IFA 2017: A technológia és innováció ünnepe

Home Archívum Hírek archívum IFA 2017: A technológia és innováció ünnepe

A világ szeme Berlinre szegeződik


A nyár utolsó és az ősz első napjai hagyományosan piros betűs ünnepnek számítanak a technológiai univerzumban élők, vagy az ez iránt érdeklődők számára. Ilyenkor rendezik meg ugyanis az egész világ egyik legfontosabb iparági eseményét, a legendás berlini Internationale Funkausstellung-ot, azaz ismertebb nevén az IFA-t. Természetesen idén is ellátogattunk az eseményre, hogy első kézből gyűjtsünk tapasztalatokat arról, hogy mik a legfrissebb trendek, merre halad ez a piac, és hogy milyen konkrét termékekkel, megoldásokkal készülnek a világ kisebb-nagyobb vállalatai a létfontosságú karácsonyi szezonra.

 

1IFA kint 640.jpg

 

A rendezvény nagyságára jellemző, hogy idén az utolsó talpalatnyi helyet is kitöltötték a kiállítók, ami azt jelenti, hogy a hasznos tér nagysága elérte a 159 000 négyzetmétert, a megjelenő cégek száma, pedig meghaladta az 1800-at! Az IFA szervezőbizottságának munkatársai kérdésünkre megerősítették, hogy problémát is okoz a helyszűke. Ugyanis vannak olyan vállalatok, amelyek egyszerűen nem tudnak akkora téren berendezni egy standot, amekkorán szeretnének. Hiába húztak fel évekkel ezelőtt egy teljesen új épületet, a Cube-ot, a vásár déli részén, ezt is teljesen belakták mostanra. Az esemény egyébként rendkívül sikeres volt, idén is százezres nagyságrendben mentek el a kiállításra az érdeklődők, és a szakmai látogatók. Ezen a rendezvényen ugyanis óriási hangsúlyt kap az üzlet is, rengeteg megállapodás születik a forgalmazók és a gyártók, illetve különféle szolgáltatásokat nyújtó konszernek között. Az IFA tehát egy rendkívül sokrétű esemény, amelyet senki sem hagyhat ki, akinek tervei vannak az elektronikai iparágban.

 

Sokoldalúság – Konnektortól az autóig


A sokoldalúság abban is megnyilvánul, hogy az IFA ma már nem kizárólag a szórakoztatóelektronikai piacon jelenlévő vállalatok orgiája. Szó szerint minden van, ami árammal működik, sőt olykor még az sem kell feltétlenül hozzá. Ennek megfelelően komoly szerep jutott a telekommunikációs, azaz hálózatokban, okostelefonokban, tabletekben és ezek kiegészítőiben utazó vállalatoknak, épp úgy, mint a gépjárműiparban érdekelt vállalatoknak. Nem hiányoztak a hordozható, és asztali számítógépek, monitorok, egerek, klaviatúrák, kamcorderek, nyomtatók és természetesen a háztartási kis- és nagygépek sem.

Azaz könnyedén előfordulhatott, hogy az ember végigment két csarnokon, és ezalatt látott rengeteg tévét, projektort, hangfalat, mikrohullámú sütőt, telefont, egy autót, világító kormányt, autót és mosógépet. Ez talán egy kicsit kaotikusan hangzik, pedig van a dologban logika. Sok nagy szereplő ugyanis egyszerre több szegmensben is jelen van készülékeivel, így például az LG, a Panasonic vagy a Samsung gyakorlatilag az egész termékpalettáját felvonultathatja.

 

2Samu szoba 640.jpg

 

A nagy visszatérők


Még mielőtt kitérnénk a tapasztalatokra, trendekre, a bemutatott termékekre, technológiákra, muszáj megemlíteni, hogy a kiállításon két egykori nagy márka megint egykori fényében tündökölt. Az egyik ilyen a Sharp, amely bejelentette, hogy a japán anyacég visszaszerezte az európai televíziós divízió feletti tulajdonosi jogokat, és megkezdi a visszatérést az Öreg Kontinensre. A cég a tajvani Foxconn csoport hathatós segítségével úrrá lett a gazdasági nehézségein, és a tervek szerint már az idei évben több komplett tévés családdal árasztja el a boltok polcait. Az új modellekből jó néhányat meg is lehetett tekinteni Berlinben, és nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy egyáltalán nem okoztak csalódást. Szóval nagyon úgy tűnik, hogy a Sharp visszatér, ami mindenképpen örvendetes.

