Optoma UHD51 PROJEKTOR-MAGÁVAL RAGADÓ 3D

Az Optoma kedvező árú UHD51 4K házimozi projektora, egy új generáció tagja, mely 3D kompatibilitást kínál – amit meg is valósít 1080p felbontásban.

Az Optoma bizony nem aprózta el. Belépőszintű UHD-s projektorának képe figyelemre méltóan éles, dinamikus és színekben gazdag, emellett pedig képes tetszetős 3D élményekben is részesíteni bennünket.

3D felsőfokon

Már jó ideje annak, hogy egy toruk hátán lovagolva, a felhőket átszelve repültem a mélybe, azonban legalább ilyen lélegzetelállító élmény ez most is, mint amikor először éltem át 2009-ben. Akkoriban James Cameron „Avatar” című legendás filmje jelentette a 3D-s moziszenzációt, azonban az ilyesfajta térbeli eufóriát nehéz volt azóta reprodukálni.

A térhatást kínáló eszközök manapság nagyobb ritkaságnak számítanak, mint az Avatar világának aranya, az unobtanium. Azonban van ok a reményre: amint az kiderült, az Optoma kedvező árú 4K házimozi projektora, az UHD51 remek emlékeztetője annak, milyen élvezeteket is képes nyújtani a nagyképernyős 3D látványa. Visszatérésem a Pandora bolygóra ámulatba ejtő élmény volt.

Külső megjelenés

Ami a kialakítást illeti, a többségnek bizonyára nem fog gondot okozni, hogy az UHD51-nek helyet találjon. Egy csinos és kompakt méretekkel rendelkező készülékről van szó, ami a maga 5,22 kg-os súlyával viszonylag könnyűnek is mondható, így ideális megoldást jelent, ha valaki polcon vagy mennyezeti tartón szeretné elhelyezni. A ház fényes fekete borítást kapott, melyet egy ezüstszínű csík ölel körbe, ami az enyhén oldalra eltolva elhelyezkedő lencse körül folytatódik. A hátoldali aljzatok között két HDMI bemenetet találunk, melyek közül mindkettő 4K és HDCP 2.2 kompatibilis. Helyet kapott itt továbbá egy VGA port, egy-egy audio mini jack ki- és bemenet, valamint egy optikai digitális audio kimenet.

A rendelkezésre álló USB aljzatot használhatjuk egy HDMI dongle/streamer tápellátásához, amennyiben ilyen eszközt csatlakoztatnánk a projektor valamelyik HDMI bemenetére. Vezérlési lehetőségek tekintetében a készülék RJ45, RS-232 valamint 12V trigger aljzatokat kínál, mely utóbbi hasznos lehet motoros vetítővászon vezérléséhez. Az Optoma UHD51 egy saját, meglehetősen szerény, 5 W teljesítményű beépített hangrendszerrel is rendelkezik. Noha bizonyos esetekben jól jöhet, HiFi-nek semmi esetre sem mondható. Mozizáskor mindenképpen ajánlott kikapcsolni, hogy egy megfelelő surround rendszeren keresztül élvezhessük a hanghatásokat.

Kompakt és intelligens

A projektor kezelése kifejezetten egyszerű. Az Optoma egy nagyszerű megjelenésű grafikus interfészt kapott, emellett rendelkezik egy beépített mintagenerátorral, melynek segítségével beállíthatjuk az élességet és a linearitást. A zoom- és (függőleges) lencseállítás kézzel eszközölhető. A készülék valamivel drágább testvére, az Optoma UHD51A lehetővé teszi az Amazon Alexával történő vezérlést is.

Az Optoma SmartProjection Smart Home skill segítségével anélkül kapcsolhatjuk ki- és be a projektort, valamint választhatjuk ki a bemeneti forrást, hogy akár egyetlen ujjunkat is meg kellene mozdítanunk. Az Optoma UHD51 kínálatában számos standard dinamikatartományú (SDR) mód közül választhatunk (Cinema, HDR Sim, Game, Reference, Bright és User), azonban őszintén szólva, nem érzékelni túlzottan nagy eltérést közöttük, különösen ahhoz képest nem, amit egy TV képernyőjén tapasztalnánk a különböző módok között váltogatva.

Blu-ray és televíziós tartalmak lejátszásához a Cinema módra esett a voksunk, ami erőteljességével, tiszta és színezetlen fehéreivel, valamint remek színeivel jócskán eltér más készülékek Cinema módjától. A projektor alkalmas HDR10 formátumú tartalmak megjelenítésére is. A kompatibilitást állíthatjuk automatikusra, azonban ez ki is kapcsolható, amennyiben úgy ítéljük, a HDR-es képek túlzottan haloványak. Amint HDR-es jelet érzékel, az UHD51 az egyetlen HDR megjelenítési módra vált, a 10-bites 2160p felbontású tartalmakat pedig problémamentesen fogadja. A tesztelés során egy Panasonic DMP-UB900 UHD Blu-ray lejátszó segítségével tettük próbára az Optomát.

