A mai csúcs-telefonoknál valóban szédítő magasságokba fejlesztették a fotózás vagy a videózás lehetőségeit, ezért a következőkben arra kerestük a választ, tényleg egymás mellé állíthatók-e a fényképezőgépek és a mobiltelefonok? Rendhagyó tesztünkben egy prémium kategóriás mobil fotósrészét vizsgáljuk meg – szigorúan fotós szemüvegen keresztül.
Mi lapul a lepel alatt?
A Galaxy S9 kijelzője 5,8 inches, 1440×2960 pixel felbontású Super AMOLED kapacitív érintőkijelző. Nyolcmagos (4x 2,7 GHz Exynos M3 + 4x 1,9 GHz Cortex-A55) processzort, Mali-G71MP18 grafikus chipet és 4 GB memóriát építenek bele, a belső tárhelye 64 GB-os. Működéséért Android 8.0 (Oreo) operációs rendszer és Samsung Experience 9.0 felhasználói felület felel.
A fő kamerája 12 megapixeles, F/1.5-2.4 fényerejű lencsével, 26 mm-es fókusztávolsággal, 1/2,5 colos érzékelővel, Dual Pixel autófókusszal és LED segédfénnyel rendelkezik. A videófelvételek 30 fps / 2160p (4K), 240 fps/1080p és 960 fps/720p felbontással készíthetők. A Galaxy S9 két rekeszértékkel dolgozik, normál fényviszonyoknál 2.4-essel, míg sötétebb környezetben automatikusan áll át 1.5 értékre, manuális üzemmódban a váltást mi is elvégezhetjük.
A telefon funkcióinak, szolgáltatásainak sokoldalnyi felsorolása helyett elég annyi, hogy ami ma mobiltelefonban elérhető, az a Galaxy S9-ben is magtalálható.
Az S9, mint fényképezőgép
A Samsung Galaxy S9 fényképezőgép/videokamera funkcióját szinte tökélyre fejlesztették. Igaz az alap S9 csak szóló objektívet kapott, ez bizonyos esetekben hátrányt jelent, de erről majd később. A fényképezőgépet az alkalmazás-gyűjteményből vagy a közvetlenül a nyitófelületről is elindíthatjuk. A Galaxy S9 fotómódjának érdekessége a testreszabható üzemmód csomag. Azaz a különböző lehetőségekből beállíthatjuk azokat, melyekre az adott esetben szükségünk van.
A Panoráma mód nagyon könnyen használható, egyszerűen elindítjuk a felvételt és lassú, folyamatos – vízszintes vagy függőleges! – kézmozgással elvégezzük a rögzítést. Nem csak egy remek panorámafotót kapunk, hanem a kép videóként is lejátszható. Érdekes jelenség, hogy ha egy forgalmas helyen készítünk ilyen képet, a képbe érkező járművek, gyalogosok mozgása furcsa és látványos hatást eredményez.
Egy másik remek program a Szuperlassít. A képernyőn egy négyzetet látunk, azt kell a kívánt irányba pozícionálnunk. Ha egy tárgy, például gyors jármű „érkezik” ebbe a négyzetbe, a kamera drasztikusan lelassítja a felvételt, majd pár másodperc múlva ismét normál sebességgel rögzíti tovább a filmet. Nagyon hatásos és látványos trükkfelvételi lehetőség.
A Lassítás módhoz kapcsolódik, hogy igényünk szerint a felvétel képkockái is tárolásra kerüljenek, a film mellett rengeteg éles állóképet is kapunk.
Említést érdemel még (persze ez is alap a mai felsőkategóriás mobiloknál) a HDR felvétel lehetőségét és a 4K videó, illetve 9 MP-es állóképek szimultán rögzítést is. A felvételeket automatikus helyadatokkal is kiegészíthetjük, ehhez A-GPS, GLONASS, BDS, GALILEO navigációs környezetből kapjuk a koordinátaértékeket.
