NAD C298 – CSÚCSHIFI BARÁTI ÁRON

A tesztalany NAD C298, a csúcskategória résztvevőit hívja versenyre mégpedig a tudása alapján jó eséllyel, hiszen az ára, hozzájuk mérve egész barátinak mondható.

A hetvenes években óriási szakadék kezdett kialakulni a belépő szintű, és a felső kategóriába tartozó Hi-Fi eszközök között. A legkomolyabb készülékek árának már-már megfizethetetlenné válása még megbocsájtható lett volna; ám igazi minőségi hangzásra is túlnyomó részt csak ezek voltak képesek, amitől a belépő szint viszont már nagyon elmaradt.

Az 1972-ben alapított NAD, ennek a piaci résnek a betöltését tűzte ki céljául; hogy elérhető áron, jó hangminőséget kínáljon. A siker, már a márka korai éveiben sem maradt el, 1979-ben megjelent a 3020-as modelljük, ami kiemelkedő teljesítményt nyújtott, megfizethető áron. Ehhez a technikai löketet, az EIGENTAKT végfokozatmodul alapozza meg, melynek felhasználását a PURIFI céggel kötött együttműködési megállapodásuk tett lehetővé.

Felépítés, technológia

A teljesítményerősítők esztétikáját hűen követve, a NAD C298 is az egyszerűség felé hajló dizájnt alkalmazza. Előlapja alumíniumból készült és csupán a bekapcsoló gombot, valamint a hídba kötés visszajelző LED-jét találjuk itt, mint funkcionális elemek. A márkajelzést a bal felső sarokba, a típusjelölést pedig felül középre festette fel a gyártó. Fedlapja valamivel vastagabb anyagból készült az átlagosnál, ami meglehetősen masszív érzetet kölcsönöz a készüléknek. A hátlapon lévő csatlakozók és kapcsolók sora, már szépen szemlélteti a C298-ban rejlő lehetőségeket. A főkapcsolóval is ellátott IEC aljzat, lehetővé teszi a tápkábelek cserélgetését, teret adva ezzel a tuningolásnak.

Bemenetből két szabványt is kapunk, a stúdiók és a csúcskategória igényeit is kielégítő XLR-t, valamint a legtöbb rendszerrel kompatibilis RCA aljzatot. A csatlakozófelületek közötti váltáshoz, külön a jobb és a bal csatorna, dedikált kapcsolót kapott. A bemeneten érkező jelet, közvetlenül továbbítja az RCA aljzattal ellátott vonalkimenetén, ezzel további erősítő vagy aktív mélynyomó becsatlakozását lehetővé téve. Az Input Level címkéjű résznél, van lehetőség a bemenetre érkező jel szintjének szabályozására a GAIN potméter segítségével, amit a tőle balra található Input Select feliratú kapcsoló, VAR állása aktivál.

A potmétertől jobbra lévő Auto Sense Level kapcsolóval, három állásban szabályozható, hogy milyen erősségű audiojel kapcsolja be a készüléket automatikusan. A mini USB aljzatos Service porttal csak a NAD szervíznek lesz dolga, mellette a Trigger csatlakozók találhatók. Ezen keresztül a megfelelő készülékek fel tudják ébreszteni a C298-at, valamint ő maga is ébresztő jelet küld az out porton keresztül. A végfokot hídba kötni a Bridge Mode kapcsolóval lehet, visszajelző ledje csak az előlapon, a már említett helyen található.

A hangfal kimenete bár elég puritán, de banándugó kompatibilis, és ha kell, a blankolt kábelvégeket is beszorítja. Súlya a felső kategóriában nem szokványos, csupán 11,2 kg. Erre technikai sajátosságai adnak magyarázatot. A C298 kapcsolóüzemű tápegységgel szerelt, és D osztályos végerősítő modulokat alkalmaz. Ez a kombináció, itt a felsőbb szinten még ma sem megszokott, és bizonyára emiatt sokan kételkednek majd a versenyképességében, azonban mint tudjuk, a tökéletes erősítő nem létezik; bármely technológiát is vesszük górcső alá, mindegyiknek megvan a maga gyenge pontja.

Itt jön képbe a PURIFI…

Ez egy olyan vállalat, ahol a szakma nagy tapasztalattal rendelkező mérnökei fogtak össze azonos vezérelv mentén, mely szerint, „célunk az összes technikai korlát megszüntetése a reprodukált zene élvezetében”. A tökéletesség felé tartó útjukat, az átviteli lánc két leggyengébb alkotóelemének, a hangsugárzók, és a teljesítményerősítők korlátainak leküzdésével kezdték.

A NAD, 2019 óta kooperál a PURIFI-al. Így a C298-ban alkalmazott végerősítő modulokat, már a PURIFI licence alapján gyártja a NAD, a hozzá optimalizált tápegységgel együtt. Ennek eredményeként, a NAD szerint sikerült elkészíteniük azt az erősítőt, ami a bemenettől kezdve a kimenetig, széles tartományban idomul a rácsatlakoztatott eszközök elektromos jellemzőihez, és képes a frekvenciaátviteli tartományának egészén, alacsony szinten tartani a torzítást, még nagy teljesítmény leadása esetén is.

