Vifa Copenhagen 2.0 – A letisztult szépség

Történetünk közepén az 1933-ban NC Madsen által alapított Vifa márka Copenhagen 2.0-ás prémium vezeték nélküli multiroom hangszórója áll.

Történetünk elején vissza kell mennünk az időben. Egészen az olaj okozta nagyívű ipari fejlődés küszöbéig. Oda, ahol az északi táj hangulata mindmáig nélkülözi a hivalkodást, ahol a dallamok a hering és fűrészpor csodálatos lélekmelengető elegyében kelnek életre, ahol a színek és anyagok a hagyományokkal együtt élnek és lélegeznek és ahol napjainkban is a dolgok egyszerűségben rejtőzködik a szépség. Valahonnan innen eredhet a Vifa Copenhagen 2.0 megjelenése is. Letisztult színek, egyenes vonalvezetés, masszív kialakítás. Nálam ugyan egy kavics szürke külsejű példány járt, de a Muzix Group kínálatában további öt pasztell hőmérsékletű szín is megtalálható.

Első benyomások

Kezdetben – bevallom őszintén – mind a külsejétől, mind a várható hangminőségétől ódzkodtam. Tartottam attól, hogy a jellegzetes skandináv külső, mennyire fog illeszkedni az otthonomba. Aztán meglepő fordulat történt. Mind a kanapéra, mind a szőnyegre, mind a párnák mellé helyezve belesimult az összképbe. Persze korábban semmilyen skandináv jelleget nem szándékoztam kialakítani az otthonomban a Vifa Copenhagen utolsóként érkezett…

Az eszközön már a dobozából kiemelve érződik a masszív felépítés, ami a préselt alumínium váznak és a Kvadrát textil borításnak köszönhető. Kicsomagolva az egyszerű Copenhagen feliratú textilzsákból, egy harmincas évekbeli női táska csücsült velem szemben. Hasonlatomra egyébként az egész életét szabás-varrással töltő anyósom is hevesen bólogatott. Jobban megnézve elől mindösszesen három nyomógombból álló -„kezelőszerv” van, amik az anyagot nem megbontva / kivágva lettek kialakítva. Megfordítva szintén puritán kép fogadott. A bal alsó sarokban három gomb (be/ki, WiFi és a Vifa Link) kapott helyet, utóbbi több hangsugárzó összekapcsolására szolgál. A gombok mellett virít a hálózati csatlakozó helye, az USB- csatlakozó és egy 3,5 mm-es analóg/optikai kombinált bemenet. Külön érdekesség, hogy USB interfész nemcsak a pendrive –ok fogadására alkalmas, hanem 2,5 és 3,5 colos merevlemezeket is elfogad.

Mi van a burkolat alatt?

Három utas, hat hangsugárzós sztereó kialakítás négy passzív radiátorral. A hangszóró szívét Texas Instruments Pure Path – hat csatornás “D” osztályú erősítő modulok képezik. A magassugárzó (2×28 mm) öntvénykosaras softdome sugárzó neodímium mágnessel, mellette öntvénykosaras, neodímium mágnessel szerelt alumínium középsugárzó (2×50 mm) kapott helyet, amin felül két lapos szendvics szerkezetű hangszóró (2×50 mm) került beszerelésre, Force Balanced (erőhatás kiegyenlítő) elrendezésben. Fontos a Newton harmadik törvényén (hatás -ellenhatás) alapuló rendszer, ami biztosítja, hogy a hangszórók által keltett rezgések teljes mértékben hanggá és nem a készülékház rezegtetésére fordítódnak. Így nagyobb hatásfokkal és nagyobb hangnyomással képes a zene megszólaltatására, miközben jelentősen alacsonyabb lesz a torzítás is. Mindehhez pedig a Kvadrat speciálisan tervezett gyapjú borítás járul, amire a gyártó kézjegyének számító nyomott logó került.

Elkezdem a hallgatózást

A bekapcsoló gombot egy picit hosszabban nyomva lehet életre kelteni a készüléket, ami a Vifa saját applikációjával (Vifa Home) semmiképpen sem akart összedolgozni. A probléma megfejtése, hogy a készülék a 2.4Ghz-en dolgozik, míg nálam 5Ghz van. Ezen gyorsan túlléptem, ugyanis a hangminőségre voltam igazán kíváncsi, így pendrive-val haladtam tovább.  Az első pillanatokban már készséggel vigyorogtam, hogy meg is van a kis „prémium” dobozka gyenge pontja. Ugyanis a berakott felvétel elején sistergést, sercegést hallottam és már könyveltem is el az első, ám nagyon böszme hibát. Aztán egy kis idő múlva leesett, hogy ezen a felvételen a kezdeti részeknél hangulatkeltő zajok vannak alá keverve a zenének. Csakhogy eddig, én ezt más lejátszásnál még csak észre sem vettem. Szóval a mínusz pont rögtön átfordult egy nagy pluszba.

