2017-ben az OLED képalkotási technológia minden korábbinál sikeresebben szerepelt, hiszen soha ennyi készüléket nem adtak el korábban ilyen kijelzővel, több mint 1,7 millió modell talált gazdára, és a vásárlók, valamint a szakma képviselői is kifejezetten elégedettek voltak a készülékekkel. De vajon 2018-ban is folytatódhat az OLED térhódítása? Egyáltalán milyen irányba mozdulhat az eljárás? Lehet még újat mutatni ezen a fronton? Ennek jártunk utána.
Folytatódik a térhódítás
A jövő évi előrejelzések alapján még csak az út elején járunk. A LG szerint ugyanis közel 60 százalékkal nőhet jövőre az értékesített OLED panelek, és ez által a televíziók száma. A technológiának azonban továbbra is vannak korlátai, és ezzel 2018-ban is meg kell küzdenie. Ezek közül talán a legfontosabb, hogy csak 55 inch, vagy annál nagyobb kijelzők jöhetnek szóba, tehát a legnépszerűbbnek számító, 42-50 inches kategóriában továbbra is le kell mondani az OLED készülékekről.
Minden jel arra utal, hogy 2018-ban marad egyszereplős a piac, legalábbis, ami a panelgyártást illeti. Ugyanis továbbra is az LG lesz az egyetlen vállalat, amely megfelelő minőségben, mennyiségben és áron tud OLED kijelzőket előállítani. Természetesen rajtuk kívül továbbra is lesznek más márkák is, melyek OLED televíziókkal foglalkoznak, hiszen jelenleg is több mint egy tucat brand kínálatában találhatóak meg ezek a modellek, és várhatóan jövőre tovább bővül a partneri kör. Az előzetes információk alapján egyébként az is biztosnak tűnik, hogy szinte mindenki bővíti majd OLED kínálatát. Egy szó, mint száz, a jelenleginél jóval több OLED televízió közül lehet majd választani 2018-ban.
Lehet-e fejlődni?
A válasz természetesen igen, ebben az iparágban, ha valami nem képes fejlődni, változni, az meghal! Várhatóan jövőre még inkább megnövelik az fényerőt, ami a nagy dinamikatartományú tartalmak megjelenítése során lehet hasznos, hiszen még valósághűbbek, élénkebbek lehetnek a tónusok. Emellett minden bizonnyal tovább javítanak a mozgásmegjelenítésen, de itt látványos innovációra nem nagyon lehet számítani, hiszen már eddig is igen jó eredményeket sikerült elérni ezen a téren.
Viszont egészen biztos, hogy a beépített hangrendszereknél komoly evolúciós lépések következnek majd jövőre. Teljesen biztosnak látszik ugyanis, hogy jönnek az úgynevezett Crystal Sound OLED televíziók, azaz azok a modellek, amelyeknél maga a panel, tehát a képernyő hozza létre egy vibrációs megoldás révén a hangokat. Ez egészen elképesztő lehetőségeket rejt magában, hiszen radikálisan meg lehet reformálni ez által a dizájnt. Emellett már most eldőlt, hogy 2018-ban is lesznek saját, külső hangprojektorral egybeépített modellek. Ez az eljárás ugyanis eddig nagyon bevált, a visszajelzések is nagyon jók voltak, és már most lehet tudni, hogy lesznek olyan konkrét televíziók, ahol ezt a megoldást fogják alkalmazni. A Philips például egy olyan készülékkel lépett, amely egy talpként is funkcionáló hangállványon nyugszik, és ennek borítását pedig egy dán, prémium kategóriás textilipari cég (!) készíti. Azaz ez azt is jelenti, hogy a divatszakma is megjelenik 2018-ban a televíziós iparágban!
Tapétatévék
Az LG 2017 első napjaiban mutatta be a forradalmi, W7 Wallpaper tapétatévét, amely egymagában képes volt arra, hogy átalakítson mindent, amit korábban a televíziózásról gondoltunk. A mindössze 3,8 milliméter vékony modell hézagmentesen simul a falra, és tényleg gyakorlatilag úgy fest, mintha egy kép, festmény vagy poszter lenne. A készülék elképesztő szakmai és közönségsikert aratott, és meglepően hamar lecsapott több más cég is a koncepcióra. Így most már többek között a Vestel, a Toshiba vagy a Grundig is rendelkezik működőképes tapétatévével, és a tervek szerint ezeket piacra is fogják dobni. Egészen biztos, hogy rajtuk kívül mások is színre lépnek ilyen televízióval, mert komoly érdeklődés mutatkozik az ilyen jellegű modellek iránt.
Ami viszont nem lesz
Egészen biztosnak látszik, hogy az ívelt OLED televíziókról végképp le kell mondanunk. Úgy tűnik, hogy annyira megcsappant a kereslet a hajlított készülékház iránt, hogy jelenleg minden jel arra mutat, hogy 2018-ban már csak sík OLED tévék közül lehet majd választani. Emellett még várni kell legalább egy évet az első 8K készülékekre, úgyhogy e tekintetben az LCD technológia le fogja előzni a riválist, hiszen az Sharp már karácsonykor a boltokba küldte az első 8K-s készülékét, mely nyártól Európában is elérhető lesz. A sok biztató próbálkozás ellenére arra is mérget lehet venni, hogy az átlátszó OLED televíziók továbbra sem kerülnek kereskedelmi forgalomba 2018-ban sem, és sajnos arra is nagyon jó esély van, hogy a feltekerhető készülékek piacra dobását is elhalasztják még legalább egy-két évvel.
Konklúzió
Egyértelműen arra lehet tehát számítani, hogy folytatódik az OLED technológia térnyerése. Egyre több cég kínálatába kerülnek bele az ilyen modellek, amelyek egymástól igencsak eltérőek lehetnek. Ez pedig abszolút előrelépést jelent a pár évvel ezelőtti állapotokhoz képest, amikor a kínálat mindössze egy-két készülékből állt. Emellett várhatóan egyre nagyobb lesz a szórás az ár terén is, és az olcsóbb kategóriákban is felbukkannak az OLED képalkotási eljárásra épülő televíziók, amely óriási lökést adhat ezek elterjedésének.
Somfai Gábor