A KR csövek igen jó minőségűek, az élettartamuk kb. háromszor, négyszer hosszabb az átlagos csövek élettartamának. Ez adja az apropóját annak, hogy a KR Audio erősítőit – amikben természetesen saját gyártású teljesítménycsöveket alkalmaznak – inverted (fordtott) hibrid áramkörökkel készíti, ahol a csöves teljesítményfokozatot félvezetős meghajtófokozat előzi meg. Ezek közé tartozik a 300B csövekkel felépített KR VA830i típusú, kompakt kivitelű erősítő, ellenütemű végfokozattal.
Megjelenés
Megjelenés a hagyományos csöves erősítő dizájnt követi. A ház színe fekete a két oldalán hűtőbordákkal. A transzformátorok fekete tömbökként magasodnak a négy nagy 300B cső mögött. A csövek a hűtés miatt szabadon állnak, de van hozzá egy acél védőrács, amin keresztül biztosított a szellőzés és kellő védelmet nyújt a gyerekekkel, s a háziállatokkal szemben. Sajnos a védőrácsok használata megfoszt bennünket a szép csövek látványától, de a két csavarral rögzített rostélyt a mellékelt imbuszkulccsal könnyűszerrel le tudjuk szerelni.
Az erősítőn nincs semmilyen felesleges kezelőszerv, csak a készenlét (standby) kapcsoló, négy bemenetválasztó kapcsoló és a hangerőszabályzó gomb, valamint a visszajelző LED-ek vannak az előlapon. A bekapcsoló gomb az erősítő hátoldalán van elhelyezve. Az aktív bemenetekről a piros fényű visszajelző LED tájékoztat. A hangerőt a középen elhelyezett nagyméretű forgatógombbal állíthatjuk, amin szintén van egy piros LED, aminek helyzete vizuális visszajelzést is ad az állapotról. Az erősítő távirányítóval is vezérelhető, ami a bekapcsolást kivéve minden funkcióra kiterjed (készenlét, bemenet választás és a hangerő-szabályozás).
A készülék hátoldalán vannak a bemeneti csatlakozók. Négy sztereó csatorna, 4×2 aranyozott RCA aljzattal, de opcionálisan rendelhető 3×2 RCA és 1×2 XLR aljzattal is. Az XLR aljzatokon keresztül szimmetrikus jelvezetést alkalmaznak, ami jobban védett a külső zavarjelekkel szemben. Szintén a hátlapon kapott helyet, ahogy már írtam a főkapcsoló és a hálózati tápfeszültség választókapcsolója is. Pontosan középen a hangszóró-csatlakozók között helyezték el a kimeneti fokozat impedancia-váltóját. A gyártó lehetőséget ad 4 és 8 Ohm-os hangdobozok csatlakoztatására is. Az impedancia váltás egy csavarral rögzített takarófedél alatt elhelyezett 2×3 csavar kombinációjával állítható. A takarófedél belső oldalán látható egy kis felirat a csavarok megfelelő elhelyezéséhez, ami sajnos nem elég egyértelmű.
Felépítés
A KR VA830i dual-mono, hibrid felépítésű, ultralineáris erősítő. A hibrid felépítés azonban nem a szokásos megoldást követi, ami általában csöves meghajtófokozatból és az azt követő félvezetős teljesítményfokozatból áll. A Kron Audio a KR VA830i-ben – mint ahogy minden integrált modelljében – ennek a fordítottját használja. A félvezetős meghajtófokozatot követi a csöves, ellenütemű (push-pull) teljesítményfokozat. A meghajtó fokozatban – ami döntően befolyásolja a hangot – MOSFET félvezetőket alkalmaznak, tisztán “A” osztályú üzemmódban, ezek működés közben a csövekhez hasonlóan viselkednek. A teljesítményfokozatban a KR Audio a saját gyártású 300B teljesítmény csöveit használják. A szokatlan felépítés ellenére az erősítő kiváló hangja igazolja, hogy a fordított kialakítás is adhat jó eredményt. A nagyméretű csövek sorszámozottak, rendkívül precíz kivitelűek és egyedi, kézi készítésűek.
