A Pro-Ject Audio Systems Box Design eszközeinek választéka jelentősen megnőtt, mióta a cég először megkezdte a kisméretű elektronikák, mint például a Pre Box RS2 Digital gyártását.
Az RS2 sorozat idáig két tagból állt, a CD Box RS2T CD-meghajtóból és a Pre Box RS2 Digital, D/A átalakítóból, amit elláttak egy előerősítő és egy fejhallgató-erősítő szekcióval is. A 2019-ben, Münchenben bemutatott Prebox RS2 Digital egy nagy felbontású DAC, ami az összes fontos analóg és digitális csatlakozó felületekkel rendelkezik, beleértve az USB és Bluetooth csatlakozásokat is. A Pre Box RS2 Digital a CD Box RS2T-hez a StreamUnlimited által kifejlesztett IS2 buszon csatlakozhat, ami a két eszköz tökéletes együttműködést biztosítja különösen jó minőségű hangélményt nyújtva.
Megjelenés
A Pre Box RS2 Digital megjelenésében tökéletesen illeszkedik a korábbi Pro-Ject Box Design eszközökkel. Szálasra csiszolt egyszerű síklapokkal határolt alu doboz. Az előlapot egy 3,5 coll-os átlójú kijelző uralja, amiről minden fontos információ leolvasható. A kijelző jobb oldalán csupán, a jól szervezett menürendszerben való mozgáshoz szükséges négy navigáló gomb van. Velük történik az egyes üzemmódok kiválasztása is. Alattuk helyezkedik el a motorizált analóg hangerőszabályzó gomb is. A kijelző bal oldalán található a fő be- és kikapcsoló, kék színű visszajelző leddel. A bekapcsolt eszközt a távirányítóval tudjuk készenlétbe, illetve aktív állapotba helyezni.
Be és kimenetek
Az RS2 Digital minden fontos, gyakran használatos bemenettel el van látva. Az összes be- és kimenet a készülék hátlapján van elhelyezve. Mivel az eszköz nem csak D/A átalakítóként, hanem előerősítőként is működik, analóg bemenetekkel is fel van szerelve. Szimmetrikus vonalszintű jellel az XLR míg, aszimmetrikussal az RCA csatlakozó-aljzatokon keresztül táplálhatjuk. A digitális bemenetek az XLR csatlakozón az RCA csatlakozón (koax) és két Toslink (optikai) csatlakozásokon keresztül használhatók. Az XLR az AES/EBU, az RCA (koax) és a Toslink (optikai szál) az S/PDIF formátumú jeleket fogadja. Ezen kívül az USB csatlakozón számítógéppel, a Bluetooth kapcsolaton keresztül pedig, az arra alkalmas eszközzel kapcsolható össze. A 8 cm hosszú állítható Bluetooth antenna is itt kapott helyet a csatlakozások között.
A kimenet értelemszerűen csak analóg lehet. Két vonalszintű kimenet van, egy XLR, szimmetrikus jelvezetéssel a professzionális eszközökhöz, és egy RCA, aszimmetrikus jelvezetéssel a konzumer berendezésekhez. A fejhallgató-erősítő kimenetét az előlapon helyezték el egy 6,3 mm-es Jack aljzat képében. A hátoldalon található még egy HDMI csatlakozó, amivel kizárólag az RS2 sorozat másik tagjával az RS2T eszközzel lehet összekapcsolni. A két berendezést kifejezetten úgy tervezték, hogy összekapcsolásukkal a legmagasabb színvonalon játszhassunk le és hallgathassunk audió cédét, ennek biztosítéka a StreamUnlimited által fejlesztett IS2 buszrendszerben rejlik.