Tesztfelállás

A NAD C298 végerősítő, egy HighRes minősítésű, előerősítőként is funkcionáló DAC-ról kapta a jelet, mellyen keresztül nagyfelbontású anyagokat játszottam le, számítógép tisztább hangú hangsugárzója. A C298 alkalmazkodóképességét próbára téve, a tesztelés során, néha átkábeleztem a B&W 606 típusú hangfalaimra.

Meghallgatás és tapasztalatok

Az előlapon lévő bekapcsológomb egy mikrokapcsolót működtet. A megnyomását követően, nagyjából 5 másodpercre volt szüksége az erősítőnek a teljes bekapcsoláshoz, amit reléhangok kíséretében, végül a gomb fölötti led, borostyánról kék színre váltása jelez. Az audiojel-vezérelt automatikus bekapcsolás rendben működött, 2-3 másodpercnyi folyamatos jel érzékelése után kezdődik meg a bekapcsolás folyamata.

A C298-at elsősorban a KEF LS50 Meta hangfalpárral hallgattam, ami kiemelkedően transzparens hangjával segített feltérképezni a NAD karakterét, amire talán a legjobb szó, a neutrális. Nincs semmilyen tonalitásbéli sajátossága, ami remek dolog, hiszen nem az erősítő által ízesített, színezett hangot kell hallgatni, úgymond hagyja érvényesülni a zenét. Ahhoz hogy a zene kiteljesedhessen, kell még néhány dolog az erősítő részéről. Természetesen az erő a legfontosabb, aminek villámgyorsan rendelkezésre kell állnia, amikor azt a hanganyag megköveteli, és a lehető legkevesebb torzítást kell tartalmaznia, az eredeti jelhez képest. Aztán mikor a zene már megszólal, az erősítőnek meg kell birkóznia a hangsugárzók motorja által visszatermelt energiával, és folyamatosan alkalmazkodnia kell azok, a frekvencia függvényében változó impedanciájához.

Egy erősítőnek valóban nincs könnyű dolga, de a C298 jól veszi ezeket az akadályokat. A KEF tolmácsolásában rengeteg részletet közöl a zenéből, a hangfalak közti téren is túlnyúló sztereó panorámán a hangszerek tűéles fókuszt kapnak. A mély hangok robbanékonyak, feszesek, a C298 erős kontroll alatt tartja a membránokat. Ezeket a megállapításokat sok-sok zeneszám meghallgatását követően tettem, melyek közül mindenképpen érdemes kiemelni néhányat.

Vangelis – Voices albumáról, az Echoes című számban megszólaló triangulum fémes, csillámló hangja, tisztán hallható volt az egész zeneszám alatt; ráadásul annak pontszerű ábrázolása precízen bemutatta, miként cikázik a térben. Daft Punk – Random Access Memories albumán, a Contact című számban 4:48-nál, mikor már végleg elszabadul a pokol, felerősödik a lüktető basszus; ezt sok erősítő „dübörgéssel” viszonozza, a C298 itt is tartotta kontrollált, kimért jellegét.

Presser Gábor – Szerenád Helyett lemezéről, az „Oh, csak a hajnal jönne már” című szám gazdag hangszerkavalkádja szépen megmutatkozott, ráadásul a hangtérben történő vándorlásukat hűen felfedte az erősítő. The Beatles – Yellow Submarine (Remastered 2009) albumáról, a Pepperland című műben, a vonós hangszereket pazar részletezettség mellett mutatta be, ügyesen megtalálva a határt, hogy azok ne vegyenek fel fényes, harsány jelleget. A B&W hangfalakon szintén sok részletet közölt, bár a színpad kevésbé volt széles és szeparált, ami abból fakad, hogy ez a típus csupán egy belépő az igazi Hi-Fi hangsugárzók világába.

Kisebb teljesítményű erősítőket viszont könnyedén összezavar, olyankor felborul a tónusok közti egyensúly. Ez, a C298-al hajtva még nagy hangerőn sem fordult elő, hangja megtartotta a stresszmentes, tiszta jelleget, a hangfalak remek lehetőséget kaptak a kitárulkozásra. A kapcsolóüzemű tápegység és a D osztályos végerősítő modulok energiahatékonyságát igazolja, hogy miután több órán keresztül nagy hangerővel hallgattam, maximum csak langyosnak mondható volt a fedlapja.

Végszó, ajánlás

A NAD jó döntést hozott, amikor a PURIFI-al együttműködési megállapodást kötött. A C298, kiemelkedő minőségű EIGENTAKT végfok modulokkal, és a NAD hozzá fejlesztett tápegységével, bemeneti moduljával, egy nagyon alacsony torzítású erősítőt alkot, ami egy lépéssel közelebb hozza a valósághoz, a csak elméletben létező tökéletes erősítőt. Főleg azoknak érdemes fontolóra venni a C298 vásárlását, akik rendszerükkel a minél precízebb, pontosabb hangot célozzák meg, illetve stúdiókba is jó választás lehet, ahol elengedhetetlen a neutralitás. Energiatakarékossága pedig nem egy utolsó szempont, ha napi szinten, hosszú órákon át kell üzemeltetni.

(Varga Balázs)

(A műszaki adatok és a termék értékelése a következő oldalon található!)

Pages: [ 1 ] [ 2 ]