Panasonic TX-55GZ2000E – Az OLED bajnok

A nagy múltú japán gyártó tavalyi csúcs OLED készülékét egy ideje már kerülgettük, alig vártuk hogy kézbe tudjuk venni és személyesen is megvizsgálhassuk, mennyire felel meg az igen magas elvárásoknak.

Előzetesen csak annyit, hogy képminőség terén nem csalódtunk, de hangzás hallatán és formátumok támogatása miatt már húztuk a szánkat. Szerencsére tévékészülék esetében a hangsúly a képmegjelenítésen van, ami röviden és tömören: pazar!

A Panasonic már hagyománynak tekinthető módon, konzervatív külsővel látja el csúcskészülékeit, amivel szinte arisztokrata megjelenést kölcsönöz televízióinak, összehasonlítva más gyártó divatos formavilágú termékeivel. Ha a gyakorlott szem jobban megvizsgálja, azért mindig fel lehet fedezni egy-egy apró, visszafogott újítást a dizájnban – például finom módosítás a szögletes talpon, a kijelző hátlapjának kialakításának az átszabása vagy akár a kávák egyre vékonyabbá tétele.

Ez utóbbit persze a konkurenciánál is megfigyelhetjük, ami mondjuk egy elég látványos megoldás. A Panasonic GZ2000 arculatát meghatározza még a kijelző alá épített Technics soundbar. Az összképet a rendkívül ízléses, szintén szögletes kialakítású, szálcsiszolt acél hatású fémborítással ellátott távirányító teszi teljessé. A készülék csatlakozóit a kijelző mögé rejtették, amiket egy levehető műanyag fedlap takar. Itt találjuk a négy darab HDMI 2.0, egy USB 3.0, két USB 2.0, Ethernet, analóg és digitális optikai audio csatlakozókat, valamint két CI+ slot aljzatot.

Képminőség…

A Panasonic a 4K Ultra HD felbontású (3840×2160 képpont) OLED panelt az LG Display-től kapja, amely jelenleg az egyetlen piaci szereplő, amely képes OLED paneleket, nagy volumenben gyártani. A GZ2000 egy ún. egyedi Professional Edition OLED panelt használ, ami annyit takar, hogy a Panasonic mérnökei a panelt, annak gyártásának befejezése előtt megkapják, így saját tudásuk és elképzelésük szerint szabják testre és finom-hangolják azt. Ennek a megoldásnak a célja, hogy növeljék a fényerőt (mind hagyományos, mind nagy dinamikatartomány esetén), amit egyedi vezérléssel és hűtéssel igyekeznek elérni.

A képjavításért, a különböző képbeállításokért, a színpontosságért és a felskálázásért a házon belül fejlesztett HCX Pro képfeldolgozó processzor felel, amely ezúttal is tisztességesen helyt állt. Az alacsonyabb felbontású tartalmak felskálázásához a készülék menüjében, a „Felbontás javítás” menüpont alatt, több beállítási lehetőség is rendelkezésünkre áll (Ki, Minimum, Közép, Maximum és Automatikus). Noha, ezt egy nagyon hasznos képességnek tartjuk, tapasztalatunk alapján, igazán jó eredményt csak akkor kapunk, ha legalább HD, még inkább Full HD felbontású műsorszámokat kell a készüléknek felskáláznia.

A Panasonic GZ2000 hagyományos Full HD Blu-ray Disc-en megjelent filmeket, vagy más FULL HD tartalmat gyönyörűen skálázott fel 4K Ultra HD felbontásra. A hagyományos felbontású tévécsatornák képminőségén inkább lépjünk is túl. Nyilván a kijelző valódi képességét natív 4K tartalom esetén csillogtatja meg, és akkor nagyon! Külön dicséretet érdemel a Panasonic, hogy a ma elérhető összes nagy dinamikatartományú (HDR) képtechnológiát támogatja, úgy mint a HDR10, HDR10+, Dolby Vision, HLG. Ez természetesen a gyártó összes többi tévékészülékére is igaz.

Adott az SDR-HDR átalakítás is, ami elvileg a hagyományos dinamika tartományú képet képes átalakítani nagy dinamika tartományúvá, de ezen azért még van mit fejleszteni. A készülék fényereje – köszönhetően a már fent említett, a Panasonic mérnökei által elvégzett módosításoknak – megközelítőleg 1000 cd/m², ami jelenleg a legmagasabb érték a ma kapható OLED készülékek között. A fényerő növelése jobb hűtést is igényelt, amit egy, a kijelző mögé épített fémlemezzel oldottak meg, egyfajta passzív hűtésként. Ennek abban is szerepe van, hogy jobban védi a kijelzőt a beégéstől, pontosabban az átmeneti utókép hatástól.