Az erősítő négy egyforma vonalszintű bemenettel rendelkezik és 0.75V (0 dBu) bemeneti feszültségnél adja le névleges teljesítményét. Az egyes bemeneti csatornák váltása reed-relékkel történik. (Az erősítő áramtalanítása után elfelejti, melyik csatorna volt utoljára üzemben, de standby állapotban megtartja ezt az információt.) Ha valaki vinil lemezekkel is szeretné használni, felár ellenében rendelhető phono előfokkal is, vagy, külső phono előerősítőt kell alkalmaznia. A végfokozat csöveinek előfeszültségét mikroprocesszor állítja be, a cső mindenkori állapotának megfelelően. Kézi szabályozásra nincs szükség. Ha valaki más 300B csővel is ki szeretné próbálni az erősítőjét, ezt külön beállítás nélkül, plug & play megteheti. A mikroprocesszor a cső “egészségi” állapotát is folyamatosan figyeli. Minden cső előtt található egy vörös LED. Ha ez a LED villogni kezd a cső már nem működik megfelelően. Ilyenkor az egység automatikusan készenléti helyzetbe kapcsol és nem is engedi addig visszakapcsolni a rendszert amíg a csőcsere meg nem történik.
Meghallgatás
A tesztet a forgalmazó által rendelkezésemre bocsátott Audio Hungary Q40 S típusú basszusreflex dobozokkal, valamint egy pár Dynaudio BM6 stúdió monitorral végeztem. Készenléti állapot átkapcsolása után néhány másodpercet várni kell amíg a készülék bemelegszik, amit a hangerő gombon lévő LED felfénylése jelez. Készenléti állapotban csak a félvezetős meghajtófokozat kap feszültséget a csövek nem. A legjobb hangot a hőegyensúly beállta után kaphatjuk, ami kb. 15-20 perc.
Elsőként a Jacques Loussier Trio Plays Bach című cd-jét hallgattam. Jacques Loussier a crossover ősatyja nem szorítható keretek közé, hírnevét Bach adaptációinak köszönheti. Zongorázása könnyed és kifinomult. A KR VA830I nagyon precíz térbeli képet rajzol a jazz trióról, rendkívül élő a hang. A darab széles dinamikával szól. Egyik hangszer sem kerekedik a másik fölé, a bőgő végig a helyén marad.
A Dorian Recordings 1988-ban kiadott – The English Lute Song című CD-ről a Come Hither You That Love című reneszánsz dalt Julianne Baird, Ronn McFarlane előadásában egy szoprán és egy lant kettősét hallhatjuk. A gyönyörű, tiszta női énekhang élő, mély térben tárul elénk lant kísérettel. Nagyon szép részletezett hang.
Az amerikai rock banda a Little Feat 1988-as Let it Roll lemezéről a Hangin’ On To The Good Times című dalában a dob rendkívül élethű. A hangszerek helye pontosan behatárolható. A jobb szélen megszólaló harmonika szinte a hangszórók bázisán kívülről jön. A korrekt térhatás a VA 830 fázishelyes működését igazolja.
Leonard Cohen dala a Bird On a Wire Jannifer Warnes előadásában szellősen meghangszerelt dal. A dob előrébb, az egyéb ütős hangszerek jóval távolabb helyezkednek el. A térrétegek jól elválaszthatók. Áttetsző, levegős megszólalás, minden hangszer külön él, a vokálok diszkrét szőnyeget terítenek. Nagyon részletezett kép. Az ütősöket elképesztő tranziensek jellemzik.
Laurie Anderson Homeland című albumáról megszólaló My Right Eye című száma igen figyelemre méltó. A halk ritmikus, elektronikus háttérből megszólaló énekhang metszően tiszta, már szinte valószerűtlen. A leghalkabb suttogás is érvényesül a vocoderes effektek között. Az elektronikus zene képviseletében az Infected Mushroom – Converting Vegetarians albumáról a Deeply Disturbed című számban középen kemény száraz lábdob hallható. A digitális e