A Pro-Ject Audio az új T1 belépőszintű audiofil lemezjátszó sorozatával azt a vásárlóréteget szólítja meg, aki nem engedheti meg magának, hogy sok pénzért vásároljon, de azért szeretne igényes, jó minőségű zenét hallgatni.
A T1 lemezjátszó három változatban készült, így mindenkinek csak azért kell fizetnie, amit valóban használ. A három változat a kimeneti rendszerében és a sebességváltás módjában különbözik egymástól. A T1 phono kimenettel rendelkezik és a fordulatszámváltás manuálisan szíj-átdobással történik. A T1 Phono SB phono és vonalszintű kimenetet is kapott, a sebességváltást elektronikusan a motor fordulatszámának megváltoztatásával oldották meg. Végül a T1 BT phono és vonalszintű kimenetet kapott és képes Bluetooth jelfolyamban is elküldeni a kimeneti jelet. A fordulatszám váltásához itt is a meghajtószíj átdobása szükséges.
A Pro-Ject az új sorozat kialakításánál a korábbi lemezjátszóiban már alkalmazott, bevált és újonnan fejlesztett elemeket használt. Megjelenése letisztult, egyszerű a funkciót nem szolgáló díszítésektől mentes. Automatika nincs beépítve, minden használt modul a jó hangminőséget szolgálja. A modellek három színben készülnek dió, selyemfényű fehér és fényes fekete bevonat választható. A további jellemzők mindhárom modellváltozat esetében azonosak, hozzánk a T1 Phono SB változat érkezett tesztelésre.
Felépítés
A lemezjátszó alaplapja (chassis) egy egyszerű 18 mm vastag MDF lap, ami a hozzánk került lemezjátszó esetében fehér, selyemfényű bevonatot kapott. Egy darabból alakították ki és nem tartalmaz műanyag részeket. Az MDF lap sűrűségénél fogva kevésbé érzékeny a környezetből származó nemkívánatos rezgésekre. A motornak a lemeztányér-csapágynak és a hangkar rögzítésének, valamint az egyéb elektronikai elemeknek a helye az MDF lapból precíz, CNC megmunkálással lett kivágva. Azon túl, hogy a kimart üregek helyet biztosítanak a szerkezeti elemek elhelyezésére, az állóhullámok kialakulását is gátolják. Az alaplap három rezgéscsillapító gumi-műagyag kompozit lábon nyugszik, melyeknek alsó felülete filccel bevont. Mindez megakadályozza, hogy a környezet alacsony frekvenciás rezgései a lemezjátszó alaplapjára jussanak. A három láb ugyan stabil állást biztosít, de mivel nem állítható a magasságuk, ügyelni kell rá, hogy a lemezjátszót vízszintes felületre helyezzük.
Újdonság
Új elemként jelenik meg az egyik oldalán homokfúvott üveg lemeztányér. Az üveg lemeztányért korábbi lemezjátszó típusaiban nem alkalmazta a Pro-Ject. A lemeztányér 8 mm vastag, 1,3 kg tömegű és tökéletesen sík. A viszonylag nagy tömegű lemeztányér és az elektromos fordulatszám szabályozás együttesen valósítják meg, hogy a nyávogás és a periodikus magashang ingadozás legmagasabb értéke, csupán 0,25% legyen. Az üveg tányért a gyártó a „zero-rezonance” jelzővel illeti, ami hihető is. A lemeztányér egy jó minőségű fekete filc lemezalátétet kapott, ami eredményesen gátolja meg a lemezek statikus feltöltődését és mechanikusan is megfelelő.
A meghajtáshoz a T1 Phono SB egy elektronikus fordulatszám szabályozású precíz váltóáramú motort kapott. Ez a meghajtási rendszer már a korábbi Pro-Ject lemezjátszókban bizonyított. A fordulatszám átváltása a Phono SB esetében elektronikusan történik, így csupán elegendő az alaplapon elhelyezett gombot megnyomni. A fordulatszám vizuális visszajelzése két db. a sebességváltó gomb fölött elhelyezett kék színű leddel történik.