Eco harcos

Az UHD51 lámpájának fényerejénél két beállítás, az Eco és a Bright közül választhatunk. Az előbbi használatával a gyártó állítása szerint mintegy 10 000 órára emelhetjük meg a lámpa élettartamát, emellett pedig általa jelentősen csökken a projektor működési zaja. Ennek azonban a látvány tekintetében ára van. A „Kung Fu Panda 2” animációs filmnél (HD minőségben) Daru mester karakterének fehér tollazata valamelyest veszített fényességéből, amint az Eco módra váltottunk. A kép azonban még így is kellően élénk volt és a két mód közvetlen összehasonlítása nélkül valószínűleg nem tűnne fel a különbség.

Bright módra állítva a készüléket, a projektor kimondottan zajos. Az Optoma a specifikációban 25dB-es értéket tüntet fel, azonban valójában ennél hangosabbnak tűnik. Amint Eco-ra váltunk, a ventilátor zaja alig hallhatóvá válik. Sajnos a pörgő DLP színkerék rendületlenül zümmögő, jellegzetes hangja még így is kivehető, ami kissé kiábrándító. Nincsen azonban kétségünk afelől, hogy a legtöbb mozirajongó audio berendezése feledteti majd ezt a problémát (noha teljesen nem menekülünk meg tőle, ha mondjuk éppen a „Hang nélkül” című filmre esik a választásunk).

A projektor belsejében egy XPR (eXpanded Pixel Resolution) technológiát alkalmazó, 0,47”-os DMD chip és egy hatszegmenses RGBRGB színkerék dolgozik, mely a REC.709 színtér 100%-át lefedi. Ennek megfelelően a készülék nem támogatja az UHD Blu-ray lemezeken alkalmazott széles színtartományt, hanem ehelyett az ilyen tartalmakat lekonvertálja a jelenleg a televíziózásban és a hagyományos Blu-ray lemezeken használatos színszabványra. És ez nem is igazán jelent problémát. A korábban említett Kung Fu Panda film REC.709-es tartománnyal kimondottan gazdag színpalettával jelent meg. Mikor a fekete-fehér bundás főhős útja egy veszélyekkel teli pagodába vezet, a jelenet csak úgy fürdőzik a vörös valamennyi árnyalatában, miközben a kép egyszer sem zajos.

Színbeállítások

A színelőállításba az Optoma menürendszerén keresztül kézzel is bele tudunk nyúlni. A BrilliantColor értékét 1 és 10 között állíthatjuk; az alapértelmezett színhőmérséklet a D65, azonban ezt mindkét irányba van lehetőségünk módosítani. Maga a színtartomány változtatható a Native, HDTV, Presentation, Cinema és Game elnevezésű beállítások valamelyikét választva, melyek közül a Native presetet ítéltük a legjobbnak. Az RGB gain/bias beállításokkal további finomhangolási opciókat kapunk, azonban ez már csak a szakavatott felhasználóknak javasolt terület.

Tiszta, mint a DLP

A DLP technológia védjegyének számító tisztaság megmutatkozott mind HD, mind Ultra HD tartalmak lejátszása esetén. Kiemelkedő élességet tapasztaltunk, és megkönnyebbülésünkre a DLP projektorok régi velejárójával, a szivárvány effektussal sem találkoztunk. A képet koherensnek és finomnak találtuk, valamint a kontrasztból származó zavaró képi effektusoktól is javarészt mentes volt.

Sokan megkérdőjelezik a DLP projektorok 4K-s képességeit, azonban tesztalanyunk kitűnő munkát végzett és ultrafinom részleteket produkált az UHD 2160p felbontású 23.976 fps-es tesztmintával. Minden egyes rácsocskát jól kivehetően jelenített meg, noha a sávokon érzékeltünk némi vibrálást- pislákolást, ami feltételezhetően a mozgó tükrökből összeadódó hatásnak tudható be. A „Save Me” című brit dráma sorozat (4K felbontásban) nyers részletek és naturalisztikus textúrák tekintetében kellően bővelkedik.

Az Optoma fantasztikusan drámai képeket varázsolt: a lepusztult belvárosi lakóház nagyszerű részletgazdagsággal jelent meg, a közeli képek a szereplők arcáról pedig maradéktalanul közvetítették a bennük lejátszódó érzelmeket. A feketeszintet megfelelőnek találtuk – noha valószínűleg ésszerűtlen lenne az UHD51-hez hasonló, alacsonyabb árkategóriás projektoroktól olyan szintű megjelenítést várnunk a sötét részek terén, mint egy OLED képernyőtől, viszont határozottan nem okozott gondot neki, hogy a 10%-os eltérésű fekete árnyalatokat a szürkeskálán megkülönböztesse. Az Optoma Dynamic Black beállításának használata leginkább ízlés dolga – mi ennek a modellnek az esetében a kikapcsolt opciót preferáltuk, azonban bizonyára akadnak majd olyan felhasználók, akik kellemesebbnek fogják találni az általa produkált mélyebb feketéket.

