Szórakozás vagy közösségépítő eszköz a tévé?

Az elmúlt hónapokban a tévé hangsúlyos szerepet játszott a háztartások életében, ezért a kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy a televízió csupán a szórakozás eszköze, vagy annál már sokkal többről van szó?

A Samsung a legfrissebb kutatásában arra volt kíváncsi, milyen új tartalomfogyasztási szokások alakultak ki hazánkban a karantén időszak alatt, valamint hogyan változott meg a televíziók szerepe a háztartásokban. A 2020 tavaszán végzett reprezentatív kutatás a magyar felhasználók szokásait és a televíziózás közösségépítő hatását vizsgálta. Az eredmények azt mutatják, hogy a tévékészülékek a mindennapi élet számos területén alkalmazható központi szerepet betöltő eszközzé váltak.

A magyar otthonban egyre több okostévé található, amely többféle módon és különböző feladatokra is használhatók. A válaszadók között voltak, akik tanulásra, munkára, a rokonokkal és barátokkal való kapcsolattartásra vagy éppen az otthoni sportolás kiegészítőjeként gondoltak az eszközre. A legtöbbeknek természetesen a kikapcsolódás egyik fontos formája volt a tévézés, de a válaszadók több mint fele pedig a napi tájékozódásban is készülékére támaszkodott.

A kijárási korlátozások alatt a fővárosiak használták leginkább kreatívan a televíziókat, közel huszonöt százalékuk sportolt vagy tanult otthon a képernyők előtt, míg a községekben élők összesen tíz százaléka használta sporthoz a tévéjét. A képernyőidő otthoni megosztását mutatja, hogy a sport- és fitnesz funkciókat inkább a nők használták nagyobb arányban, míg a férfiak főként a munkára koncentráltak.

A felmérés szerint a felsőfokú végzettséggel rendelkezők számára a televízió a legkevésbé fontos a hírforrások közé tartozik közé, ezzel szemben maga számban (81%) nézik kikapcsolódásképpen. Az alacsonyabb végzettségűek jobban bíznak a tévé híradókban, ezzel párhuzamosan viszont ritkábban tévéznek lazításként. A kutatás alapján a hatvan évnél idősebb korosztály elkötelezett a televíziós hírek mellett, nagy arányban (65%) ebben a formában követték a napi történéseket, míg a fiatalabbak esetében az arány húsz százalékponttal alacsonyabb, ők azonban sokoldalúbban használták a készülékeket.

A tévézés nem csak az egyéni szórakozás vagy a munka szempontjából fontos része a háztartásoknak, de a társas kapcsolatokra is hatása van. A magyarok a felmérés szerint szívesen tévéznek közösen, főleg közös filmezés és sorozatnézés formájában, míg show műsorok a legkevésbé vonzó műfajok közé tartozik, s a nők esetében a televízió sokszor csak a háttérben szól. Samu Zsófia, a Samsung Magyarország kommunikációs vezetője szerint „egyre inkább tapasztalható, hogy a magyar felhasználók is kezdik felfedezni az okostévékben rejlő lehetőségeket. A megfelelő alkalmazásokkal ezek a készülékek az élet rengeteg területén adhatnak hozzá egy kis pluszt a mindennapokhoz.”

Forrás: www.samsung.com/hu/news