A meglepetéseknek itt még nem volt vége. Jöjjön a Bluetooth vagyis a fekete leves, gondoltam magamban. Hivatalosan ugyanis a Copenhagen 2.0 Bluetooth Qualcomm aptX HD audio 24bit/48 kHz támogatással bír, ami túl szépnek tűnt, hogy igaz legyen.Telefonom pillanatokon belül összekapcsolódott a hangsugárzóval, majd sorra vettem jó néhány közönséges mp3 felvételt. Letettem a készüléket magammal szemben 2,5 méterre a szőnyegre és stílszerűen északi zenékkel próbálgattam. Nem valami fifikás műsorral, hanem rockkal és metallal, hadd szóljon gondoltam, ha már azon a hűvös északi területen annyira virágzik ez a zenei műfaj. Volt köztük svéd, norvég, finn „tartalom”, aztán azon kaptam magam, hogy nem hogy elhasalna a kis női kézitáska, hanem valami olyat nyújt vezeték nélkül, amit még így soha nem hallottam.

A zene letisztult volt. Sehol egy felesleges recsegés, zörej vagy valami. Az impulzív kétláb-dob a basszussal mesterien szólt. Úgy, ahogy kell. A vastagabb, kövérebb riffek kifogástalan minőségben tisztán és kellő mélységgel, dinamikával dübörögtek. A tradícionális metal vonalon Hammerfall, a vikingen az Amon Amarth képviselte a svéd elitet. Norvég részről a Guardians of Time az extrém/power vonalról. Frenetikusan szólt mindegyik!

Aztán a finn Nightwish tömörítetlen formátumú koncertjével kínáltam meg. Nem túlzok, varázslatos volt. A lassabb, szintetizátorral felvezetett Bless the Child epikus felvételén szuperül elkülönült a közönség ritmikus tapsa és a ritmusosan belépő zenekar.  Finomabb vizekre eveztem a The Moon and the Nightspirit pagan/medeival különleges dalaival. A Loreena Mckennitt inspirálta zene csodálatosan kalauzolt el a természettel együtt rezdülő, „ mohalepte” világba. A különleges ritmushangszerek – kaval, citera, doromb, illetve egy nagyméretű, kétfenekű macedón dob, a tapan – atmoszféráját varázslatosan prezentálta az apróság.

Ez volt az a pillanat, amikor már nem válogattam direkt, hanem hagytam, hogy random módra jöjjön bármi. Tettem ezt azért, mert ilyen minőségű zenei megjelenítést még csak ki sem néztem ebből a kis hordozható hangszóróból. Természetesen itt jöttem rá, hogy az elsőnek drámainak tűnő ár, valójában egy komplett magas minőségű vezetékes rendszert helyettesít immár hordozható formában. Simán egy telefon és a Copenhagen 2.0.

Variálni kezdtem a forrásokkal, laptoppal az analóg bemenetre dugtam, vagy épp a tévét párosítottam Bluetooth segítségével, ahol „a csak egy utolsó kérdés”-sel bosszantó Columbo magyar hangját csodáltam – de kikezdhetetlen véleményem maradt, hogy ténylegesen kiváló hangot kapok minden formában. Az az igazság, hogy sok apróbb részletet figyeltem, amelyek mind remekül működtek, de ez már igazán ajnározásnak tűnne.  A lehetőségek netovábbja, hogy a Vifa Copenhagen 2.0 multiroom rendszerbe is integrálható, temérdek modern streaming szolgáltatás is csatlakoztatható, amiket egy gombos elérésre menthetünk, de akár a többi Vifa hangsugárzó összekötésére is lehetőség van.

Vége a dalnak

A Vifa Copenhagen 2.0 ténylegesen prémium hangzást ad, minimális torzítás vagy bármiféle zaj nélkül. Az anyagok kidolgozása és a kifejezetten skandináv megjelenés pedig, a látszat ellenére könnyen hazatalál egy átlagos lakásban is. Hordozhatósággal párosítva olyan modern megjelenésű hangszórót kapunk, ami a kiépített rendszereket is könnyen nyugdíjba küldheti. A vezetékes rendszerek jó ideig még tartják előnyüket, a vezeték nélküli szisztémákra jellemző instabilitással szemben. Azonban a trónkövetelők már megjelentek. Akik nem kérnek a kábelrengetegből és kedvük van ott és úgy zenét hallgatni, ahol és ahogy épp kívánják azok számára a Copenhagen 2.0 kiváló megoldás lehet. Letisztult, stílusos, hordozható és amikor bekapcsolod a kiváló hangminőséggel azonnal megérted az egyszerűségben rejtőző szépséget.

(Dósa Miklós)

(A műszaki adatok és a termék értékelése a következő oldalon található!)

Pages: [ 1 ] [ 2 ]