BenQ W5700 projektor – Igazi házimozi profi

A W1700 és a W2700 után ugrásszerű továbblépés a sorozat harmadik típusa, a W5700-as egychipes DLP, 4K-UHD házimozi-projektor, amely az eddigiektől eltérően 100% DCI-P3 (mozis) színtér-lefedettséget biztosít.

Első benyomások

A projektor optimalizált a HDR-PRO megjelenítésre, kompatibilis a HDR10 és HLG formátumokkal és számos fejlett szolgáltatást nyújt. A BenQ W5700 valódi házimozi projektor, amit a gyártó a CinePrime kategóriába sorol. Ez a készülék a most már kiforrottnak mondható XRP (Expanded Pixel Resolution) 1-chipes DLP technológiát használja, amely működési elvét tekintve ugyanazt, mint a sorozat korábban bemutatott (W1700, W2700) darabjai. Ebbe a modellbe azonban fejlettebb (bár méretre ugyanakkora) chipet és új objektívet építettek bele, hat csoportba rendezett tizenegy lencsetaggal, nem beszélve a képfeldolgozásról és a CMS rendszerről, amelyek a házimozi igényeit a gyártó szerint jobban kielégítik az eddigieknél.

Ez a technológia megvalósítja, amire néhány évvel ezelőtt még senki sem gondolt az egychipes DLP projektorok világában. Nevezetesen azt, hogy a képmodulátor chip felbontása kisebb (negyede vagy fele) a 4K-UHD kb. 8,3 millió pixeles felbontásánál, a vetítővásznon mégis 4K-UHD felbontású képet kapunk. Ez úgy érhető el, hogy a képalkotó chipet, és ezzel a pixelek helyzetét az idő függvényében nagyon gyorsan, periodikusan tologatják. Olyan gyorsan, hogy ezt a mozgást a látásunk nem tudja követni, és az egymás utáni, és egymáshoz képest eltolt Full HD vagy ?fél-4K? felbontású (de eltérő információtartalmú) képekből a szemünk ?összerakja? a 8,3 millió pixeles 4K-UHD képet.

Kivitel, fő jellemzők, csatlakoztatás

Az új modell a két elődtől küllemében is feltűnően eltér, lényegesen komolyabb benyomást kelt, már nem a belépő 4K-UHD szintet képviseli. Szélessége majdnem 50 cm, mélysége és súlya azonban szerencsére nem arányos ezzel, ami a mozgatását, beállítását megkönnyíti. Mennyezetre függesztés esetében is nagyobb szabadságot kapunk a hely megválasztásában a vászonhoz képest, a nagy zoomátfogásnak, és a függőleges és vízszintes lens shiftnek köszönhetően. A csatlakozófelület minden igényt kielégít, az elvárt csatlakozók mellett néhány ritkábban használt porttal is találkozunk. A 2 db HDMI 2.0-ás bemenet már szinte standardnak számít a házimozi-projektorokon, de ritkábban látunk LAN hálócsatlakozót és digitális SPDIF audiokimenetet. A vezetékes távvezérlő jack hüvelye, és a 12 V-os triggerkimenet sem mindennapos csatlakozók. Extrának tekinthetjük az USB 3.0-ás médiaolvasó bemenetet is. Van ezen kívül egy ?kötelező? RS-232 vezérlőport, egy mini-USB szervizport, plusz még egy UDB médiaolvasó bemenet (USB 2.0), egy 2,5 A-es USB tápcsatlakozó és egy analóg audiokimenet.

A W5700-as távvezérlője méretre se nem nagy, se nem kicsi, kivilágítható, és sok fontos funkciót megtalálunk rajta, amelyekkel a menüben való hosszadalmas navigációt kiküszöbölhetjük (Pic Mode, Bright, Contrast, Color Temp, Color Manage, Light Mode, Gamma, Cinema Master, HDR stb.) A trapézkorrekció (gombja a távvezérlőn is elérhető) ebben a projektor-kategóriában ellenjavallt ? hacsak lehet, kerüljük el. Az OSD menü felépítése nem okozott meglepetést: lényegében ugyanolyan, mint a legtöbb BenQ projektoré, bár a részletekben természetesen vannak eltérések. Ha a közvetlen elődöket nézzük, akkor tényleg csak apró, inkább csak formális eltéréseket találunk. Pl. a W5700-asnál a Cinema képi módot Cinema (Rec.709)-nek nevezték el, utalva talán arra, hogy gyárilag az elődöknél pontosabban hozza a HD szabványnak megfelelő beállításokat. (Valóban jó ez a preset, a későbbi kalibrálást is ebből volt érdemes indítani.) A W1700-asnál többi képi mód van, plusz nem egy, hanem két felhasználós lehetőség is adott. A képi módokkal tehát ? egyébként dicsérendő módon ? takarékosan bánt a W5700: négy gyári beállítás (Bright, Vivid TV, Cinema (Rec.709), D.Cinema) és egy User mód van, na és természetesen a HDR, amely, mint képi mód csak akkor jelenik meg a menüben, ha HDR jel kerül a bemenetre.