Ezt le is teszteltük egy nagy kontrasztú demo anyaggal, ami túlszaturált álló képeket jelenített meg sötét háttér előtt. A megoldás működőképesnek tűnik, mert nem találkoztunk a megjelenített, élénk színű kockák utóképével, mikor a teljes kép egy világos szürke homogén képre váltott. A képbeállítások menü 12 lehetőséget kínál számunkra úgy, mint Dinamikus, Játék, Mozi, Normál, Professzionális fotó, Professzionális 1, Professzionális 2, Sport, THX Bright Room, THX Cinema, True Cinema, valamint Egyedi beállítás; ez utóbbival teljesen ízlésünkre tudjuk szabni a kép jellemzőit. A kijelző homogenitása kiválónak mondható, a színek megfelelő kalibrálással természetesek, élethűek, az egyedi pixelvezérlés miatt a kontraszt quasi végtelen, a tónusok is jól kivehetően jelentek meg és véleményünk szerint a fényerő hagyomány közben is kiváló a os használat mellett, bőven elég.

Mozizásra hangolva

A mozgásmegjelenítésnél sem észleltünk különösebb problémát, de itt rendelkezésünkre állt a Panasonic saját interpolációs eljárása, amit „Intelligent Frame Creation” néven találunk. Natív 4K tartalmaknál a kép borotvaéles és tiszta volt. Az Ultra HD Blu-ray Disc-en megtekintett Ad Astra című film kiváló tesztanyagnak bizonyult a kontraszt és a színek tekintetében. A Holdunkon zajló jelenetsor, ahol a szereplők holdjárókkal üldözik egymást, pazar látványt nyújtott! A Panasonic OLED tévéje itt igazán megcsillantotta a tudását, mivel hibátlanul reprodukálta, ahogy a hátteret adó sötét világűr előtt a Nap fényesen megvilágítja a Hold felszínét a sok kisebb-nagyobb domborzati objektummal, valamint a száguldozó asztronautákkal. A horizonton megfigyelhető éles különbséget a rendkívül fényes felszín és az űr sötétje között nagyon tisztán és pontosan adta vissza a kijelző. Természetesen a film többi látványos jelenete is elképesztően nézett ki a Panasonic GZ2000-en mind SRD, mind HDR módban.

A kijelző válaszideje 1ms alatti, míg a bemeneti késleltetés Normál módban 22ms, Játék módban akár 15ms körüli értéket is elért, így konzollal történő játékra is kiválóan alkalmas a készülék. Itt kell megjegyezzük, hogy a HDMI 2.1-es csatlakozó tulajdonságai közül a gyártó egyelőre csak az alacsony késleltetés automatikus beállítását (ALLM – Auto Low Latency Mode) támogatja, ami azonnal bekapcsol, ha a készülékre egy játékkonzolt csatlakoztatnak.

A népszerű streaming szolgáltatók 4K HDR kínálatát is megfelelően kezelte képminőség tekintetében, így arra sem lehet panasz. Sokáig az OLED panelek egyik komoly hibája volt, hogy ugyan a feketét tökéletesen tudja megjeleníteni, de annak finom árnyalatait nem, vagy nem elég részletesen (shadow detailing – az árnyékok részletessége). A Panasonic prémium tévéje ezen is tudott javítani, ezért nemigazán volt hiányérzetünk olyan filmeknél sem, mint A sötét lovag (The Dark Knight) vagy a folytatás, A sötét lovag – Felemelkedés (The Dark Knight Rises).

Hangminőség

A Panasonic GZ2000 megszólaltatásáért egy a készülékkel egybe épített Technics soundbar felel, ami a marketing szerint körül ölelő térhangzást biztosít. A hangrendszer maga egy 3.0.2 csatornás kiosztást takar, ami a soundbarban 1 darab 20 W-os, valamint két darab 40 W-os hangsugárzót foglal magába. Ezt egészítették ki a kijelző mögé épített, két felfelé sugárzó 20 W-os hangszóróval, amik a 360°-os surround megszólaltatásáért felelnek. A fejhallgató jack csatlakozóra egy mélyládát is csatlakoztathatunk, ha több basszust szeretnénk és így mindjárt egy 3.1.2-es rendszert kapunk.