Az IS2 buszon továbbított adatfolyam mindkét eszköznél a HDMI csatlakozóra lett kiépítve. Ezen keresztül a két készülék tökéletes órajel szinkronba kerül (MasterClock). Az IS2 buszt a korábbi RS szériánál is alkalmazták, ami egy RJ45-ös csatlakozóra került, de az órajel-szinkront külön, egy RCA csatlakozón keresztül lehetett biztosítani. Az új megoldás elegánsabb, praktikusabb és a digitális kapcsolatoknál ismert problémákat teljesen kiküszöböli.
Kezelés, menürendszer
Az előlapon elhelyezett nagyméretű kijelzőnek kétféle funkciója van. Egyrészt pontos tájékoztatást ad az éppen beállított üzemmódról, másrészt, itt állítható be minden – a felhasználóra bízott – paraméter úgymint, a bemenetek, a túlmintavételezés, a reclocking, a digitális és analóg szűrők, és végül itt van lehetőségünk a csöves üzemmód bekapcsolására. A menürendszer jól átgondolt, egyszerű, nem tartalmaz túl sok szintet, gyorsan megismerhető, könnyű eligazodni benne. Az RS2 Digitalhoz kaptunk egy távirányítót is, ami ahogy a készülék rangja megérdemli, nem olcsó műanyagból, hanem ugyancsak szálasra csiszolt alumíniumból készült. A távirányítóval minden fontos funkció közvetlenül elérhető. Ezek: a ki-be kapcsolás a készenléti üzemmódból, hangerő, némítás, a bemenet választás és a digitális szűrők ki-be kapcsolása. Természetesen, a teljes menürendszer is elérhető és kezelhető a távirányító navigációs gombjaival.
Az átalakító
Az átalakító lelke egy pár ESS Sabre ESS9038Q2M DAC chip dual mono konfigurációban, külön jelutat alkalmazva a bal és jobb csatornára, ami a legjobb hangminőséget nyújtja megfizethető árú high end áramkörökbe építve. Az RS2 Digital hét választható digitális szűrőt és MQA dekódolást kínál. Továbbá választható két analóg aluláteresztő szűrő 25 kHz-es és 120 kHz-es határfrekvenciával. Minden digitális jelet felskálázhatunk 384/352.8kHz-es mintavétellel.
Ez a funkció kikapcsolható, de úgy is beállíthatjuk, hogy csak az MQA-t skálázza fel, vagy úgy, hogy mindent felskáláz. A kapcsoló bármilyen állásban lehet, ha MQA fájlt játszunk le, a felskálázás automatikusan bekapcsol. A berendezés a jel újraütemezését is elvégzi (reclocking) 1x-es 2x-es órajellel, vagy kikapcsolható. Hála az ESS9038Q2M chipnek, az RS2 Digital támogatja a PCM formátumot 768 kHz mintavételi frekvenciáig, 32-bit-es mélységig, és a DSD formátumot DSD512-ig, és valamennyi digitális fájlt és streamet az USB-n keresztül.
Kimeneti fokozat
Az analóg kimeneti áramkör átkapcsolható félvezetős és csöves üzemmódba, így ki-ki használhatja kedve szerint. Mindkettő folyamatosan be van kapcsolva, a kiválasztásnál csak más útra irányítjuk a jelet. Az analóg XLR és az RCA kimenet szintje a hangerő-potméterrel szabályozható. A fejhallgató kimenet – ahogy korábban írtam – egy 6,3 mm-es jack aljzatra van kivezetve az előlapon, ami 8 ᘯ-tól 300 ᘯ-ig ad lehetőséget fejhallgatók csatlakoztatására.
