Csúcs lemezjátszóval ünnepel a NAGRA

Hetven éves lett a svájci NAGRA. A társaság gazdag múltra tekinthet vissza, az utat a precizitásra és a tökéletességre való könyörtelen törekvés határozta meg.

A NAGRA REFERENCE ANNIVERSARY lemezjátszó (170.000 EUR) tervezése három éve kezdődött. A készülékből mindössze hetven darabra vesznek fel előjegyzést. A rendszer szíve a motoros hajtásrendszer. Mivel a többmotoros meghajtórendszerek növelik a lemeztányér sebességstabilitását, ezért a mérnökök házon belül épített, nagy pontosságú lecsatolt, kefe nélküli egyenáramú motorokat használtak. További részletek csak szabadalmi eljárás után várhatók.

Az innovatív hajtás mellett egy ún. absolute speed calibration technológiát is bevetettek. Az alváz stabilitását egy gyorsulásmérő monitorozza, a rendszer egy nagy pontosságú kvarc referenciaértékkel veti össze a beérkező adatokat, bármilyen eltérés azonnal korrigálásra kerül. Hallgatás közben egyébként nincs aktív sebesség-szabályozás, a motorok csak zárt hurkú üzemmódban működnek. A hajtásban elhelyezett szíjra is nagy figyelmet fordítottak, amely az ikonikus Nagra IV-S szalagos gépben használt komponens pontos másolata.

Újabb kritikus alkatrész a lemeztányér, ami egy speciális nagy sűrűségű színesfém ötvözetből (Exium AM) készült, aminek extrém csillapítási jellemzői vannak. Az olvadt ötvözetet centrifugálás után munkálják meg. A lemeztányér borítására huszonkét milliméter vastag metaklirátot használtak, így a teljes hajtásrendszer látható marad. A tányér alatt alátét és a tengely/csapágyrendszer kapott helyet, a nagy szilárdságú alumínium korongra fenolos réteget hordtak fel a rezonancia mérséklés érdekében.

Az alátétet és a tengely/csapágyrendszert egy sárgaréz adapterrel csatolták össze, amit a legszűkebb tűréssel gyártottak. A tengelypersely szinterezett bronzból van, amit magas hőmérsékleten és nyomáson olajjal impregnáltak, így nem igényel karbantartást. A hangkart és a csatolt egységeket is teljesen házon belül tervezték. A 10.5 hüvelykes kar szénszálból készült és keményfa magot tartalmaz. A hangkar egyetlen darabból áll, tehát nincsenek illesztések és fejhéj. A csapágy CNC megmunkált edzett acél, amely egy szilikonnal csillapított, ultra nagy sűrűségű polietilén perselyben kapott helyet. Újdonság a mágneses anti-skating rendszer, ami szintén szabadalmi elbírálás alatt áll.

Az alvázat a Nagra HD PREAMP mintájára készítették, amely mechanikus és hidraulikus megoldásokat ötvöz. A szendvics (alumínium és fenol) szerkezet rendkívül merev és stabil, míg a felfüggesztésről rúgós tagok és speciális kamrákban elhelyezett viszkózus anyag gondoskodik. A mérések megerősítik, hogy az alváz önrezonanciája (3 Hz) rendkívül alacsony, így garantálható a színezés és visszacsatolás mentes reprodukció.

A készülék külső tápegységgel rendelkezik, amihez szintén a HD PREAMP, vagy a HD DAC X szuperkondenzátor-alapú egységeit vették alapul. Bár általános vélemény, hogy az akkumulátoros tápegységek jobbak, mint a váltakozó áramú hálózatra csatlakoztatott társaik, azonban a nagyobb energiafogyasztású modellek esetében előbbi alkalmazása egyszerűen nem praktikus. A szuperkondenzátor-alapú tápok az akkumulátoros egységek minden előnyét biztosítják, ráadásként sokkal gyorsabban fogadják és adják le a töltést.

Forrás: www.nagraaudio.com