Az úgynevezett hiteles hangzást sok cég megemlíti bemutatkozásában. A KEF azonban minden tekintetben egy olyan márka, mely sokat tesz azért, hogy ezt valóban el is érje.
Sajátos technikai megoldásai, innovatív fejlesztései, lépéselőnyben tartják a valóságos hanghoz vezető úton. Nem meglepő tehát, hogy a mélynyomók világában is olyan termékekkel képviseli magát, melyek értékes beltartalma megalapozza a hanghűséget. Ami igazán meglepő, hogy az aktuális kínálat legkisebb mélynyomója csupán a maximális hangerőben marad el a legnagyobb modelltől. Alsó határfrekvenciájuk egyaránt 11Hz, egységesen legfeljebb -3dB hangnyomáscsökkenés mellett az átviteli sávban. Ez persze fizikai képtelenségnek tűnik, amit a tesztalany, KC62 típusú mélynyomó azonban mégis megcáfol.
Felépítés, technológia
A KC62 egy igazán kisméretű ráadásul zárt felépítésű aktív mélynyomó. Ennek ellenére mégis képes, az emberi hallás alsó határfrekvenciáját meghaladó mély hangok reprodukálására. Eddigi ismereteink szerint azok a hangfalak képesek egyszerre erőteljes, és nagyon alacsony frekvenciájú hangokat kiadni magukból, amelyek viszonylag nagyok, és alkalmazzák valamelyik hatásfoknövelő technikát. Mint például a bass reflex, a transmission line, vagy az igazán nagyméretűeknél találkozhatunk az exponenciális tölcsér elvén működő megoldással. Ezek a típusok kialakításuknak köszönhetően kisebb membránkitérés mellett is elegendő levegőmennyiséget mozgatnak meg ahhoz, hogy hallhatóvá váljanak a mély hangok. Nagy méretük, viszont erősen behatárolja felhasználási lehetőségeiket.
Ezért a KEF megfordította az arányokat úgy, hogy a végeredmény eközben mégis változatlan maradjon. A cél itt is ugyanaz, hogy sok levegőt tudjon megmozgatni. Ezt, a kis átmérőjű hangszórók, és a hatásfok szempontjából visszafogottan szereplő zárt kabinet alkalmazása mellett, kizárólag nagy membránkitéréssel lehet elérni. Ám mindez olyan kihívást támaszt a technikával szemben, amit Hi-Fi minőségű mélynyomók eddig nem igazán tudtak meglépni.
A KC62-ben felvonultatott technikai arzenál bevetésével viszont ez nem lehetetlen. Maga a kabinet extrudált alumíniumból készült; ezért nagyon merev, így nesztelenül ellenáll az erős rezgéseknek. A 2 x 165mm átmérőjű membránnal rendelkező hangszóróegység, a lehető legnagyobb amplitúdó elérésére lett tervezve, a KEF Uni-Core néven említi. A lényeg, hogy a két hangszóró mágnesét egybeépítették, lengőtekercseik pedig a koncentrikus elhelyezés miatt, meglehetősen hosszú úton tudnak mozogni, és kevesebb helyet is foglal, mint kettő, egymásnak hátat fordító hagyományos hangszóró.
Ráadásul a két egység azonos idejű ellentétes irányú mozgása, kioltja a kabinetre gyakorolt oldal irányú erőket, szóval nem fog a padlón eltáncolni a mélynyomó. A kis térfogatú dobozban a nagy amplitúdók szélsőséges nyomásállapotokat idéznek elő, ezért a membránszél is különleges fejlesztés. A P-Flex névre keresztelt gumiperem harmonikaszerű redőzete, ellenáll a nyomásnak és nagy membránkitérést enged. A beépített „D” osztályos erősítő csúcsteljesítménye 2 x 500W, melyet olyan kontroll mechanizmussal is felvérteztek, ami megakadályozza a torzítást, biztosítja a színezetlen, és pontos mélyhang visszaadást.
Kezelőszervek és csatlakozófelület
A mélynyomó hátulját, egy az egyben kitölti, a gombok és csatlakozók sorát tartalmazó panel. Áramellátást szabvány IEC aljzaton kap, billenőkapcsolóval áramtalanítható a készülék, bár bemenő jel híján automatikusan készenléti állapotba kapcsol. Audió jelet RCA aljzaton fogad az előerősítőtől, de rá lehet kötni közvetlenül az erősítő hangfal kimenetére is, vezeték nélküli kapcsolatra pedig az opcionális KW1 adapter csatlakoztatásával van lehetőség. Így igazából bármilyen rendszerrel kompatibilis a KC62.