Meghallgatás, hangminőség
Az RS2 Digital hosszú időn keresztül állt rendelkezésemre, így bőven módomban állt kipróbálni minden funkciót és beállítást. Sajnos a CD Box RS2T és a Pre Box RS2 Digital nem egyszerre volt nálam, – habár a gyártó nyilvánvaló szándéka a két eszköz együttes használata – így jelforrásként egy Technics CD játszót használtam az S/PDIF kimeneten keresztül, optikai szállal összekapcsolva. A HD hangfájlokat számítógéppel játszottam le. A jel újraütemezését (reclocking) és a felskálázást mindvégig bekapcsolva tartottam, ami általánosan jót tett a hangnak. A megfelelő digitális szűrő kiválasztása már nehezebb dolog. A különbségek nagyon kicsik, főleg a tér szélességében és rétegezettségében mutatkozik meg. Különböző típusú zenéknek más-más szűrő áll jól. Válasszon mindenki ízlése szerint.
Természetesen egy ilyen szintű berendezésnél nem beszélhetünk arról, hogy van magas vagy mély, torzít vagy nem, hiszen ez alapkövetelmény. Legfeljebb az lehet az elemzésünk tárgya, hogy a vizsgált eszköz mennyire képes átadni egy valódi koncert hangulatát, és a művész szándékot. CD-ről, Leonidas Kavakos és Yuja Wang előadásában Brahms hegedű-zongora szonátáit (DECCA 2014) hallgattam, a fent leírt beállításban. A hangszerek testesen, természetesen szólaltak meg. A hang részletezettségére jellemző, hogy a vonóval keményebben meghúzott húr tranziens recsegése minden apró részletével hallható. A térben mélyebben hallható zongora gyönyörű puha hangszínen szól. Az érzelmekkel teli játékot a rendszer hitelesen közvetíti.
“The Sibelius Experience” című CD (Warner Classics 2004) második trackje a Karelia szvit a színpad mélyen halk üstdobpergéssel és a színpad elején vonós tremolókkal kezdődik. Az egész tér remeg mozog amire fokozatosan építik fel a témát a rézfúvósok, hangerőben egyre emelkedve. A dinamika egyenletesen, nagyon simán ugrások nélkül emelkedik a pianissimótól a fortissimókig. Mindvégig érezni a koncertterem nagyságát, tágasságát.
A Sony Music 2009-ben kiadott “The Best of Toto” című kiadványát is meghallgattam, ami a kedvenceim közé tartozik. A “Rosanna” című számban kemény ritmikus alap, fúvós beütésekkel. A gyors tranziensek nagyon élővé teszik a zenét, és mindez át is jön. A vokálok elől szólnak, az összetett hangszerelés legapróbb részletei sem maradnak rejtve. Az “Africa” című számban a szintetizátorok szövevényes szólamai mindegyikének saját tere van. Nagyon élvezetes hallgatni. A magasfelbontású felvételeket érezhetően szebbek. A tér szélesebb, a hangzás simább.
Összegzés
A Pre Box RS2 Digital csúcskategóriás előerősítő, digitál-analóg konverter, fejhallgató erősítő, ultra lineáris jelúttal és ultra alacsony zajszinttel. A díjnyertes Pre Box S2 Digital upgrédelésével, új funkciók beépítésével rugalmasan felhasználható, kiváló hangú eszközt dobott piacra a Pro-Ject. A sok bemenet lehetőséget nyújt arra, hogy az Pre-Box RS2 Digital Hi-Fi rendszerünk központja legyen. Csatlakoztatható hozzá az S/P DIF csatlakozókon keresztül bármilyen digitális jelforrás CD játszó stb., USB-n keresztül számítógép, az AES/EBU és az analóg XLR csatlakozáson keresztül professzionális eszközöket is rákapcsolhatunk. Az Pro-Ject mindent bevetett a jó hangminőségért. A távirányító elegáns jól kézre áll. A gombok mérete is épp megfelelő, viszont érzékeny arra, hogy pont szemben legyen az eszközzel. Kb. 30 fokos szögeltérésig veszi a jeleket. Jó lenne, ha a hangerő pillanatnyi állásáról valamilyen vizuális visszajelzést is kaphatnánk. Ezüst és fekete kivitelben érhető el.
(Brindzik József)
(A műszaki adatok és a termék értékelése a következő oldalon található!