SR250 vásárlói ezáltal olyan, alapvetően a többcsatornás AV erősítők világából ismert funkciókat is kapnak, mint például a szobaakusztikai bemérés és a videofeldolgozás.
Dizájn és felépítés
A brit szakemberek az SR250 tervezésekor az Arcam legkifinomultabb technikával teli tárházából merítettek, és korrekt munkát végeztek. Az AV receivert készítői az igen népszerű G osztályú erősítőtechnikával és a kiváló „Dirac Live” kalibrációs technológiával látták el. Az Arcam az SR250 külsejét illetve is hű maradt önmagához, így az erősítő tökéletesen illeszkedik az FMJ termékek vonalába. Ennél a sztereó AV receivernél is megtalálható a középen elhelyezett hangerőszabályzó, tőle balra és jobbra pedig szimmetrikusan csoportosítva öt-öt kezelőgomb. Felettük kapott helyet a zölden világító pontmátrix kijelző, ami még messzebbről is jól olvasható. A hűsítő levegőt az Arcam a masszív fém előlapon található nyíláson keresztül szívja, így az erősítő megfelelő hűtést kap még abban az esetben is, ha tulajdonosa igazán nagy teljesítményt követelne tőle. Az eszköz teljesítőképességébe vetett bizalmunkat erősíti tetemes, kereken 15 kg-os össztömege és a méretes toroid trafó, ami a ház tetején található szellőző nyílásokon át vehető észre.
Technika
Az SR250 igazi kemény legény, erről gondoskodik a már említett vaskos trafó és az Arcam G-osztályú erősítője. Mivel az Arcam az SR250 esetében a sztereó hangzásra szorítkozik, a műszaki adatok és a megszólalás terén számíthatunk némi előnyre egy többcsatornás változattal szemben. Az eszközön hét darab HDMI 2.0a bemenet és három HDMI kimenet található. A HDMI csatlakozók HDCP 2.2 kompatibilisek, így a 4K Ultra HD-s tartalmak is problémamentesen továbbíthatók rajta. A HDMI ARC funkció megléte magától értetődő, és az Arcam azon kevés AV erősítő gyártók közé tartozik, akik még egy MHL kompatibilis HDMI csatlakozóval is meglepnek bennünket. Az AV receiverbe egy FM és DAB+ rádió tuner is beépítésre került, valamint a készülék támogatja a Spotify Connectet és az UPnP médiaszervert. Ehhez rendelkezésre áll az ingyenesen letölthető MusicLife alkalmazás. Sajnálatos módon az erősítő nem rendelkezik WLAN vagy Bluetooth funkciókkal, viszont vezérelhető infravörös távirányítóval, valamint a hálózaton, illetve RS232 porton keresztül.
Amennyiben túl meleggé válna a helyzet az erősítő belsejében, két hűtőventillátor gondoskodik a levegő beáramoltatásáról. A toroid trafó az elektrolit kondenzátorok csapatával együtt biztosítja a stabil energiaellátást.
Dirac Live
Az SR250-ben a kiváló „Dirac Live” szobaakusztika korrekciós rendszer munkálkodik. A kalibrálás egy Mac vagy PC segítségével, az erősítőhöz mellékelt mini hangkártyával történik. A mérőmikrofon begyűjti a hangzás tekintetében lényeges adatokat, úgymint a hangsugárzók mérete, távolságuk, hangerejük és a problematikus rezonancia frekvenciáik, melyek szűrőkkel kiegyenlíthetők. Ehhez az szükséges, hogy a számítógép és a receiver ugyanabba a hálózatba legyenek kötve, és elindítsuk az Arcam weboldaláról ingyenesen letölthető szoftvert. A mérések előtt a mikrofont a mellékelt adatokkal be kell kalibrálnunk, hogy a Dirac pontosan tudjon dolgozni.
A Dirac Live-nak a kilenc ponton történő alapvető beméréshez és azt követő számításhoz kb. 30 percre van szüksége, de a művelet ideális esetben akár 15 perc alatt is elvégezhető, ha valaki már jól ismeri a mérési eljárást. A program különféle mérési letapogatások alapján elemzi a szobát és a hangsugárzókat, ezután pedig az eredmények szépen, átláthatóan, csatornákra bontva olvashatók a monitoron. Ezt követően a Dirac Live az Arcam által megadott célgörbékhez kalibrálja a frekvenciameneteket és az impulzusválaszokat. Ezen a ponton közel tetszés szerint módosíthatjuk az értékeket, aminél nem árt, ha ésszel és odafigyeléssel járunk el, nehogy „tönkrejavítsuk” az eredményeket. A számítások végeztével az eredmény átkerül az SR250-re, és ott eltárolódik.
A jól áttekinthető infravörös távirányító programozható, és világít, ami egy tetszőleges gomb megnyomásával aktiválódik.
Mérések
Az előkészületekre és az azt követő kalibrációra rá kell szánni némi időt, hogy a végeredmény minél precízebb legyen. Javallott a mikrofont fülmagasságban egy állványra helyezni, majd az instrukciókat követve egymásután végigmenni a mérési pozíciókon. Az Arcam célgörbéje a basszustól a magasakig enyhén eső menetet mutatott. A Dirac Live varázsolt egy ideig, majd mérsékelten korrigálta a felhasznált hangfalak amplitúdómenetét.
Ízig-vérig AV receiver: az Arcam az SR250-et hét HDMI 2.0a bemenettel és három HDMI kimenettel látta el, 4K UHD és HDCP 2.2 kompatibilitással együtt. A klasszikus FM rádió mellett található benne DAB+ is. A hátoldalon ki- és bemenetek hatalmas kínálatával találkozunk, ugyanakkor WLAN-t vagy Bluetooth-t hiába keresünk rajta.
Hangzás
Az Arcam SR250-et Canton Reference 5K high-end álló hangfalakkal kapcsoltuk össze, a Dirac korrekciót pedig egyelőre kikapcsolva hagytuk. A duó kitűnő összhangot alkotott: odalent sötét basszusok árasztották el a szobát, melyeket az erősítő fölényesen ellenőrzése alatt tartott. Ehhez jöttek hozzá a csodálatosan kiegyensúlyozott közepek és magasak, amik tovább emelték a hallgatás örömét.
A Dirac Live kalibrációval mutatták meg csak igazán a Canton Reference hangfalak, hogy mi is lakozik bennük. A Dirac Live aktiválásával még kiegyenlítettebb és határozottabb hangzást kaptunk. Ugyanakkor azt tapasztaltuk, hogy a 80 Hz körüli frekvenciák zavaróan soknak bizonyultak. Ezt a problémát a Dirac Live ügyesen kezelte, ami által a Cantonok nagyon tisztán és konkrétan kezdtek szólni a basszustartományban. Első pillanatban úgy tűnt, kevesebb a basszus, mint előtte, viszont második hallgatásra megfigyelhető volt, hogy a hangtér telítettsége egyszerűen eltűnt, és a hangsugárzók immáron még precízebben és jobb időzítéssel muzsikáltak. A hangzás még tisztábbá vált, a hangszerek és énekhangok részletezően, egymástól jól el