Üzemmódok

Kétféle HDR formátumot is tud kezelni a projektor, az elterjedtebb HDR10-est és a HLG-t (műsorszórás, és a streaming UHD HDR tartalmak egy része). HDR módban a kép dinamikája öt fokozatban állítható, az éppen vetített tartalom jellegének megfelelően, mivel, mint tudjuk, a fénysűrűség felső értéke a projektoroknál meglehetősen korlátozott. Így a HDR dinamikát úgy tudjuk beállítani (tulajdonképpen a képet világosítani vagy sötétíteni), hogy az az ízlésünknek legjobban megfeleljen. Külön kell beszélnünk a D.Cinema (= dark cinema) módról, amelyben gyakorlatilag 100%-os DCI-P3 színteret kapunk, azon az áron, hogy a színszűrés módosul a projektorban. Ez szükségszerűen, és elég nagy mértékben csökkenti a fényerőt a Rec.709-hez képest, viszont alkalmas az igazi ?mozis? színtér reprodukálására. A mozis élményhez azonban ilyenkor teljes sötétséget kell biztosítanunk.

Fényerő, kontrasztarány, színkerék

A fényerő és kontraszt értékeket a négy gyári beállításban megmértük, mindenféle beavatkozás nélkül, resetelve minden képi módot. Természetesen a legnagyobb a fényerő a Bright módban, 1507 lumen (kissé zöldes elszíneződéssel). Ezt a módot csak akkor ajánlott használni, ha nagy a környezeti megvilágítás, és tényleg nagy fényerőre van szükség. Házimozihoz nem felel meg ez a preset. A Vivid TV presetet a gyártó minden bizonnyal a sporkedvelő TV-nézők kedvéért hozta létre, ez sem ajánlott ?igazi? házimozihoz. A mért fényerő 1053 lumen. A következő két gyári beállítás viszont már a mozizók igényeit igyekszik kielégíteni. A Cinema (Rec.709) módban a fényerő 794 lumen, és a gyári beállítás meglehetősen jó, ha a szabvány követelményeit nézzük. Azért kalibrálással még egy kicsit tovább javítható a beállítás. A kontrasztarány értéke erősen függ a Dynamic Iris, azaz a dinamikus blende be- vagy kikapcsolt állapotától.

Ami viszonylag pontosan meghatározható, az a legkeményebb kontrasztteszt eredménye, az ANSI kontraszt, amelynek mérésekor egy 4 x 4-es ?sakktábla? fehér és fekete mezőinek fénysűrűségét viszonyítjuk egymáshoz, majd a 16 mező értékeit átlagoljuk. A DLP vetítők ANSI kontrasztja közismerten a legjobb a projektorfajták között. Ennél a típusnál mi 430:1 arányt mértünk, nagyon kevés zavaró fény mellett. A közepesen vagy jobban bevilágított jeleneteken ez nagyon jó, dinamikus képet biztosít. A kalibrálást színmérő műszerrel (colorimeter), a CalMAN kalibráló szoftverrel, és a DVDO AVLab TPG minta-generátorral végeztük. A megcélzott síntér a Rec.709, 2,2-es gamma értékkel. Az eredményeket spektroradiométerrel ellenőriztük, amely arra is lehetőséget adott, hogy a projektor natív, illetve kalibrált spektrumát is megmérjük.

A HDR megjelenítés lehetőségei

Fentebb több bekezdésben is foglalkoztunk már a HDR-rel, az ott leírtakat fölösleges lenne még egyszer leírni. Fontos viszont, hogy a HDR-t (a WCG-vel, azaz széles színgamuttal együtt) néhány évvel ezelőtt elsődlegesen a televíziós átvitelhez fejlesztették ki (4K-UHD rendszerben). Ugyanis a mai LCD (és némi korlátozással az OLED) TV-k képesek kiemelkedően nagy max. fénysűrűség produkálására (1000 nit fölött, az OLED-nél kb. 500 nit fölött), és a színtér kiterjesztésében is előbbre tartanak, mint a projektorok. A korszerű QLED LCD és OLED TV-k közel kerültek a Rec.2020-as szabvány szerinti (jelenleg még nem elérhető) HDR színtérhez, az LCD dinamikát pedig local dimminggel tudták a HDR szabvány(ok)hoz illeszteni. A vetítéstechnika számára nem dolgoztak ki érvényes HDR szabványt, ezért a projektorok közelíteni igyekeznek a HDR10-es és a HLG HDR követelményekhez.

Összegzés és értékelés

Határozott előrelépés a W5700-as az elődeihez képest, mert a valódi 4K-UHD házimozi-projektor kategóriába emelte a BenQ készülékét, viszonylag mérsékelt áron. A TI XPR technológiáját sikeresen alkalmazza, a képe ?DLP-sen? tiszta és meggyőző. Az egychipes DLP projektorok kontraszt-problémáját sikeresen orvosolta a kivételesen jól dolgozó dinamikus írisz segítségével. A BenQ HDR PRO megoldása ugyan nem teljesíti maradéktalanul a HDR10 vagy a HLG követelményeit, de egyedi tone mapping algoritmusával ki tudja hozni a projektorból a maximumot a HDR megjelenítésben, a saját kategóriájában. A hagyományos Full HD kalibráció rendkívül pontosan elvégezhető, így a ?normál? Blu-ray fogyasztók abszolút korrekt képet kaphatnak. A teljesség kedvért említsük meg, hogy a projektor az elhelyezési rugalmasságban is jelesre vizsgázott a nagy zoomátfogásával és a nagy objektívmozgatási (lens shift) lehetőséggel. A W5700-as fogyasztói ára hazánkban jelenleg 899.900 forint. Tesztelésére a Cédrus Számítástechnika Kft. adott lehetőséget.

A teljes teszt elolvasható a www.projector.hu weboldalon.

Nagy Ákos

Leave a Reply