HDR – High Dynamic Resolution

Az UHD51 HDR-kezelése kimondottan jó. A „Transformers: A bukottak bosszúja” Ultra HD Blu-ray lemezzel próbára téve a projektort, a jelenetnél, mikor Shia LaBeouf és járműve fogságba esnek, majd az autobotok a bajba jutott főhősöket megmentik, az Optoma remek dinamikával örvendeztetett meg bennünket. A projektor nem tompította a képet, hogy ezzel imitálja a fényesebb pontokat, hanem a szikrák és robbanások valódi csúcsokként jelentek meg. Optimusz Fővezér erdei csatája ugyancsak remek példája volt annak, milyen lenyűgöző tisztaságot képes produkálni az UHD51. Amikor Optimusz Fővezér elesik, és ellenségének szemei vörösen kezdenek izzani, valóban átütő és meggyőző látványt nyújt.

SDR – Software Defined Ratio

Az Optoma hasonlóképpen jól bánik az SDR tartalmakkal is. Amikor a „Pókember: Hazatérés” című filmben Pókember meghiúsítja a Bosszúállók-maszkba öltözött bankrablók akcióját, a hi-tech fegyverek által keltett fények kellően izgalmas hatást keltenek, valamint amikor egy későbbi jelenet során Peter a Washington-emlékmű oldalán mászik fel, a téglák és a Pókember-jelmez részletei élesek és jól kivehetők. A gyors mozgások okozta képelmosódások és akadozások kiküszöböléséről a PureMotion jelfeldolgozó technológia gondoskodik. Működése nem túl agresszív (ami kifejezetten előnyös), és a vízszintes svenkek esetében elsimítja az esetleges ugrásokat. Televíziós tartalmaknál és filmeknél javasoljuk a PureMotion értékét alacsonyra állítani, azonban sporteseményeknél érdemes kísérletezni a High beállítással is.

3D – profi módon

Ezennel elérkeztünk a projektor adottságainak fénypontjához: az Optoma UHD51 1080p felbontásban és 144 Hz-es frissítési rátával vetít 3D-ben, az eredmény pedig szemet gyönyörködtető. A 3D képeket hihetetlen mélységgel jelenítette meg az Optoma, és a crosstalk mértéke is csak minimális volt. Nem túl meglepő módon 3D-s szemüveget nem mellékeltek a készülékhez, így ha ki szeretnénk használni a projektor ezen képességeit, kénytelenek leszünk az Optoma ZD302 DLP-Link szemüvegébe invesztálni, azonban az élmény bőven kárpótol minket ezért a beruházásért. A projektor nagyszerűen emeli a fényerőt, így 3D tartalmaknál is képes a megfelelő kontraszt, valamint a kellően élénk színek előállítására.

A Disney „Tangled” (Aranyhaj és a nagy gubanc) 3D-s animációs filmjének menüjében csak úgy hemzsegnek a világító lámpások, melyeket hívogató mélységgel jelenített meg a projektor, minden egyes lámpást pontosan kirajzolva. A jelenetnél, mikor Flynn Rider karaktere menekül az őt üldöző palotaőrség lovasai elől, az Optoma magával ragadó térbeliséget varázsolt. Érdemes megemlítenünk, hogy 3D tartalmak lejátszása esetén a készülék automatikusan 3D megjelenítési módba kapcsol, így nincsen lehetőségünk másik beállítást választani.

Összegzés

Az Optoma UHD51 projektora több szempontból figyelemre méltó: a legkülönfélébb tartalmakkal is magabiztosan bánik, mindehhez pedig remek ár társul, továbbá kellően kompakt ahhoz, hogy elhelyezése ne jelentsen problémát, így mindenképpen érdemes komoly szereplőként tekinteni rá a házimozi projektorok piacán. A 4K UHD könyörtelenül a hátsó sorokba száműzte a Full HD formátumot, és olyan megjelenítést tesz lehetővé, mely ezen az árszinten korábban elképzelhetetlen lett volna. Az Optoma készüléke funkciók tekintetében jól felszerelt, kimagaslóan tiszta képet kínál, és újra vonzóvá teszi a 3D-s filmeket. Talán tényleg eljött az ideje, hogy a HD-s házimozik végre szintet lépjenek?

(Somfai Gábor)

(A műszaki adatok és a termék értékelése a következő oldalon található!)

Pages: [ 1 ] [ 2 ]