 

3sharp2 640.jpg

 

Hasonló kálvárián ment keresztül az elmúlt időszakban a Toshiba is, amelynek európai tévés részlegét szőröstül-bőröstül felvásárolta a Vestel. A török cég mostanra integrálta struktúrájába a Toshiba brandet, és készen áll arra, hogy visszahozza a márkát Európába. Berlinben az is kiderült, hogy Magyarországot sem felejtik el, azaz hosszú évek kényszerű nélkülözése után visszatérnek a Toshiba televíziók hazánkba.

 

TV: az örök sláger


Divatok jöhetnek-mehetnek, a TV állandó, legalábbis az IFA-n mindenképp. Továbbra is ez a leglátványosabb, és ennél fogva leginkább közönségcsalogató termékcsalád, aminek a népszerűségével semmi sem kelhet versenyre.

Ennek megfelelően szó szerint ezernyi készüléket vittek ki és helyeztek üzembe a berlini Messe területén. Ezek között értelemszerűen akadtak kifejezetten innovatív, előremutató, és unalmas, átlagos, sok újdonságot nem tartalmazó darabok egyaránt. Az általánosan elmondható, hogy az Ultra High Definition, azaz 4K felbontás, és a nagy dinamika tartalmú videók megjelenítésének támogatása ma már alap. Szó szerint mindenkinek van ilyen jellegű készüléke, tehát ez nem lehetne akadálya a 4K HDR elterjedésének.

 

4skyworth_oled_tv 640.jpg

 

Jön fel az OLED


Látva a felhozatalt, nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy az OLED technológia áttörése megállíthatatlan. Jelenleg körülbelül 12-13 cég kínálatában találhatóak meg az ilyen modellek, amelyek mindegyikébe az LG szállítja a panelt. Tehát az biztos, hogy a dél-koreai holding jól döntött, mikor évekkel ezelőtt a vetélytársakkal szemben és a nehézségek ellenére kitartott a képalkotási eljárás mellett.

Az egyes OLED televíziók jelentősen eltérnek egymástól, hiszen a méret 55 inchtől ma már 77 inchig terjed. Emellett a kialakításban, dizájnban és árban is jelentős eltérések fedezhetők fel, így biztosan mindenki találhat kedvére valót.

 

5lg_tv.jpg

 

A skála a másfél ezer eurót kóstáló kínai csodáktól kezdve a Bang & Olufsen most bemutatott, hogy brutális, 450 wattos integrált hangrendszerrel megtámogatott, 12 500 euróba kerülő készülékééig terjed, ami azért jól mutatja, hogy mekkora is a választék. A gyártó cégek képviselőivel beszélgetve világossá vált, hogy a jövőben további drasztikus árcsökkenésre számíthatunk. Mindannyian úgy nyilatkoztak ugyanis, hogy az OLED csak akkor lehet méltó vetélytársa az LCD-nek, és szoríthatja ki a folyadékkristályos eljárást, ha még olcsóbban tudják adni a készülékeket. A termelés felfuttatásával és a technológia előnyeit kiemelő marketingkommunikációs költségek megosztása pedig garancia a költségek csökkenésére.

 

6lg_eletkep 640.jpg

 

Poszter TV, és egyéb furcsaságok


Az IFA 2017 egyértelmű sztárja a Wallpaper, vagy más néven poszter televíziók voltak. Az első ilyen modell az LG jóvoltából januárban bukkant fel Las Vegasban, és mostanra, a nyár végére, még legalább öt gyártónál megjelent. Ez pedig azt jelzi, hogy óriási az érdeklődés az ilyen szupervékony, mindössze pár milliméteres televíziók iránt. Ezek sajátossága, hogy minden vezérlő elektronikát, a TV tunereket, médialejátszót és a csatlakozókat egy külső, egyéb iránt hangrendszerként is funkcionáló dobozba építették be. Így érhető el tehát ez a hihetetlen mélység, ami rendkívül figyelemfelkeltő modelleket eredményez. Láttunk példát, mind az LCD, mind az OLED “papír” televízióra, és most