JAMO Studio7 15B – TÖBBET ÉR MINT AZ ÁRA

A dán Jamo hangfalgyártó tervezői ezúttal egy különleges hangfalat tettek az asztalra, ami teljesítményben többet produkál az áránál.

Az 1968-ban Preben Jacobsen hangszerkészítő és sógora, Julius Mortensen (innen a “Ja-Mo” név) által megalkotott hangszórók az esztétika és a hangteljesítmény ritka kombinációját kínálták jó áron. A dániai Glyngøre-ben, egy aprócska halászfaluban található székhelyükön az évek során számos jelentős formatervet készítettek, és 1994-re Európa legnagyobb hangszóró márkájává váltak.

A főbb díjak között szerepel az 1997-es Concert sorozatuk, ami az év hangszórója lett Európában, majd később ismét a Jamo R909-esük, amelyet az EISA 2006/7-ben az év legjobb európai high-end hangsugárzójának választott. 2005-ben a vállalatot felvásárolta a Klipsch Group Inc. A Jamo 2020-as újjászületése alkalmával indult útjára a Studio7 sorozatuk és ezzel a Jamo márkanév új történelmi korszakába érkezett.

A Jamo hangszórók tervezési stratégiái

Skandináv gyökereik előtt tisztelegve a Jamo Studio7 sorozat közép/basszus hangsugárzói Thor kalapácsának „T” alakú szimbólumával domborítottak. Thor a mennydörgés istene, és úgy tűnik, hogy kalapácsa (Mjölnir) villámló erővel rendelkezik. Természetesen a „T” betűnek kettős célja van, mivel növeli a papír kónuszos meghajtók merevségét és javítja a tranziens válaszadást. A „Studio 7” név arra utal, hogy a sorozat összes hangszórója 7 fokos dőlésszöggel van kialakítva.

Lépjünk közelebb

A Jamo Studio7-15B a sorozat legkisebb könyvespolc hangszórója 14 cm-es mélysugárzóval. Minden hangszóró kétféle vinyl kivitelben kapható, amelyek a skandináv tájak színpalettáját képviselik; a norvég fjordok inspirálják a sötétkék vinyl keretet, míg a szürke kivitel a finn erdők fölött lebegő köd árnyalatát idézi.

A hangfal sarkai hasonlóan íveltek, hogy a dán tengerpart kavicsait ábrázolják, valamint, hogy az íveléssel csökkentsék a diffrakciót és megakadályozzák a hangzás elszíneződését. Ez egyben egyedi megjelenést is kölcsönöz. Valóban kiválóan néznek ki, és bármelyik nappaliban vagy hálószobában jól mutatnak.

Felépítés

Az 1″-os magassugárzó réz Faraday-gyűrűvel rendelkezik a nemlineáris torzítás mérséklésére, a magassugárzó és a hangszóró burkolata pedig szövetből készült. A magassugárzó egy kis hullámvezető középpontjában helyezkedik el, és ez segít az egyenletes felső hangzás elérésében, amelyet a Jamo exkluzív COMSOL szoftverével optimalizáltak.

A mélysugárzó egy dombornyomott papírkúp, amely a Thor kalapácsnak köszönhetően megnövelt merevséggel rendelkezik. Az alumínium induktivitásgyűrű növeli a teljesítményt és csökkenti a torzítást, emellett hőelvezetőként is funkcionál, és jellegzetes megjelenést biztosít.

A hangfal egy ferde lábazatra van szerelve, amely a crossovert is tartalmazza. A 7 fokos szög az időbeli összehangolást javítja a hallgató számára. A doboz 15 mm-es MDF lemezből készült, 18 mm-es elülső védőlemezzel és jól merevített, 2 utas reflex kialakítású, hátul egy reflexnyílással.

A Myler típusú keresztváltó – nem polarizált – elektrolitikus kondenzátorokat és 25 W-os ellenállásokat használ. A hangfal – könnyű súlya ellenére – meglehetősen erősnek tűnik. A doboz aljához gumilábak tartoznak, amiket a talp szélső szélein lévő lyukakba kell illeszteni.

Hangzás

Kezdetnek egy jó kis régi progresszív rockot, a 70-es évekből a Yes „Rhythm of Love” lemezét hallgattam. A zene feszes és tiszta, a hangszerek jól helyezkedtek el a színpad körül. A Supertramp Crime of the Century című (szintén 24bit/96kHz-es) számában a hangszerek és az ének hasonlóan jól helyezkedett a panorámán és szórakoztató volt; a csúcsok feszesek és kontrolláltak; a basszus nagyon erőteljes, kiterjedt és jól időzített volt, csak kissé hiányzott belőle a tisztaság.

A jazzre és Duke Ellington „Rockin’ in Rhythm”-jére (LP) áttérve, ez feszes volt, és a bal és a jobb oldal között kiváló volt a felbontás. A harsonák és trombiták meggyőző hangzásával, valamint a cintányérok tiszta felső hangjával a Jamo szorosan uralta a zenét, nagyon jó, különösen, ha figyelembe vesszük kis méretét.

Azt is tapasztaltam, hogy a hangszórók nagyobb hangerőn jobban szóltak. A halk lejátszás egyszerűen nem igazán inspirált, annak ellenére, hogy a „vastagabb”, 18 mm-es MDF elülső oldal úgy lett kialakítva, hogy növelje a felbontást alacsony hallgatási szinteken.

Kate Bush „Aerial” CD-jének lejátszásakor a madárcsicsergés hangjai nagyon jól működtek a panorámán, és a zongoraforte mechanikus zörejei tisztán jöttek át; ha valami, akkor a basszus itt egy kicsit túl sok volt nekem. Visszatérve a 70-es évekbe a tekercses magnókhoz, még néhány műsoros kazettát is elővettem! Nagyon analóg hangzást kaptam, ami kiváló teljesítményt nyújtott a 15B-n hallgatva.

Lejátszottam néhány, a ’60-70-es években készült Beatles és Dave Brubeck lemezt, melyek akkoriban kiválóak voltak, és jól szóltak az Akai orsós magnómon; most is energikusan szóltak és remek hangzással, különösen a Beatles esetében, csak a pontosság hiányzott néha. Ezt leszámítva a magas hangszóró rendkívül alacsony torzítással szólt, és pontosan megmutatta a felvétel hibáit.

Összegzés

A Jamo Studio7 15B valóban sokat nyújt az árához képest, és méltán reprezentálja márka visszatérését. Kétségkívül egyedi a polchangszóró megjelenésében és kialakításában egyaránt. Hosszú zenehallgatásom során egyáltalán nem volt fárasztó, kiválóan reprodukált, jó volt hallgatni a zenét a basszusoktól egészen a csúcsokig. Mindenféle zenével kitűnően megállta a helyét, jó ár-érték arányban van, kifejezetten ajánlott termék.

(Herskovits Tamás)

(A műszaki adatok és a termék értékelése a következő oldalon található!)

Pages: [ 1 ] [ 2 ]