KEF LSX aktív Bluetooth hangszóró – Komoly játékos

A KEF tesztelését illetően a címben szereplő ?paradoxon? magyarázatra szorul, ezt szívesen megteszem! Számomra, a fiatalos kinézetről és az élénk színéről, valahogy azonnal egy játékkonzol kiegészítője jutott eszembe.

A KEF mindig is nagy lendülettel játszik a formával ezt a jelen tesztünkben szereplő hangfalról is el tudjuk mondani. A legendás LS 50-es nagy-tesó formavilágát idéző LSX szinte teljesen olyan, mint felső kategóriás elődje, csak kicsit kisebb és még színesebb egyéniség lett.

Első látásra

Mi a forgalmazótól egy rózsa vörös színű változatot kaptuk tesztelésre, egyébként a színválasztékot illetően, az üzletekben több élénk fényezésű szín közül válogathatunk. A selyem csillogású előlapot és hangszóró membránt szokatlanul kinéző szövet oldalak fogják közre. Az LSX példaértékű felépítése számos ponton szembeötlik, vegyük csak szemügyre az előlap gömbölydedségét, vagy a masszívan merev vázszerkezetet. A koaxiális kétutas hangszórók elrendezése a legoptimálisabb, amit csak dinamikus hangszórókkal ma el lehet érni és természetesen itt van a KEF speciálisan megmunkált membránja, amely ennél a modellnél is domináns szerepet játszik. A kényelemről távirányító gondoskodik, amely egy nagyon könnyű, kézre eső darab. A 8 gombos kontrollernek a formája elegáns elliptikus, és a palást síkjában elhelyezett billentyűk kézre állóan vannak elhelyezve, ahol vörös ikonok jelzik a szórakoztatáshoz szükséges kezdeti lépéseket. A bassz-reflex hangfalak aktív erősítéssel támogatottak, tehát már csak egy forrás eszköz kell, és indulhat a móka!

Mindent bele

Korunk a multimédiáról szól és ehhez számos hangformátum társul, analóg és digitális egyaránt. A KEF LSX ehhez a legjobban alkalmazkodik, számos bemeneti jelforrás és más alternatív megoldás révén. Az egyik legjobb alternatíva a KEF stream applikáció letöltése, mellyel webes szolgáltatók forrásait érhetjük el. A KEF vezérlő programjával szépen sorra tudjuk paraméterezni a hangfalunkat. Az erősítésről az ebben a kategóriában szokásos D osztályú erősítő gondoskodik, mindkét doboz esetén külön 70 wattos kimenő teljesítménnyel. Egyébként a két hangfalat egy kábellel tudjuk egyesíteni, de lehetőség van a vezeték nélküli kapcsolódásra is. A KEF-ben a jelfeldolgozó áramkör 192/24-es DAC. A hangváltó digitális, amelynek a nagy előnye, hogy aktívan tudja módosítani a processzor, hogy a változó hangerőnél mi a legoptimálisabb beállítás. A DSP jelprocesszor a hangoptimalizáláskor egy sor értékre figyel, hogy a legkisebb torzítást érje el, és az előadás mindig a legélvezhetőbb legyen. A legendás KEF Uni-Q hangszórók nem csak díszei ennek az alkotásnak, de a legaktívabb szereplői is. Noha a kis hangszóró membránfelület általában nem ígérne nagy meglepetéseket, de ezúttal egy aktív KEF hangfalról értekezünk és tudjuk a tapasztalatból, hogy ez az állítás, itt sok mindent felborít!

Tesztelés

Kíváncsiságomnak engedve áram alá helyeztem a KEF-eket és gyors bluetooth kapcsolatot létesítettem vele a telefonommal, gondoltam bemelegítem az áramköröket, és majd később odafigyelek a hangjára, nem így történt? Talán az első élményeimnek az oka csak a szerencsés véletlen, amelynek lehetnek optimális akusztikus illeszkedési okai is, de olyan koncentráltan érkeztek hozzám az első zenei részletek, hogy azonnal, önkénytelenül a tesztelési fázisba léptem, katonásan kifejezve – ?szolgálatba helyeztem magam?, – a zene hallgatás örömteli mezején.

A telefonomról elindított zene egyáltalán nem tesztelésre való, de a KEF szinte megőrült, mondhatnám örömtáncot járt vele. A Stereo Nasty, ?Nasy By Nature? című lemeze súlyos mélyeket tartalmaz, és hozzá élénk, erősen fémes hangzást. Azért mondom ezeket el, nehogy azt gondolja bárki, hogy azt higgyétek a tesztelő csak mindig alig hallható rezdülésekre vágyik, és azt vesézgeti a végtelenségig, persze vannak olyan órák is, de ez most nem az a szituáció volt. Amiért leesett az állam a KEF-től, az a hangzás tömege és súlyossága volt, hozzáteszem rögtön, hogy egy ekkora kicsi méretű ?hangfalacskától? ez szinte hihetetlennek tűnt. A komplex színpadképet csak apróságok árnyalják, például nem elég stabil az egyes hangszerek pozíciója, de ez lehet a fentebb említett u.n. akusztikai tréfa következménye is. A 22 m2-es nappalimban a TV állványra helyezett hangsugárzók nem éppen ideális helyzetük ellenére is remekeltek. Természetesen a KEF egy mobil alkalmazást is kínál a hangfal használathoz, amellyel látványosan és egyszerűen navigálhatunk a menüben.

Brian Bromberg előadásában a ?Come Together? akusztikusa szépen analitikusan szólt, és a bőgő hangja nem érződött vékonynak ezekből a kivételes élénk színű hangfalakból. A másik nagy zenei élmény a Patricia Barber, ?Regular Pleasures? számában ért, amelyben egy még komplexebb reprodukcióra kényszerítettem a hangfalakat. Az énekesnő hangja annyira kilépett a hangfalaktól várt térből, hogy ezután további meglepetéseket vártam a felvétel KEF LSX által produkált reprodukciójától. Megkaptam! A fúvósok belépésével egy még inkább felső kategóriás spontán élményt kaptam. A zenészek hangszerei külön-külön és együtt is csodálatos összhatást alkottak. Elérkezettnek tartom, hogy elmondjam, nem hiányzott a ?nagy-tesó? ennél még nagyobb ereje sem, az átlagos nappaliban kifejezetten ?pont elég? volt ez a KEF is. Most már nyugodtan kijelenthetem, hogy a KEF LSX remekül eltalált teljesítmény-hangminőség teljesítményét és a rám gyakorolt pozitív zenei reprodukciós hatását, jólesően vettem tudomásul.

Ajánlás

A játékos, színes külső máz, remek és igazán minőségi tartalmat kínál. Akinek az egyedi megjelenés mellett egy olyan hangfal kell, amivel referencia szintű minőségre vágyik, annak itt van egy remek ajánlat. Még egy fontos dolgot említenék: a KEF LSX nyugodt karakter egész napos hallgatásra is alkalmas és mellé a D osztálynak hála, energiából is keveset is fogyaszt.

Lambert János