A meghajtást egy gumi lapszíj továbbítja az újonnan tervezett lemezjátszó altányérnak, aminek tengelye egyben a lemezjátszó-futómű siklócsapágyának tengelye is. Maga a siklócsapágy az előbb említett tengelyből, ami edzett acélból készült, és egy bronz perselyből áll. Ez az összeállítás nagyon sima és zajtalan futást eredményez. A csapágy elemei ultrapontos 0,001 mm-es tűréssel illeszkednek egymáshoz, csakúgy, mint ahogy az a Essential III lemezjátszóban.
Hangkar-hangszedő
A sorozat mindegyik tagja 8,6 inch effektív hosszúságú merev, egy darabból álló egyenes alumínium karral szerelt. A kar csapágyazása ultra alacsony súrlódású, ami pontosabb nyomkövetést eredményez. A hangszedőtartó egybe van építve a hangkarral, ami szemben a ragasztott vagy szerelt változatokkal, nem okoz további rezgéseket. A Pro-Ject az Ortofon OM 5e mozgómágneses hangszedőt választotta, ami gyárilag felszerelt és beállított. Az Ortofon OM5-e eliptikus profilú tűvel szerelt eszköz, az ilyen metszésű tű sokkal előnyösebb a kör keresztmetszetű tűknél, mert jobb a nyomkövetés, kisebb a torzítás és kíméletesebben bánik a lemezekkel. Az ajánlott 17 mN tűnyomóerő is gyárilag pontosan be van állítva. Az OM-5 probléma nélkül cserélhető az OM10 vagy az OM20 típusokra. Ha valaki a csere mellett dönt, akkor az új hangszedőt, beszerelése után a mellékelt útmutató alapján be kell állítani.
Kimenetek
A Phono SB kimenetei átkapcsolhatók. Phono és vonalszintű állás között választhatunk. Ha a felhasználó rendelkezik jó minőségű phono előerősítővel, állítsa a kapcsolót phono állásba, ha nem, akkor a vonalszintű kimenetet tudja használni a beépített Pro-Ject által tervezett high-quality, phono előerősítővel. Természetesen, ha a vonalszintű kimenetet használjuk ez már nem igényli a phono kimenet használatakor szokásos RIAA korrekciót. Az Ortofon OM-5e, közvetlenül a phono kimeneten keresztül elegendő feszültséget ad bármilyen phono előerősítő meghajtásához.
Tartozékok
A Phono SB-hez kapunk egy 15V-os hálózati adaptert, ami a lemezjátszó számára az áramellátást biztosítja. Ezen kívül jár hozzá egy Connect It E magas minőségű phono RCA kábelt, ami fél-szimmetrikus rendszerű, azaz a jelet két függetlenül árnyékolt csavart érpárral vezetik, ami 10%-os fólia árnyékolással kiváló védelmet biztosít a külső HF zavarok ellen. Végül, a lemezjátszó egy enyhén füst színű átlátszó elegáns plexi fedőt kapott.
Használatba vétel
A lemezjátszó összeszerelése nem kíván különösebb szakértelmet, csak egy kis odafigyelést. Kicsomagolás után körülbelül 5 perc múlva már hallgathatjuk is kedvenc lemezünket. A teszteléshez a vonalszintű kimenetet használva, közvetlenül kapcsoltam a lemezjátszót egy Alesis referencia erősítőhöz, amivel két Dynaudio BM6 monitorhangfalat hajtottam. A kezelése nagyon egyszerű. A főkapcsoló bekapcsolása után a lemeztányér azonnal forogni kezd, és kikapcsolás után gyorsan leáll. Ahogy írtam automatikák és kényelmi szolgáltatások nincsenek beépítve, így a lemez lejárta után a hangkart manuálisan a helyére kell tenni.
Meghallgatás
Többféle zenével meghallgattam, A Pro-Ject LP válogatásai közül: Lyn Stanley – Lost in Romance, Mahler – „Feltámadás” szimfónia No. 2. Sorra került a DALI 5 tesztlemezzel is, amin mindenféle műfajból található minőségi felvétel. Az első benyomás a kellemes meleg hangzás, a frekvencia-menet teljesen kiegyenlített. A mélyek lágyak nem erőszakosak, a közepek kellő karaktert hordoznak, a magasak selymesek, egy pontos sem harsányak, nem kell sem több, sem kevesebb. A T1 mindenféle műfajt megfelelően játszik le. Nincs hiányérzete az embernek, részletekbe menően pontos.