A harmadik észrevételünk, a kijelző! Az, ami egyben a telefon különlegességét is jelenti. A nagyméretű kijelző önmaga a fényképezőgép, azaz az elektronikus kereső és a kezelőfelület is egyben, de világos környezetben a láthatósága jelentősen leromlik. Nyáron, napsütésben – hasonlóan minden ilyen kijelzővel rendelkező eszközhöz – alig láthatók a menü ikonjai, nehezen tervezhető a kompozíció és maga a végeredmény ellenőrzése is problémás. A felületet természetesen átszabhatjuk, de ez is csak részeredményt szül.
Az eddigiek persze nem a Galaxy S9 hibái, gyakorlatilag bármely mai korszerű telefoné, videokameráé is lehetnének.
Próbalövések
A számos teszt közül, amit a telefonnal elvégeztünk, a leghasznosabb egy repülőnap volt Dunakeszin, csodálatos fotós idő, dinamikus bemutatók, színes forgatag, kavalkád. Az alapot a Professzionális mód kézi beállítása jelentette, a fényképek jól sikerültek, de nem lettek jobbak az Automata móddal készítetteknél. Ekkor tapasztaltam meg, hogy a fotóbeállítások a videóra is érvényesek. Mennyivel könnyebb később egy fényképet szoftverrel helyre rakni, mint egy 2-3 perces 4K-s videót…
Ezt követően Automata módra váltottam és helyreállt a rend. Amit „megtaláltam” a kijelzőn, arról csodás fénykép vagy videó készült. A „megtaláltam” vehető szó szerint, hiszen a napsütésben a kijelzőn a felhőkből előbukkanó vitorlázógép gyakorlatilag nem volt észlelhető a kijelzőn…
És hát az a fránya zoom, a digitális zoom… Kicsit távolabb parkolt a veterán Li-2-sünk, „rázoomoltam” a motorindításkor, vágytam a füsttengerre, a kilövellő lángokra, de csak zajos képek születtek. Automata módban, remek fényviszonyok között. Valójában a digitális zommal készített fényképek egytől egyig használhatatlanok lettek.
A DeX Pad segítségével asztali számítógéppé varázsolhatjuk a Galaxy S9-est
A DeX Pad azonban különleges készülék! A telefonunkat rácsatlakoztatva asztali számítógéppé alakítja azt. Csak egy HDMI kábellel illeszteni kell egy monotorhoz vagy okostévéhez, míg két USB portjára egér és billentyűzet csatlakoztatható. A fekvő telefon pedig touchpadként használható ezután. A DeX Pad plug and play eszköz, elég „összedugni” a kábeleket és máris használható a Galaxy, akár mozizásra, akár irodai feladatokhoz. Csak hab a tortán, hogy ezzel a megoldással kiaknázható a Galaxy S9 Android rendszerének minden különlegessége is, például a teljes képernyős multitaskos használat is.
Profi fényképezőgép vagy sem?
Végeredményben az ítélet egyedül annak a függvénye, hogy honnan közelítjük meg a Galaxy S9-est.
Ha mobiltelefon irányból, akkor gyakorlatilag egy remek, csúcsminőségű fényképezőgépet és egy 4K videokamerát is kapunk a csúcs-telefonunkhoz. Nehéz eldönteni, hogy az önálló termékként jellemzően 170-180 ezer forintos árból mekkora részt képvisel a fényképzőgép.
Ha fotósszemmel értékelünk, akkor sajnos a berögzült szokások jelentősen átértékelik a mobilok, így a Galaxy S9 fotós, videós szolgáltatásait! Máshogy kell tartani, máshogy kell kezelni, ami ideális a mobilhasználóknak, az idegen a fotósoknak. A fotós a gépen állítja az állítandókat, a kijelző a megtekintésre való. Az EVF-es fényképezőgépeknél a kereső tisztességesen árnyékolt és nem a hátsó kijelzőn komponálunk.
Ezek elvi ütközések, hiszen más igények, más célok vannak a két területen. A rengeteg blog, fórum napjainkban szinte ideológiai szintre emelt vitáktól hangos, a fotósok s