TANNOY Stirling III LZ SE – RETRO KÜLSŐ, SZUPER HANGZÁS

Az új Tannoy Stirling III LZ Special Edition megjelenését nagy várakozás előzte meg, minden adott volt ahhoz, hogy egy fantasztikus termék legyen.

A Tannoy hangfalak a cég egyik legegzotikusabb Dual Concentric meghajtórendszerét (ahol a magas hangszóró a közép/basszus egység torkában helyezkedik el) párosítják egy hagyományos megjelenésű, többnyire nagy dobozzal, és az eredmény szinte mindig kiváló. Természetesen ehhez szimpatizálni kell a régies megjelenésükkel, de a hangzás mindent kárpótolt.

Felépítés és dizájn

A hangfal szélesebb-mint-mély, 85,5 cm magas háza lehetővé teszi egy 25 cm-es Dual Concentric meghajtóegység elhelyezését, és ez a kombináció számos előnyt kínál a kevésbé terjedelmes alternatívákhoz képest. Ide tartozik a nagy érzékenység (93dB/W/m), az erős mélyhang-kiterjesztés (a Tannoy adatai szerint 29Hz -6dB határon belül) és a nagyon megnyugtató 500 wattos csúcsteljesítmény (állandó 125 watt). Egy ilyen méretű hangszóró egy nagyméretű szekrényben erős dinamikát és a könnyedség érzetét is ígéri, amit a vékonyabb riválisok még több egységet használva sem képesek elérni.

Ez a magasnak mondott érzékenység előnyökkel is jár, mert lehetővé teszi a piacon kapható néhány rendkívül értékes, de kis teljesítményű erősítő-konstrukció használatát. Ezeknek az egységeknek a kimenete alig haladja meg az egy számjegyű értéket, de egy olyan érzékeny hangszóróval, mint ez a Tannoy, a legtöbb kis és közepes méretű helyiségben tisztességes hangerőszintet tudnak produkálni. A Stirling névben szereplő III LZ utalás az 1960-as évek közkedvelt „Monitor Red” modelljeire.

De eltekintve attól, hogy mindkettő 25 cm-es kettős koncentrikus meghajtócsoportot és általános konfigurációt használ, nincs más közös bennük. A Stirlingben használt meghajtórendszer természetesen a Dual Concentric ötletének sokkal modernebb értelmezése, de a koncepció előnyei a hagyományosabb meghajtóelrendezésekkel szemben változatlanok maradnak. Egy ilyen elrendezés, ahol a magassugárzó a közép/basszus egység torkában helyezkedik el, minden irányban egyenletesebb szórást kínál, valamint jobb integrációt és fáziskezelést tesz lehetővé a hangszórók között.

Az itt használt Dual Concentric meghajtóban az 52 mm-es alumínium/magnézium ötvözetből készült dóm magas hangszóró egy „pepper pot” hullámterelőt tartalmaz, amely viszonylag alacsony 1,1 kHz-en áttér a lenyűgöző megjelenésű, 25 cm-es cellulózból készült középső/basszus egységbe. A Stirling mélyhangját egy pár csatlakozó nyílás hangolja, amelyek az elülső hangfal mindkét oldalán, körülbelül a kabinet felénél lépnek ki. Ennek az elhelyezésnek köszönhetően a Stirlings kevésbé kényes a hátsó faltól való távolságra.

A hangszóró hátulján öt csatlakozót találunk, ezek közül négy a kétvezetékes csatlakoztatásra szolgál, az ötödik pedig földelésre. Ez finom javulást eredményez a hangtisztaság szempontjából. Aki értékeli a finom ácsmunkát, annak ez a hangfal a mindene lehet. Talán egy kicsit túl díszes, de a részletei és a fémmegmunkálás szép. Bár a Stirling merevített szekrényszerkezete az árszínvonalhoz képest nem különösebben bonyolult, nem lehet tagadni a tetszetős illeszkedést és kivitelezést, valamint az olajozott diófa furnér fényűző megjelenését.

Hangzás

Alaposan be kell járatni őket. Kicsit kiabálósan és élesen indulnak, de pár nap után ezek a vonások elhalványulnak, igaz nem tűnnek el végleg. Stravinsky „A tavasz rítusa” című művét lenyűgöző gyorsasággal és ütőerővel adták elő. A hangok eleje talán szokatlanul éles, de az előadás kellemesen tiszta. Ezek közvetlen, keményen ütő hangfalak, könnyedén követik a mély hangszeres reprodukciót, még akkor is, amikor a zene részletezetté válik. Jó skálaérzékük van, és ez a mély hangok tisztességes elérésével párosulva tekintélyes és izmos előadást jelent.

A sztereó képalkotás egy másik erősség. A Dual Concentric kialakítás egyenletes szórási jellemzői amelyek általában fókuszált és stabil hangzásképet eredményeznek, és ez itt is bebizonyosodik. A hallgatási sweet spot szélesebb, mint a legtöbb esetben, és a hangszórók karaktere még akkor is konzisztens marad, amikor a tesztszobában mozgunk. De sajnos nem csak jó híreke mondhatunk. Meglepő módon hiányzik némi finomság az előadásból. Bár kétségtelenül vannak erősségeik, a Stirlingek nem rendelkeznek azzal a finomsággal, kifinomultsággal és artikulációval, amit egy ilyen szintű, csúcsminőségű hangszórótól elvárnánk.

Ez Nina Simone „My Baby Just Cares For Me” című dalának tompa dinamikai kifejezőerejében is megmutatkozik. Nem tudja jól visszaadni a hangszerek közötti teret, és nehezen tudja a halk és a hangos váltásokat olyan készséggel közvetíteni, ahogyan azt az ilyen árkategóriájú hangszóróktól elvárnánk. Hangzásilag ezek a Tannoys hangszórók mondhatnánk vékonyak, kevés a természetes melegség a középtartományban, így a hangok és a hangszerek a kelleténél vékonyabbnak és keményebbnek tűnnek, ami szintén hozzájárul a hangzás zsúfolt érzetéhez.

A Tannoy mérnökei keményen dolgoztak a szekrény belső akusztikai elrendezésén, de az eredmény nem valami fényes. A Stirling viszonylag mélyre tud ásni, de az olyan basszushangok lejátszásakor, mint Hans Zimmer Interstellar OST-je, érezhetően hiányzik a tapadás és a definíció. A ritmikai lendület jobb felfogása és általában a nagyobb időzítési pontosság is jó lenne.

Ítélet

Hagyományosan szeretjük a Tannoy felső kategóriás próbálkozásait, és bár a Stirling III LZ Special Edition kétségtelenül tükrözi a múlt nagyjainak megjelenését, néhány jó tulajdonsága ellenére nem kaptuk azt a fajta hangzásbeli kifinomultságot és tartalmat, amit ezen a kiemelt árszinten elvárnánk.

(Herskovits Tamás)

(A műszaki adatok és a termék értékelése a következő oldalon található!)

Pages: [ 1 ] [ 2 ]