DSPeaker Anti-Mode X4 – High-End DAC és akusztikai illesztőrendszer

A DSPeaker Anti-Mode X4 előerősítő / DAC egy kompromisszum nélküli hangillesztést kínál. Az audiorendszerek legfontosabb teljesítményt korlátozó tényezője, (egy bizonyos minőségi szint fölött) maga a környezet akusztikája, a berendezési tárgyak és a hangsugárzók közötti interakció.

Mire alkalmas az Anti-Mode X4?

Minden zenehallgatási környezet egyedi hibákat okoz, amelyek tucatnyi decibelszint ugrásokat is jelenthetnek. Ezek a jelenségek leginkább a basszus és az alsó-középső régiókban fordulnak elő. Az Anti-Mode X4 ezeken a jelenségeken segít hatásosan. A kalibrálási rendszer egyszerű, a házimozi rendszerekben már évek óta használják az efféle akusztikai bemérő rendszereket, igaz ott leginkább a hangsugárzók összeillesztéséhez. Az Anti-Mode korrekció előnyei a megnövelt tisztaság, a szigorúbb és mélyebb basszus reprodukció, a nem kívánt túlzott búgás, vagy brumm kiküszöbölése, valamint a sztereó hangfalak és a mély-sugárzók közötti zökkenőmentes integráció.

Bárki, aki beiktatja a rendszerébe a DSPeaker Anti-Mode X4-ot kiváló eredményeket érhet el előzetes szakértelem vagy tudás nélkül, mert a mérési eljárás automatizált, csak néhány értelemszerű pipát kell bejelölni a képernyőn és a végén élvezni az eredményt.

Kialakítás, felépítés

A karcsú, divatosan elegáns, erősen összerakott fém készülékház magában is bizalmat sugároz. A 3 collos színes LCD kijelző hatásosan segíti a beállítások nyomon követését és ellenőrzését. Az összesen egy darab kezelőszerv egy kombinált tekerő-nyomógomb, amivel igen könnyen, minden funkció elérhető. Az előlap másik érdekes, több funkciót összekötő eleme, a kalibráló mikrofon bemenete és a fejhallgató csatlakozás egymásba építése, amihez hasonlót nem láttam még. A tervezők az XLR hüvelyben találtak annyi üres helyet, hogy a 6.3-as Jack füles csatlakozó éppen beleférjen, ez az egység szimmetrikusan helyezkedik el a kijelző szélén a szabályzó tekerőgombbal. Ez a rendhagyó tervezés azért is volt számomra oly meglepő, mert amikor kivettem a készüléket a dobozból azt hittem letört egy állító gomb a készülékről, mivel ez a bemenet első ránézésre elég bizarrul néz ki. Az Anti-Mode X4 hátlapján a legjobb minőségű csatlakoztatási lehetőségeket kínálja.

A jóval több, mint egymillió forint fölötti árat, azonban sokkal jobban alá kell támasztani, mint amit egy csinos külső adhat. A csúcsminőségű sztereó digitális-analóg átalakítónak (DAC) az egyik legnagyobb értéke, hogy az XLR kimeneteken elérik a 126dB dinamikus tartományt és kevesebb, mint 0,0008% -os harmonikus torzítást. A felhasználóknak a bőséges komponens illesztéshez, mind XLR bemenet, mind az RCA csatlakozók is használhatók. A rendszer az optikai és koaxiális SPDIF-ként is biztosítja.
A bemeneti csatlakozások tehát bőségesek. A két sztereó RCA és egy sztereó XLR analóg bemenet SNR. Összesen tehát hat SPDIF bemenet és az USB Audio 2.0 bemeneti támogatás 192 kHz-ig és DSD64 / DSD128 (USB-n).

A fejhallgató kimenet akkor hallgatható, amikor nem akarjuk megzavarni például a szomszédokat. Megtudtam, hogy a fejhallgató üzemmód saját szabadalmi technikával rendelkezik, amely sok felvételt természetesebbnek mutat és a hallásfáradtság csökkentéséről is gondoskodik.

Működés közben…

Az első bekapcsolás után természetesen a szűz, beállításoktól mentes, natúr állapot fogad. Az Anti-Mode X4 sokféle konfigurációt ismer, a hagyományos “2.0” hangsugárzóktól kezdve a több mély-sugárzós sztereó rendszerekig. Az Anti-Mode X4-et több hangfal típussal is teszteltem monitorral, állóval, és 2.2-es (két subwooferes) rendszerrel is kipróbáltam és kalibráltam. A gép mérőjeleket küld, szinuszos frekvenciákkal és frekvenciamenetekkel sokkolja a hangfalakat és a mérőmikrofon az adott helyzetben méri azokat. Rövid körülbelül 5 perces kalibrálási folyamat után az Anti-Mode nagyon részletesen feltérképezi az akusztikus hibákat és korrigálja azokat. A különböző beállítások a memóriában tárolhatók és ellenőrizhetők.
A könnyen kezelhető grafikus felhasználói felület biztosítja az áttekinthető beállítást. A mérés után kirajzolt grafikonnal teljes részletességgel ellenőrizhetők a mért és a korrigált frekvenciamenetek.

