KEF LS50 META – ILYEN MÉG NEM VOLT

A KEF márkát 1961-ben alapították az Egyesült Királyságban. A célkitűzésük a hiteles hangzásvilág elérése, melynek érdekében rengeteg akusztikai és anyagtudományi kísérletet folytattak mind a hangszórók, mind a kabinetek fejlesztésében.

A tesztben vizsgált LS50 Meta egy hosszú technikai evolúciós folyamat jelenlegi csúcsa. Igaz, 8 évvel korábban az LS50 lenyűgözte képességeivel a Hi-Fi rajongókat, de ez a történet valójában 1977-ben kezdődött, mégpedig az LS3/5A monitorsugárzóval. Az történt, hogy a BBC részéről felmerült az igény egy standard hangdobozra, ami megfelel az általuk támasztott minőségi igényeknek, miszerint – hogy a világ minden táján azonos hangképet biztosítsanak hangmérnökeiknek, producereiknek a híranyagok felvételéhez. Ennek a projektnek a végterméke lett az LS3/5A hangfal, ami meglepően természetes középátvitelével és egyedülálló térhatásával mind a mai napig élvezi a szakma elismerését.

Felépítés, technológia

A 70-es évek óta jelentős fejlődésen ment át a gyártástechnológia, a mérőberendezések precízebb és szélesebb körű vizsgálatok lefolytatását tették lehetővé. Az elektroakusztika és az anyagtudomány kutatási eredményei pedig új dizájnt és új anyagok felhasználását tették lehetővé. Az LS50 Meta már puszta megjelenésével is az akusztikai szempontból vett „tökéletes hangfal” címre pályázik. Pontszerű hangforrás a „Uni-Q” néven említett hangszóró révén, ami egy mélyközép egység, a közepében magassugárzóval.

A Meta a 12. generációs Uni-Q hangszórót kapta, melynek legfontosabb újdonsága a hangszóró hátuljára, a mágneshez erősített Metamaterial hangelnyelő szerkezet. Ez a korong alakú szerkezet 30 különböző méretű járatot tartalmaz, melyek a magashangok egy-egy frekvenciaszeletét képesek elnyelni 99%-os hatásfokkal. Ez torzításmentessé teszi a teljes magastartományt, ugyanis egy membrán nem csak előre, vagyis a hallgató irányába kelt hullámokat; hanem hátrafelé is ugyanúgy rezgéseket kelt, ezek visszaverődnek, és keresztülhaladnak a membránon, elszíneződést okozva az eredeti, a hallgató felé sugárzott hangban.

Előlapja domború, ez a kialakítás csökkenti a hangszórót elhagyó hanghullámok elhajlását; továbbá üvegszállal és kalcium-karbonáttal merevített poliészter gyanta öntvény anyagának köszönhetően, rezonanciamentes rögzítést biztosít a Uni-Q hangszórónak. A kabinet többi oldala MDF-ből készült, a belsejében keresztirányú merevítés akadályozza meg, hogy bármely oldallap rezonáljon. Megkopogtatva nagyon tömör érzetet kelt, és a kis méretéhez társuló 7,2kg-os súlya tovább erősíti a masszív mivoltáról alkotott összképet.

A hátulja selymes tapintású matt bevonatot kapott és enyhén domború kialakítással rendelkezik. Ide, a bal felső sarokba helyezték el a bass reflex portot, ami szintén nem egy hétköznapi darab. Mindkét vége tölcséres formájú, a középső része pedig rugalmas anyagból készült. Ez a kialakítás megakadályozza, hogy a cső bármely részén olyan mértékben megnövekedjen a légnyomás, hogy az már torzításokhoz vezetne. Kétutas konstrukció révén, hangváltója 2,1KHz-es keresztezési frekvenciát alkalmaz, és részt vesz a frekvenciamenet simításában. Kábelcsatlakozó terminálját műanyag szigeteléssel vonták be; fogadja a csupasz kábelvégeket, és banándugóval is kompatibilis.

Tesztkörnyezet

A helyszín a 25nm-es nappalim volt, ami mentes a csörgővisszhangtól, a mély hangok pedig megfelelően csillapítottak. A két hangfalat egymástól kb. 3 méterre helyeztem el, a falaktól pedig legalább 60 centis távolságban voltak. Meghajtásukhoz a NAD C298 típusú D osztályos végerősítőt használtam, de kísérleteztem egy veterán korú, felsőpolcos AB osztályos integrált erősítővel is. A forráseszköz ezúttal is egy HighRes minősítésű USB-s DAC volt, tehát részletekben gazdag, nagyfelbontású zenéket hallgattam az LS50 Meta hangfalpáron.