Nem szokványos dolog, a beépített High-Pass filter; segítségével meghatározható az az alsó határfrekvencia, amit még kienged a szélessávú hangfalpárra. Ilyenkor a szűrt jelet a mélynyomó RCA kimenetén kapjuk meg, ami mehet is a teljesítményerősítő felé. A vágási frekvencia 40 és 140Hz között állítható potméter segítségével, a hangerő szabályzó ugyancsak potméteres megoldás. Az előre beállított EQ, öt felhasználási körülménynek megfelelő profilt kínál. A fázis beállítására a kétállású, 0-180° kapcsoló ad lehetőséget.
Készüléklánc, tesztkörnyezet
A forráseszköz egy High-Res minősítésű USB-s DAC volt, ami egyben előerősítőként is funkcionál. A szélessávú hangfalpárt a KEF LS50 Meta testesítette meg, NAD C298 típusú D osztályos végerősítőt által meghajtva. Helyszín a 25 nm-es nappalim volt, ami a mély hangok terén megfelelően csillapított. Az LS50 Meta hangfalakat egymástól nagyjából három méterre helyeztem el, és a falaktól legalább 60 centis távolságban voltak. A KC62 pedig a bal oldali Meta állványa mellett belülről foglalt helyet a padlón, bármely faltól legalább 60 cm-re.
Hangminőség és tapasztalatok
A KEF tulajdonképpen az LS50 Meta hangfalak mellé szánja a KC62-t. Ez a szándék már önmagában is komoly minőségi követelményt sejtet, mivel az LS50 Meta az igazi színezetlen, pontos és torzításmentes hang megtestesítője. A KC62 mélynyomónak tehát ezt a jelleget megtartva kell helytállnia a mélytartományban. A beállítása nem volt nehéz feladat, bár a megfelelő hangerőszint és a vágási frekvencia megválasztása gyorsabban ment volna, ha mindez távvezérelhető lenne. Így azért volt néhány kör a KC62 és a kanapé között.
A helyes értékek megtalálását követőn a végeredmény viszont mindezért kárpótolt. A teljes rendszer hangja abszolút koherens, a KC62 tökéletesen kiegészítette a Metát. Jellege gyors és megfogott, ugyanakkor a nagyon lágy, hömpölygő basszusok sem jelentettek neki problémát; egyszerűen csak engedelmeskedik a beérkező audio jelnek.
A nagyon mély hangoknál óriási membránkitérésekkel dolgozott, de a hangjában még ilyenkor sem hallottam semmilyen megbicsaklást. Ezekért a jellemzőkért persze részben a zárt kabinet is felelős, viszont minden bizonnyal nagy szerep jut a hangszóró motorjának is, azaz a mágnesnek és a lengőtekercsnek, hogy ilyen erős kontroll alatt tudja tartani a membránt, még annak nagy kitérése esetén is. A KC62 egyértelművé teszi, hogy a frekvenciamenet simításáért a beépített elektronika a felelős. És ha ezt ilyen természetességgel teszi, azaz amig egy valójában focilabda méretű mélynyomó képes a nála sokkal nagyobbak kvalitásaival versenybe szállni, addig semmi ok az aggodalomra. Egyszerűen csak alkalmazza a modern technika által kínált lehetőségeket, ezzel új szintre emelve a mélyhang reprodukciót.
És persze álljon itt néhány példa is. A New Age műfajban kiemelkedő Vangelis, előszeretettel színesíti műveit a szubszonikus tartományban megjelenő effektekkel is. Ezek mindegyike maradéktalanul megszólal, természetesen pazar részletezettség mellett. Akusztikus felvételeken a hangszerek teste valódi hangsúlyt kap, a mikrofonok által összeszedett neszeknek és mély puffanásoknak esélyük nincs rejtve maradni, mindezzel nyomatékosítva a jelenlétérzetet. Elektronikus zenéknél biztosítja a megfelelő hangnyomást a produkció kiteljesedéséhez.
Összegzés, ajánlás
A technika megérett arra, hogy megváltoztassa a minőségi mélyhang visszaadásról alkotott eddigi ismereteinket. A KEF KC62 típusú mélynyomójával megteremtette az alternatívát, hogy azokban a helységekben, ahol eddig nem volt lehetőség hiteles mélyhangok megszólaltatására alkalmas, és ezzel párhuzamosan nagyméretű mélyláda elhelyezésére, oda most valódi megoldást kapjon a felhasználó. A KC62 kiváló kiegészítője lehet azoknak a rendszereknek, ahol a tulajdonos felfedezte az állványos hangsugárzókban rejlő előnyöket, de nem kíván lemondani a mélytartomány egyetlen rezdüléséről sem.
(Varga Balázs)
(A műszaki adatok és a termék értékelése a következő oldalon található!)