WHARFEDALE EVO 4.4-MEGFIZETHETŐ FEJLŐDÉS

A brit Wharfedale márka már évtizedek óta ismert kiváló hangzást kínáló, mégis meglepően kedvező árú hangfalairól. A gyártó az Evo szériájával ezúttal egy új termékcsaládot mutatott be, mely a belépő szintű Diamond sorozat, valamint a top kategóriát képviselő Elysian között helyezkedik el.

Az új Evo széria megalkotásánál a Wharfedale egy már korábban is alkalmazott technológiára épített, hiszen mind az alapkoncepció, mind maguk a hangsugárzók a vállalat zászlóshajójának számító Elysian modellekből származnak. Mindezek ellenére az Evo termékcsalád tagjai jelentősen kedvezőbb árkategóriában foglalnak helyet, így írásunk főszereplőjéhez, a széria legnagyobbik tagját képviselő Evo 4.4 álló hangfalpárhoz például 529.900 Ft-os áron juthatunk hozzá.

Ez az árcédula pedig bőven elfogadhatónak mondható, hogyha közelebbről is megismerkedünk a 106 cm magas hangfalak műszaki részleteivel, valamint kidolgozásuk minőségével. Peter Comeau, a Wharfedale vezető tervezője ismételten szép munkát végzett, mivel a jóval drágább Elysian széria fejlesztésénél megszerzett ismereteket költségtakarékosan ültette át az Evo termékcsaládba. Mi ez, ha nem evolúció?

Air Motion Transformer

Az Evo sorozat valamennyi tagjának szembetűnő sajátossága az Air Motion Transformer (AMT) magassugárzó, mely a magas hangok rendkívül szétterjedő, levegős és dinamikus megszólaltatásáról gondoskodik. A hagyományos dóm magassugárzókkal ellentétben az AMT egységekben egy összehajtogatott, ultrakönnyű fólia szolgál membránként, mely a kapott audiojelnek megfelelően finoman összehúzódik, illetve szétnyílik. Az egyes lamellák közötti levegő így kipréselődik, mellyel hatékony módon létrejön a hanghullám – nagy dinamikatartománnyal és alacsony torzítással.

Ami a középsugárzót illeti, az Evo 4.4 hangfalban a Wharfedale erre a célra egy kimondottan méretes, kereken 50 mm átmérőjű dómsugárzót alkalmazott, mely lineáris átvitelt biztosít a 800 Hz és 5 kHz közötti széles tartományban. A dóm mögött egy speciális kialakítású kamra helyezkedik el, mely a membrán felől érkező hangenergia tompításáról gondoskodik, ezzel csökkenti a torzítást, valamint még részletezőbb hangzást tesz lehetővé.

És a basszusok?

A Wharfedale tervezői az Evo 4.4 mindkét mélysugárzója esetében a 120 mm átmérőjű, szőtt kevlár membránokra építettek, mely anyagot a rendkívüli stabilitás és a csekély súly kombinációja jellemzi, az erős mágneses rendszer segítségével pedig telt, mélyre hatoló és precíz basszusokat képesek biztosítani.

A legmélyebb frekvenciák megszólaltatását a hangfal alján elhelyezkedő, a Wharfedale szabadalmát képező Slot Loaded Profiled Port (SLPP) támogatja, ami nem más, mint egy különleges kialakítású bass-reflex nyílás, mely a hangfalházban keletkező nagy belső nyomást a helyiség alacsonyabb nyomásához igazítva minimálisra csökkenti a hagyományos reflex portoknál előforduló zajt és torzítást. Az Evo 4.4 tornyok térbeli pozíciójukat tekintve valóban nem különösebben kényesek, hiszen még a falhoz közel elhelyezve sem tapasztalható a jellegzetes, „brummogó” mellékzaj.

Az Evo 4.4 háza kellően elegáns benyomást kelt, az enyhén lekerekített oldalfalak pedig kimondottan jól néznek ki. A fenti megoldás ráadásul akusztikai szempontból is felettébb hasznosnak bizonyul, hiszen ez a fajta kialakítás csökkenti a kabinetben esetlegesen kialakuló úgynevezett állóhullámokat, továbbá a stabil formájú ház, illetve annak többrétegű felépítése a hangdoboz falaiban fellépő rezgéseket is csillapítja.

Meghallgatás

A mérőlaboros tesztelés során az Evo 4.4 lenyűgözően lineáris frekvenciamenetet produkált, és a nem tengelyirányú mérések esetében is csak enyhén esett a görbe a magas frekvenciatartományban. 40 Hz-nél egy kisebb csúcs volt felfedezhető, mely a meghallgatás során a precízen megszólaló, hangsúlyos lábdobok és basszusgitárok formájában nyilvánult meg. Tegyük hozzá, az Evo 4.4 jóval nagyobbat szól, mint azt a mérési eredmények sejtetni engedik.

A kabinet letisztult kialakítása, valamint a bass-reflex nyílás rendkívül erőteljes és megkapó hangzást biztosítanak a mélyek terén, így a megszólalás teljesen mentes volt a zavaróan brummogó frekvenciáktól. A Wharfedale álló hangfalak a középfrekvenciák tekintetében is igen magas szinten teljesítenek: Händel „Messiás” című zeneművének Quincy Jones-féle feldolgozásával próbára téve őket lenyűgöző precizitással és részletezettséggel helyezték el a térben az összes hangszert és énekhangot.

Az igen meggyőző hangképet bámulatosan egészítették ki az AMT magassugárzók, és erőlködés nélkül kölcsönöztek könnyed és légies megszólalást az Evo-nak a magas tartományban. Az AMT-k egyáltalán nem tolakodtak az előtérbe, hanem visszafogottan és magabiztosan járultak hozzá a Wharfedale összhangzásához, mely lebilincselő, új dimenziót teremtett, szépen elkülönülő mélyekkel. Az Evo 4.4 fürgeség, finom dinamika és térbeliség tekintetében kétségkívül hozza a jelentősen drágább hangfalak által képviselt színvonalat, így ezúton is csak gratulálni tudunk a tervezőknek.

Összegzés

Az Evo 4 szériával a Wharfedale márkának sikerült megteremteni az elsőosztályú hangzást a prémium hangfalak alatti ár kategóriákban is. A kiváló kidolgozással büszkélkedő Evo 4.4 álló hangfalak figyelemre méltóan mély basszusaikkal, fürge és neutrális közepeikkel, valamint lenyűgözően levegős magasaikkal izgalmas választást kínálnak bármely valódi zenerajongó számára. Ezen az árszinten ráadásul igen kevés hangfal képes ilyen magas szintű hangzást produkálni, így bátran ajánljuk a figyelmébe mindazoknak, akik egy igazán minőségi hangfalpár vásárlásában gondolkoznak.

(Markovits Tamás)

(A műszaki adatok és a termék értékelése a következő oldalon található!)

Pages: [ 1 ] [ 2 ]