Baranyai Zalán: High-end-et egy életre kell választani

Home Baranyai Zalán: High-end-et egy életre kell választani

Több szempontból is szerencsés időpontválasztásnak bizonyult, hogy szombat délelőttre beszéltük meg a találkozót. Egyrészt a délelőtti órákban még nincs úgy lefáradva az ember, mint egy hosszú munkanap után este, ráadásul nyugodtabb a légkör is, ami kedvez a beszélgetésnek. Az Audio Note UK hazai forgalmazását ellátó Analog Voice Kft. azon ritka hazai forgalmazók közé tartozik, akiknek még van bemutatóterme, ahol az érdeklődők több rendszert is körültekintően meg tudnak hallgatni, bár a látványuk sem utolsó. Felszerelkezve néhány új lemezzel, zsebemben a kérdésekkel ballagtam a kihalt irodaház folyosóján, s bár jártam már itt jó néhányszor – magam is vásárlója vagyok a márkának –, most mégis volt bennem kíváncsiság, hiszen nem csupán egy meghallgatásra érkeztem, hanem a disztribúciót és az Audio Note jelenét firtató beszélgetésre felkészülve. A képviseletről és a készülékekről, annak jelenéről, a fejlesztésről és a jövőről kérdeztem Zalánt, aki maga is a cég termékein hallgat zenét.

 
– Az Audio Note világszinten felépített viszonteladó hálózattal rendelkezik. Van különbség az egyedi forgalmazás, és a közvetlen értékesítés között?

– Nem különbség van, hanem így lehet egyáltalán csinálni. Ha nem lennének értékesítők, a Note mással sem foglalkozna, csak az ügyfeleinek kiszolgálásával, nem jutna ideje fejlesztésre, tesztelésre, stb. Egy bizonyos méret fölött muszáj ezt az utat alkalmazni. De más előnye is van. A helyi értékesítők sokkal jobban ismerik a vevőiket, a helyi specialitásokat, így a cég is sokkal rugalmasabban tud az igényeikhez alkalmazkodni, nem beszélve arról, hogy mennyivel emberibb a személyes bemutató és a közös meghallgatás, mint küldeni egy e-mailt. Ha belülről nézem az Audio Note-ot, akkor leginkább egy családhoz hasonlítanám, aminek a fejlesztők és a vásárlók is tagjai. Az a tapasztalat, hogy aki egyszer megismerkedett a márkával, az általa képviselt hangzással, az el is köteleződik iránta, kvázi „családtaggá” válik és kitart mellette. A felhasználók és a fejlesztők, mint a családokban általában, türelmesek egymás iránt. Mindenki a hobbi „őrültje” egy kicsit, de van egy közös vonás mindannyiukban – ez a Zene és a high-end iránti szeretet. Ezért van az, hogy tulajdonképpen nincs szükség direkt marketingre, a felhasználók egymásnak adják át a tapasztalatokat. Az Audio Note mélyen hisz a termékeiben, erről a bemutatók alkalmával mindenki a saját szemével győződhet meg. Ebből következően az Audio Note-ot nem lehet, és nem is szabad a hagyományos módon értékesíteni. High-end eszközt, rendszert egy életre kell és érdemes választani. A vevők itt nem csak egy erősítőt vagy hangfalat vesznek, a készülékek által egy ajtó nyílik meg előttük a zene világára. Ugyanígy a támogatás sem ér véget a garancia lejártával, az is egy életre szól, mint a családokban.

– Akkor a high-end elköteleződés, vagy hobbi?

– Életforma és szerelem keveréke. A high-end a zene által az életünk szerves része, ami mélyen beivódik az emberbe. Ha abban a szerencsében van részünk, hogy fiatalként ismerkedünk meg vele, egy életre megfertőzhet, és rengeteg zenei élményt fog nyújtani. Nagy volt az örömöm, amikor a négy éves fiam a Kaláka lemezét LP-n hozta oda hozzám, hogy tegyem fel, mert az jobban szól, mind a CD. Aki egyszer belekóstol, annak nincs menekvés ebből a sajátos szemléletből és életformából.

 

Baranyai_Zalan_3_600.JPG

– Közvetlen kapcsolatban vagy Peter Qvortrup-pal, szerinted milyen irányban megy a fejlesztés?

