A német Magnat cég 1973-as megalakulása óta, bővülő termékkínálattal képviseli magát az audio-technikai eszközök világában. Tesztünk, a Magnat MA 700-as hibrid integrált sztereó erősítő kvalitásait veszi górcső alá, mely funkciók szempontjából, a sorozat belépő tagjának tekinthető.
Bevezetés
A Magnat kezdetben passzív hangfalakat, majd erősítőket és aktív subwoofereket fejlesztett. Mára a paletta kibővült az aktív szélessávú hangfalakkal, komplett házimozi hangsugárzókészletekkel, streamerekkel, de például a Magnat bakelitlemezjátszót is kínál. Megfizethető áru termékeivel a piac alsó-közép szegmensébe pozícionálja magát. Jól felszerelt fejlesztőlaborukban szakképzett mérnökök garantálják a Magnat logót viselő termékek minőségi megjelenését és magasszintű műszaki kivitelezését.
Magnat erősítők
Erősítők terén a Magnat, már a 2017-ben megjelent RV4 modellben alkalmazta a csöves előfok és tranzisztoros végfok kombinációt, ami hibrid integrált erősítőként ismert. A hibrid technológia előnye, hogy míg az előerősítőben alkalmazott elektroncső különleges karaktert kölcsönöz a hangzásnak, addig a nagy teljesítmény leadására képes félvezetős végfokozat alkalmassá teszi szinte bármely hangsugárzó meghajtására. Jelenleg a Magnat teljes erősítőkínálata – kivéve a streamerrel is felszerelt modelleket – ezen hibrid technológián alapul.
Külső / dizájn
A Magnat jelenlegi Hi-Fi elektronikáinak egységes dizájnkoncepciója alapján épített MA 700 megjelenésére, a letisztult és a klasszikus jelzők jól illenek. Az előlap teljes egészében szálcsiszolt alumíniumból készült, a potméterek forgatógombjai ugyancsak alumíniumból mart darabok. Külön dizájnelem a kis, kör alakú ablak mögött, üzem közben pirosas fényben „fürdő” ECC81 típusú elektroncső látványa. A fedlapja acélból készült és széltében elterülő kör alakú szellőzőnyílások borítják a felület csaknem felét. Az MA 700-hoz távirányítót is mellékel a gyártó, ami az erősítő főbb funkcióin túl, Magnat streamereket is képes vezérelni.
Funkciók, csatlakozók
Az előlapi bekapcsológombbal készenléti üzemmódból indítható el a készülék (teljes áramtalanításra a hátoldalon található főkapcsoló szolgál). Tőle jobbra, 6,3mm-es fejhallgató kimenet található, majd következik a loudness, a mono-mód, valamint a bemenetválasztó forgatógombja.
A hangerőszabályzó egy méretesebb darab, fontos, hogy mögötte nem lapul klasszikus potméter, elektronikus hangerőállítással operál az erősítő. Közvetlenül alatta egy 3,5mm-es jack aljzat látható, mint könnyen hozzáférhető bemeneti lehetőség. A Balance és hangszínszabályzás (Bass, Treble) triója az előlap jobb szélére került, közvetlen mellettük pedig a kiiktatásukra hivatott Direct gomb kapott helyet.
Az erősítő hátlapja tengernyi csatlakozási lehetőséget kínál. Analóg fronton Phono, CD, Tuner, Stream, Aux bemeneteket és Sub out, valamint Rec out kimenetet találunk. Mivel az MA 700 beépített DAC-al is rendelkezik, digitális jelek fogadására is alkalmas; Optikai, Coax, HDMI ARC, és AptX képes Bluetooth-on keresztül.
Áramellátást IEC aljzaton keresztül kap, hangsugárzókimenetből egy pár áll rendelkezésre, melyek banándugó fogadására alkalmasak, de nagyszerűen működik a csupasz kábelvég-beszorítós módszerrel is. Végül, a készülék belső szoftverének frissítése céljából, egy USB-A aljzat is helyet kapott a hátlapon.