Eredmények értékelése, tesztelés

A fentiekből is érzékelhető, hogy elég komplex és szórakoztató teszt következett. Elvégeztem az első tesztelést egy abszolút High-End kétutas monitor hangfallal. A kalibrálás mentes hangzással is igen nagy élményt nyújtó hangrendszer is csodálatosan szólt, talán sokunk elégedett is lenne vele, akár örök időkre, mert igen, kicsi hiányérzetet éreztem a hangképben. Pár óra zenehallgatás után kivettem a tartozékként mellékelt komoly mikrofont a tartójából és a mikrofonállványt a vászontasakból, összeszereltem, bekötöttem és elvégeztem az első kalibrációt. A fentebb leírt módon lefuttattam a procedúrát és újból elindítottam a tesztanyagot. A hangképben nagyon sok minden megváltozott! A dúsabb és precízebb basszus hangok azonnal érzékelhetőbbek lettek. A relatíve kisebb membránokat nagyobb munkára fogta az X 4, hogy élénkebb basszusokhoz jussunk, átdolgozta és környezethez, valamint a hangfalhoz igazította a kalibrációt. Az LCD-n a menüben kikereshetjük az Anti-Mode/ before-after menüpontra rányomva a kettős frekvenciamenetet, a piros a mért érték, a fekete a korrigált beállítást mutatja. Elképesztően nagy a két vonal közti különbség. A saját beállításunk elmentése a memóriában tárolódik, erre hét darab tárhely van előjegyezve, betűkkel dedikálva és ezek közül három a távvezérlőn közvetlenül elérhető.

Egy ilyen okos rendszer természetesen nem hagyja, hogy a drága hangfalak veszélyben legyenek a megemelt dinamikának és terhelésnek a hatására. Az X4 visszaveszi az előerősítést egy elég furmányos módon. Az X 4 a végteljesítményhez közelítve fokozatosan csökkenti az erősítés mértéket, emiatt a hangfalakat nem kell félteni, hiszen ezt az elektronika megteszi helyettünk. Azonban bármikor aktívan bele tudunk nyúlni az optimálisan beállított értékekbe, ha úri kedvünk úgy akarja, mert erre elég sok módot ad a gyártó. Lehetőségünk van sima egyszerű bass-treble állításra, de van egy sokkal fejlettebb módja is a saját igényre szabásnak. Az Anti-Mode X4 ugyanis parametrikus equalizerrel is fel van vértezve. Ezzel a hangzásban bárhol elvehetünk, vagy hozzáadhatunk egy vagy akár több kiválasztott frekvenciánál néhány decibel különbséget, még azt is beállíthatjuk, hogy milyen frekvencia átfogással szeretnénk ezt megtenni. A kijelzőn kirajzolódó grafikon segít vizuálisan eligazodni ebben. Ez az állíthatóság megmarad akkor is, ha előtte elvégeztük az automatikus kalibrálást. Most egy olyan konkrét példát írok le, ami világosan megmutatja, hogy mit várhatunk az Anti-Mode X4-től. Egy nagy, többutas hangfallal olyan tapasztalatra tettem szert, amiről előtte elképzelni sem tudtam.

A történet a következő: egy másik hangfallal is elvégeztem a tesztelést. A következő aktuális basszreflex rendszerű teszthangfal, aminek a hangolása 23 Hz-re lett belőve, iszonyatosan nagy, de túl puha mélyeket tolt az adott környezetben, ami kellemes volt ugyan, de kissé mesterkélt. Az automata kalibráció után ez a hangfal a zenék egészen más dimenzióját mutatta. Az Anti-Mode saját maga tesztelt és beállított, ezután a fülemmel hallhattam a különbséget A-B teszt formájában oda-és vissza kapcsolva ?nyers? hangot és a módosítottat. Az eredmény  végül az lett, hogy a beállított hang sokkal direktebb, kevesebb, de pontosabb és élethűbb basszusokat eredményezett. Mintha nem is ugyanarról a hangfalról szólna a zene, hanem egy nagy térfogatú zárt dobozból. Ebben az esetben jelentősen visszavett a készülék a mély hangból és korrigált még egy pár helyen kisebb léptékeket és kész, az eredmény nagyon jól hallható volt.

Miután kicsi és nagy álló hangfallal is próbára tettem az Anit-Mode X4-et konstatálnom kellett, hogy egy rendkívül aktív készüléket kaptam a kezeim közé, amit mindig használnom kellene ezután a tesztelésekhez!

Konklúzió

Van bőven? Először is lehet nekünk akármilyen jó minőségű hangrendszerünk, a maximális hanghűséget nem tudjuk elérni kalibrálás nélkül. A helyiség annyira meghatározza az eredményt, hogy ilyenkor jut eszembe a régi tapasztalatim során olykor előkerülő tény, hogy optimális esetben egy olcsóbb rendszer is lehet sokkal jobban hangzó, mint egy drága.

A fentebbi mondatomnak van egy fontos része, amit szerencse faktornak neveznék, de ezúttal az elektronika, pontosabban a fizika, kizárja a szerencsét, de maradjunk inkább annál, hogy az anomáliákat szünteti. Nem kell sötétben tapogatódznunk többet, ez itt már a XXl. Század és a modern technika kora, tessék használni a találmányokat!!!