Meghallgatás

Az az igazság, hogy már a kicsomagolás, és beüzemelés alatt megtetszett a hangfal. Kidolgozása semmilyen tekintetben nem mondható szokványosnak és ez az egyedi külső, elsődlegesen a hangminőség szolgálatában áll. Akit lenyűgöznek a technikai dolgok, biztos vagyok benne, hogy az önkifejezés egyik dimenziójaként fog rá tekinteni. Még egy utolsó ellenőrzés, minden kábel helyesen bekötve; nagy reményekkel kapcsoltam be az erősítőt, a drukkolás megkezdődött az LS50 Meta ígéreteinek beváltásáért.

Nem kellett sokáig várnom, már az első percekben kezdtek körvonalazódni pozitívumai. Mindenekelőtt a hihetetlenül tiszta, ritkaságszámba menő magastartománya fogott meg. Vizuális nyelvezetre fordítva, olyan kontrasztot állít vetélytársaival szemben, akár a zápor utáni ragyogó idő, ami megtisztult a levegőben lévő, addig feltűnésmentes portól.

Thomas Dybdahl „One Day You’ll Dance for Me, New York City” című művében meghitt hangulatot varázsolnak a helyiségbe, és semmiképpen sem állnak a zene útjában. Az énekhang inkább melegebb, mint hideg, a nagybőgőket és a dobokat teljes súllyal reprodukálják. Dybdahl akusztikus gitárjának hangzása mély és ugyanakkor jól fókuszált. A sztereó perspektíva nagyon jól definiált, az ember nem érzi, hogy sok hiányzik belőle a nagyobb hangszórókhoz képest. Igaz a basszushangok nem nagyon mennek mélyre, de a basszus minősége az, ami többek között a keyboard hangjának megfelelő alapot ad a zenében.

Az Uni-Q elem korábbi verzióinál az egyik probléma a szűk perspektíva volt, néha enyhe torzítás jelent meg a hangzásban, mint például az s-hangokon és a dobverők hallható elszíneződése jelent meg a cintányérokon, amit végül csak sikerült kiprovokálnom – ha nagyon hangosan játszottam. Ez azt mutatja, hogy a KEF LS50 Meta ezt a korábbi jelenséget tökéletesen kézben tartotta.

A nagyobb dzsesszegyüttesekkel, – mint például a Dexter Gordon’s Round Midnight zenekarral készült élő felvételek – hihető háromdimenziós hatást keltettek, különösen akkor, mikor a hangszórókat állványra helyeztem, kissé eltávolítva a faltól. A hatás döbbenetes volt. Sokáig azon tűnődtem, hogy ez egy ilyen kis hangszóróval hogyan lehetséges.

Talán a sok részletnek, és a rezonanciamentes kabinetnek köszönhető, de olyan széles sztereó panorámára képes, olykor észrevettem, hogy a hangfalpár közti téren kívül is gyakran megszólaltak hangok. Térleképzése élvonalbeli, az egyes hangszerek nagyvonalúan szeparáltak; előadásmódjában a színpadi elhelyezkedésük könnyen, egyértelműen felidézhető. Az énekhang tiszta és természetes tónusú volt. A kis 13cm-es átmérőjű mélyközép hangszóró meggyőzően teljesített a basszusok terén is.

A nagybőgő, a basszusgitár, de még a dobok hangját is megfelelő energiával, részletezettséggel keltette életre. Az elektronikus zenék legmélyebb basszusainál természetesen veszít erejéből, de ez az alacsony frekvenciatartomány egyébként is a subwooferek felségterülete. Jól viseli a hangerő fokozását; a nagyobb membrán kitérések hatására sem veszít pontosságából, és valóban nem hallani pufogást, suhogást a bass reflex port táján.

Ajánlás

Ritka az olyan hangfal, amibe a gyártók ilyen sok fejlesztést sűrítenek. Pláne, hogy az LS50 Meta valóban hozza a papírformában ígérteket. A kialakítás, a felhasznált különleges anyagok, a számos egyedi megoldás, mind-mind a hanganyag lehető legtorzítatlanabb reprodukálása érdekében alkotnak egységet, ami ár-kategóriájában egyedülállóan tiszta hangzásra képes. szerintünk a hanghűség barátainak, elhivatottjainak érdemes fontolóra venni, hogy közelebbi barátságba kerüljenek vele. Ha valaki esetleg ragaszkodik a méretes állóhangfalak padlót rengető energiáihoz, de nem akar lemondani az LS50 Meta által nyújtott gazdag zenei részletekről, valamint ez egészen extra és különleges téralkotási képességről, a KEF kínálatában megtalálja a hozzá passzoló aktív mélyládát is.

(Varga Balázs)

(A műszaki adatok és a termék értékelése a következő oldalon található!)

Pages: [ 1 ] [ 2 ]