– A fejlesztés nem csak az Audio Note-nál, hanem úgy általában a high-end világában, állandó. Minden nap van egy új ötlet vagy felfedezés, ami néha gyorsabban, néha lassabban, de előbb-utóbb az otthonainkban is megjelenik. Ez egy állandó „játék”, emellett az egyik legizgalmasabb területe a témának. Minden találkozás Peterrel vagy a többi kollégával az Audio Note-tól, felér egy híradóval, ami arról tudósít, hogy éppen min dolgoznak. Első kézből megszerezni az információkat, mindig izgalmas, néha izgalmasabb, mint mondjuk feléleszteni egy új erősítő típust. A fejlesztés, bár nagy léptékű, de ebben a kategóriában nem mehet a minőség rovására. Az utóbbi időben ezen a téren nagyon el vagyunk kényeztetve: ISIS és Lexus kábelek, Vindicator, Empress, CDT6, M10 Signature, ONGAKU, TOMEI-kensei, JINRO-shochu, TT1, TT2 deluxe, OTO SE Signature stb. A fejlődés iránya mindenképpen pozitív, bőségesen el vagyunk látva jobbnál-jobb termékekkel.

– Sokan mondják, hogy a high-end ipar válságban van. Az amerikai sajtóban viszont azt olvasni, hogy sohasem ment ilyen jól, mint most. Szerinted mi a helyzet?

– Kétségtelen, hogy a világ sok részén válság van. De ez egy öngerjesztő folyamat is, ha mindig hangsúlyozzuk, hogy válság van, az is marad. Ésszerűbb a válsággal nem foglalkozni, előbb-utóbb úgyis elmúlik. Ahogy én látom, itthon leginkább az átlagos keresetű embereket érinti mélyen. Azt tapasztalom, hogy az olcsóbb kategória nem annyira megy, mint kellene, de a felső szegmens pótolja ezt a hiányt. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy a fogyasztói oldal rogyásig el van látva termékkel. Ma már mindenhonnan, még a csapból is zene folyik. Ha valaki komolyan gondolja, akkor csak kitartás kérdése és olyan high-end láncot vehet magának, amiről pár éve még csak nem is álmodtunk, nem hogy hallható és elérhető lett volna. Kis odafigyeléssel, érzékkel és nyitottsággal valóban komoly minőséget nyújtó rendszereket lehet építeni. Nem egy olyan esettel találkoztam, amikor valaki véletlenül jutott el hozzám, és igen rövid idő alatt irigylésre méltó láncot épített ki magának.

– Gyakran éri az a vád a márkát, hogy drága, mennyire releváns ez szerinted?

Az élet minden területének megvan a maga high-endje: óra, autó, hajó, ruha, stb. Mindennek megvannak a maga prémiumtermékei, fontosabb megérteni, hogy ez a terület csak akkor életképes, ha a fejlesztésnél, gyártásnál nem kell odafigyelni, hogy a végtermék mennyibe fog kerülni – így lehet csak igazán szép és jó dolgokat készíteni. Főként, ha a pénzünkért cserébe értéket kapunk. Az Audio Note folyamatosan törekszik arra, hogy a magasabb szinten elért eredményeket az alacsonyabb kategóriás termékeibe is megjelenítse.

 

Baranyai_Zalan_AN.JPG 

Mindenképpen fontosnak tartják, hogy felhasználói oldalt is szélesítsék, esetükben ez egyet jelent azzal a gesztussal, hogy a kisebb kategóriákban, akár a Zero szinten is, vérbeli high-end készüléket kapunk. Ettől függetlenül a Vindicatort, Lexus-t és a most teljessé váló ISIS kábeleket, vagy az AZ típusjelű hangfalakat abszolút jó vételnek tartom. A felsőbb szegmensben megtalálható készülékek ellenben olyan anyagokból és gyakran olyan egyedi technológiával készülnek, amit nem lehet „olcsósítani”. Persze, ha az ezüst annyiba kerülne, mint a réz, könnyebb helyzetben lennék, de sajnos ez ma még utópia.

 

– Mint kereskedő, van rálátásod a hazai hifi világra, hogyan látod a helyzetet? Fejlődött valamennyit az elmúlt időben?

– Először is nagyon örülök, hogy a házimozi lázból sok hifista visszatért. Egy divathullám lecsengett, sokan ráeszméltek, hogy házimozi rendszeren nem olyan zenét hallgatni, mint high-end készülékeken. Aggasztó, a minőségi hifi sajtó hiányát jelzi a fórumokon megjelenő és egyre jobban terjedő hozzá nem értés. Mindenkinek azt javaslom, hogy inkább hallgatózni járjon el a forgalmazókhoz és a ne a fórumokban leírtak alapján válasszon erősítőt, kábelt, hangfalat – ahogy a közhely is mondja: a puding próbája az evés. Fájóan kevés a koncertre járó ember, ma már csak egy szűk réteg találkozik az élő zenével,