Noha a hangbeállítások terén is rengeteg lehetőséget kínál a készülék – mély hangszín, magas hangszín, sávos hangszínszabályzó, balansz – valahogy a hangzás nem volt az igazi. Természetesen egy átlagos tévé hangsugárzóinál valamivel jobb, azonban nemhogy az ígért Dolby Atmos objektum-alapú térhangzás, de még a hagyományos sztereó sem volt az igazi, amin azért felhúztuk a szemöldökünket. Lehet, bölcsebb lett volna egy egyszerű sztereó hangsugárzót beépíteni és nem erőltetni a soundbar vonalat, hiszen aki ilyen prémium készüléket vásárol, az nagy valószínűséggel egy dedikált hangrendszerrel fogja összekötni.

Rendszer és médiatámogatás

A Panasonic GZ2000 elődökhöz hasonlóan, a Firefox-alapú okostévé platformmal rendelkezik. Ami a külsőt illeti, a My Home Screen 4.0 rendszer nem sok ráncfelvarrást kapott a korábbi verziókhoz képest, ugyanakkor stabilnak, gyorsnak és könnyen kezelhetőnek éreztük. A körülbelül 150 internetes alkalmazást kínáló rendszeren természetesen egyből megtalálható a Netflix, az Amazon Prime és a YouTube. Az alkalmazások közül egyedül a Plex médialejátszót emelnénk ki, amit azért érdemes letölteni és igénybe venni, mert a gyárilag beépített lejátszó, sajnos ezúttal is elfogadhatatlan hiányosságokat mutat.

Egy szó, mint száz: az okosrendszer ugyan fapados, de legalább megbízható és gyors. A rendszer ugyan támogatja a Google Assistant és az Amazon Alexa hangvezérlést, de ez hazánkban jelenleg még nem működik. A készülék vezérlését, a rendkívül ízléses távirányítón kívül, a telefonunkra is letölthető alkalmazással is intézhetjük. Az internetes tevékenységekhez USB porton csatlakoztathatunk billentyűzetet és egeret egyaránt.

A gyárilag biztosított médialejátszó, mint azt már említettük, nagyon sovány teljesítményt nyújt fájl támogatás terén. Ez igazából már évtizedes jelenség a Panasonic tévéinél, amit nem igazán tudunk hova tenni, pláne nem egy prémium termék esetén. A hangrendszer létjogosultsága pont itt kérdőjeleződik meg, hiszen a tévé saját médialejátszója nem tudta kezelni a legfontosabb és legelterjedtebb többcsatornás Dolby és DTS hangsávokat, valamint sok video file kiterjesztéssel sem tudott mit kezdeni.

Nagyon szeretnénk már megtapasztalni, hogy a Panasonic mérnökei legalább olyan jó médialejátszóval vértezik fel készülékeiket, mint a konkurens LG, ami tényleg szinte minden audio és video formátumot támogat. Emellett a grafikus kezelőfelületre is ráférne egy frissítés, több opció a nézet és elrendezés terén és a kezelhetőség átgondolása, könnyebbé tétele is kívánatos volna.

Vezeték nélküli funkciók

A Miracast technológia lehetővé teszi, hogy kompatibilis hordozható készülékeink képernyőjét tükrözzük a tévére, ami apró késleltetéssel ugyan, de rendesen működött a Panasonic GZ2000-en. A Bluetooth kapcsolat segítségével pedig vezeték nélküli hangrendszerrel is párosíthatjuk a készüléket. Ez tapasztalataink alapján megbízhatóan működik, de csak egy irányba, tehát ha a jelet a tévé küldi a hangrendszernek.

A Panasonic képminőség terén ezúttal is hozta azt a rendkívül magas szintet, amit korábban is képviselt és amit el is várnak tőle. Az OLED paneltechnológia, pontosabban annak kalibrálása terén, megint sikerült érdemi előrelépést felmutatnia, így újfent magasabbra került a színvonal mércéje. A Panasonic GZ2000 egy igazi prémium kategóriás készülék lett, ami a képminőséget illeti. Sajnos ezt a hangrendszerről és a médialejátszóról már nem tudtuk elmondani. Látni akarjuk, hogy a jövőben a gyártó ezekre is ugyanolyan hangsúlyt fektet, mint a képre. Tekintettel ugyanakkor a kiváló képreprodukcióra, a Panasonic TX-55GZ2000E-t bátran merjük ajánlani a potenciális „videophil” közönségnek, mint céleszközt.

(Denon Dániel)

(A műszaki adatok és a termék értékelése a következő oldalon található!)

Pages: [ 1 ] [ 2 ]