Lyn Stanley lemeze a Pro-Ject korlátozott példányszámú audiofil kiadványa, 180 grammos nyomás, és 45-ös fordulaton kell lejátszani. A dupla albumáról a „My foolish heart” című dal megszólalásakor a zongora puhán szólalt meg szép sztereó térben felhangdús hangzással. Az zongorista differenciált billentésének apró hangsúlyaira az Ortofon OM-5e hangszedő jól reagál. Az ének igen részletezett, minden nüansz hallatszik. A jól reprezentált közepek szépen kiemelik a női énekhangot, ami a mélyebb fekvésekben is kellően telt. Az „s és sz” hangok jól hallhatók, de nem sehol tolakodók, természetes hatásúak. A bőgő és a lábdob együttese kellő alapot ad a zenének. A bőgő húrjainak rezgése szinte megszámolható. Ugyanerről az albumról a „What am I gonna do with a bad boy like you?” című számban egy harsona is megszólal. A rézfúvós vastag felhangdús hangja, a hangsúlyoknál picit megreccsen, nagyon élő hatású.
Mahler II. „Feltámadás” szimfónia szintén a Pro-Ject audiofil kiadványa, amit az Abbey Road Stúdióban maszterelték újra az eredeti DECCA szalagokról. Mindössze 2000 példány készült belőle. A felvétel igen széles dinamikatartományt ölel fel, az egészen halk pianissimo-tól a hatalmas fortissimo-ig. Ami külön erény, hogy a halk részek is szépen szólnak. Nem csak tiszták, de a terük is megmarad. A teljes szimfonikus zenekar hang-színpada nemcsak széles, hanem mély is. A zenekari szólamok jól szétválnak. Miközben az ütősök és rézfúvósok a színpad mélyén szólnak, jól hallatszik a leheletnyi vonós tremoló. Külön kiemelném, hogy a felvétel csodásan reprodukálja az énekesek Ileana Contrubas és Chrita Ludwig hangját. Szép tér és természetesség.
A Dali 5 LP kifejezetten alkalmas hangrendszerek tesztelésére. A felvételeket többnyire a híres koppenhágai Medley Studios-ban készültek az analóg technológia legjobb készülékein. Mozart „Cosi Fan Tutte operájából az „Il Core Vi Dono” az első lemez 2. oldaláról. A bariton Thomas Sigh hangja csodásan bársonyos. Az érzelmes élőadás, a kis dinamikaváltások, lágy vibrátók érzékletesek. Úgy halljuk, mintha előttünk állna az énekes. A harmadik lemezoldalon az „I’m Not Givin’ In a Thorbjørn Risager & The Black Tornado előadásában, ízig-vérig amerikai blues-zenét hallhatunk. A dinamikus ládob-basszus ritmus-szekció kemény, jól megfogott. Az erőteljes alap mellet a többi hangszer is hibátlanul részletezetten szólal meg. A karakteres férfi ének a középtartományban, jól hangsúlyt kap. Végül említem meg, ugyancsak a Dali 5 LP-ről a „Summer in the City” című dalt, Rhino előadásában. Kevés hangszer, szellős hangszerelés. A hangszerek térben jól helyezkednek el a széles színpadon. A dobok kemények a vokálok puhák, szélesek. A színpad mélységében is részletezett.
Összegzés
A Pro-Ject T1 Phono SB lemezjátszója egyszerű felépítésű készülék. Gyárilag be van állítva, összeszerelés után azonnal használatba vehető. Az építési minőség precíz, megfelelő, minden jól rögzített. A készülék könnyen kezelhető. Csak az van rajta, ami a jó hanghoz kell: megfelelő futómű és jól összeillő hangkar-hangszedő együttes. Az Ortofon OM-5e hangszedőnek meleg, szépen kiegyenlített hangja van. Ha valaki nem elégedne meg az egyébként kiváló hanggal a hangszedő cserélhető kompatibilis típusra. A beépített Phono előerősítő kiváló hangú, ennek ellenére a phono kimenet lehetőséget ad rá, hogy másik phono előfokkal is használjuk. A lemezjátszó ár érték aránya kifejezetten jó. A Pro-Ject, a T1-ből kihozta a maximumot. Valóban jó minőséget kapunk kimondottan jó áron.
(Brindzik József)
(A műszaki adatok és a termék értékelése a következő oldalon található!)