Felépítés
Az MA 700 legfőbb különlegessége az előfokban rejlik, a már említett ECC81 típusú kettőstrióda elektroncső alkalmazása révén, ami nem mellesleg, egy előzetes válogatás, majd bejáratási folyamatot követően került beépítésre. Mindez azért ilyen fontos, mert az előfok nagymértékben hozzájárul, az által előerősített jel révén a végső hangkarakterhez.
A Magnat a végfokban, AB osztályban működő tranzisztorokból felépített egységet alkalmaz. Ezzel a megoldással lehetőség nyílik kevésbé érzékeny hangsugárzók meghajtására is, mivel az erősítő 4 Ohm impedanciájú hangfalak esetén 2 x 70W, 8 Ohm mellett pedig 2 x 50W teljesítmény leadására képes.
A tápellátásról toroid transzformátor gondoskodik, ami jobb hatásfokot nyújt a hagyományos típusokkal szemben, időtállóbb a kapcsolóüzemű megoldásnál és működése nem kelt zavart a körülötte elhelyezett elektromos komponensekben. Az MA 700 Digitális/Analóg konverterrel is rendelkezik, amiről sajnos nem tudni milyen alkatrészekből épül fel, viszont bíztató adat, hogy a digitális jeleket egészen 192KHz mintavételezési frekvenciáig kezeli, melyben minden minta maximum 24Bit adatot tartalmazhat.
Használat közben
Bekapcsoláskor a megszokottnál hosszabb ideig kell várnunk, mire az erősítő készen áll a zenélésre. Az elektroncsövet fel kell fűteni, hogy a működéséhez szükséges feltételek előálljanak. Ez a folyamat körülbelül egy percet vesz igénybe, közben a forrásválasztó ledjei egyszerre villognak, jelezvén az MA 700 éppen felkészül. Érdekes, hogy eközben az elektroncsövet figyelve a pirosas fény, már néhány másodperc alatt eléri maximális erősségét. Ezt valójában nem az ECC81 generálja; hanem egy ügyesen elrejtett LED fényforrás idézi elő, melynek vezérlését gondosan kidolgozták, ami lekapcsoláskor folyamatosan veszíti el a fényerejét, nagyjából tíz másodperc alatt végleg kialszik.
A fényjátéknak ezzel nincs vége. A hangerőszabályzás mivel elektronikus, annak állapotáról is ledek gondoskodnak; méghozzá kilenc szegmensben. Alacsonyabb hangerőszinten melegedés nem jellemző a készülékre, csak az elektroncső fölött érezni egy kis hőt a fedlapon. Ilyenkor a fogyasztása is 22-25W körül alakul, majd nagyobb hangerőn – ami már nem feltétlen a mindennapi használatra jellemző – már 40-50W-ot is felvesz a hálózatról. Ekkor már a végfok hűtőbordái fölött is felmelegszik a fedőlap.
Ami a minőségérzetet illeti, a gombokat megtekergetve a hangerőszabályzónál érezni valamilyen mechanikus fékezőrendszer hatását, ami nem minden esetben operál azonos erősséggel, de ennek ellenére funkcióját tekintve pontosnak mondható. A potméterek forgatása lágy, megbízható, lötyögés vagy kotyogás nem jellemző egyire sem. Összességében kidolgozása, az árkategóriát is figyelembe véve jó. A távirányító gombjai remek visszajelzést adnak, határozottan kell megnyomni őket.
Tesztkörnyezet
A tesztzenéket számítógépről, egy jó minőségű USB DAC segítségével juttattam el az MA 700 analóg bemenetére, de ugyanúgy próbára tettem az erősítőbe épített DAC képességeit is, mellékvágányként pedig a bluetooth átvitel lecsekkolását sem hagytam ki. Hangfalból a Bowers & Wilkins 606-os modellje állt rendelkezésemre, helyszínként egy 25nm-es lakószoba szolgált.
Meghallgatás
Bevetettem napi használatba az MA 700-at, és azt fürkésztem, miben tér el, miben nyújt valami különlegeset a hibrid technológia, a hagyományos integrált erősítőkkel szemben. Ha például modern elektronikus zene szólt, feszes mélyeket, tiszta magas tartományt produkált, és mindent elővarázsolt a középtartományból. Eddig semmi extra, mindez működik elektroncső nélkül is. Aztán mikor a zenékben később előkerültek a hangszerek, a kvalifikált énekesek produkciói, kezdtek körvonalazódni számomra az MA 700 sajátos előnyei.
Taylor Swift – Peace című számában, az énekhang központi szerepet játszik, így a felvétel keverése önmagában is kihangsúlyozza azt, a kíséret minden részletével együtt. A Magnat tolmácsolásában nagyon emberinek hatott az ének és a legfelsőbb frekvenciákon, úgymond selymes érzetet kölcsönzött Taylor hangjának. Az erősítő hangjára jellemző, hogy a zene főbb, központi hangjait erős fókuszban tartja.
Így előfordul, hogy a kevésbé domináns hangok meglétét, csak erős koncentráció árán lehet kihallani. Ilyen például az a vibráló hang, ami ezt a dalt indítja, majd a befejezéskor ismét felerősödik, de halkan végigkíséri az egész számot. Hasonlóképpen, ugyanerről az albumról, az Exile című felvétel elején, Bon Iver éneke mellé később becsatlakozó háttérénekes hangja is éppen még hallható volt; persze ha tudjuk, hogy hol kell keresni.
The Beatles – Pepperland felvételén, a vonósok legmagasabb hangja is nagyon kellemes, az erősítő részletekben gazdag hangzást kínált. A zenekar hátsó sorai viszont valamelyest közelebb húzódtak a lehallgató helyhez, pozícióik nem voltak hajszálpontosan behatárolhatók.
Daft Punk – Motherboard című számában főszerepet adott a fuvolának, összességében tetszett mindaz, amit ki tudott hozni ebből a remek hangszerből. A mélyhangokat pedig pazar részletezettséggel kezelte, nem fukarkodott velük, de túlzásokba sem esett.
Vangelis – Echoes című művében mindvégig hallható volt a triangulum csilingelése és még a legmélyebb hangok sem szenvedtek „energiahiányt”. A sztereópanorámán elterülő effektáradat pontos pozícióit itt is kicsit lezserebben kezelte, mint az a konkrét hagyományos erősítő, amihez a fülem szokott, bár az egy magasabb kategória képviselője.
The Dave Brubeck Quartet – Three To Get Ready felvételéről a szaxofon hangját élethűen közvetítette, a dobos játékának lecsengései felfedték a felvételkészítés helyéül szolgáló terem akusztikáját és itt már egyértelműen érzékeltette, hogy a nagybőgős hátrébb kapott helyet a zenekarban. Összességében elmondhatom, hogy a Magnat MA 700 csodás produkciót mutatott be.
Ajánlás
És hogy miben rejlik a hibrid felépítésű Magnat MA 700 kíváló hangjának varázsa? A válasz egyértelmű; az ének és a hangszerek hangjának életszerű megszólaltatásában. Természetesen megállja a helyét bármely műfajban, tehetségét a hangszeres zenékben tudja igazán kamatoztatni. Hangzásának erényeiben a Bluetooth kapcsolat sem ejt csorbát, így a mindennapi zeneszolgáltatáshoz, akár notebook, tablet kihangosításával is hasznát vehetjük. Gazdag csatlakozókínálatának köszönhetően pedig minden eszközből nagyszerű hangot fog kihozni.
(Varga Balázs)
(A műszaki adatok és a termék értékelése a következő oldalon található!)